Vojáci chtějí využívat out-sourcing i leasing
Česká armáda se vzdává levné pracovní síly, bude se totiž s největší pravděpodobností profesionalizovat. Pokud bude i nadále trvat v této věci politický konsenzus, zruší se do konce roku 2006 základní vojenská služba. Malou, mobilní a obranyschopnou vojenskou sílu má pak tvořit 35 tisíc profesionálních vojáků a deset tisíc občanských zaměstnanců. Vyplývá to ze zprávy Centra pro reformu ozbrojených sil. Koncepci reformy ozbrojených sil má schválit až vláda nová, vzkázal měsíc před volbami ministerský předseda Miloš Zeman vojákům. Kdo zastane „záklaďáky“, kteří pracovali například jako řidiči?
Kompletní servis.
„Tak jako jiné profesionální armády Severoatlantické aliance, například nizozemská či britská, si budeme mnohé služby kupovat od soukromých firem, tedy využijeme outsourcing. Zajímají nás nabídky, které nám poskytnou kompletní servis,“ tvrdí Vratislav Máslo z týmu pro reformu na ministerstvu obrany.
O kterých projektech se na ministerstvu mluví už dnes? Jsou to ty, které mají společné heslo: „Nestarat se o banality!“
Zatím bezejmenný projekt z kuchyně logistiků z Centra pro reformu, který odráží budoucí trend armády, se zabývá nákupem asi 1500 osobních vozidel. Platit se bude leasingově a v ceně bude kompletní servis. Stát tímto způsobem nabývat majetek ze zákona nesmí. Ovšem reforma si žádá svojí legislativu.
Konkurenční boj o armádu mezi dodavateli a servisními firmami začíná.
Cíl: 45 tisíc kilometrů.
Výzkumný technický ústav Vyškov zkoumá, kolik kilometrů musí najezdit automobil, aby jeho servis a spotřeba pohonných hmot byla natolik vyrovnaná, že se vyplatí leasing místo koupě za běžnou cenu. „Dnes v každém útvaru naleznete mnoho osobních aut, která stojí ve vozovém parku. Mnohá z nich mají odjetou normu, nebo se používají jen zřídka. Jiná popojíždějí mezi jednotlivými útvary. Všimněte si, kolik vojenských aut například v Praze stojí s řidičem - vojákem základní služby - před ministerstvem nebo Generálním štábem. Někdy i celý den. To se musí změnit,“ plánuje Vratislav Máslo. Ministerstvo obrany prý pořídí méně osobních aut. Navíc budou v provozu s profesionálním řidičem tak, aby najezdila ročně zhruba 45 tisíc kilometrů. Takový je odhad nutně najeté vzdálenosti, aby se vyplatilo koupit každý druhý rok nové vozidlo. Firma, která auta armádě dodá, bude muset zajistit v rámci celkové ceny nejen servis, běžnou údržbu, ale pravděpodobně i garážování, případně ostrahu vozového parku. To znamená, čím více najetých kilometrů, tím více se vyrovnává leasingová cena s cenou běžnou na trhu. Vratislav Máslo odhaduje, že leasingová cena jednoho auta bude při výše popsaných podmínkách zhruba o 50 tisíc vyšší než běžná cena. Armáda však ušetří vzhledem k současnému stavu miliony. Nejenže se zbaví neustálých technických problémů spojených s provozem, ale navíc prodá nebo pronajme vozové parky. Z hlediska ekonomického je ve všech směrech out-sourcing výhodný, ale zpravodajské služby by měly zhodnotit, zda by se vzhledem k takovému servisu nemohly dostat důležité tajné informace na veřejnost. „Najednou bude soukromá firma vědět, kam vojenské vozidlo odjelo, a za jak dlouho se vrátilo,“ uvádí příklad Jiří Beneš z oddělení koncepce a řízení akvizičního oddělení ministerstva obrany. Firmy, které bude profesionální armáda využívat, budou bezpečnostně prověřené, dodávají lidé z Centra pro reformu.
Nesmyslné zásoby.
Zásob pohonných hmot a provozních kapalin, zvláště maziv, má armáda nadbytek, tvrdí bývalý voják – logistik Vratislav Máslo. „Stát musí ze zákona udržovat hmotné rezervy, tak proč by měla mít armáda svoje. Uskladnění je příliš finančně nákladné. Pohonné hmoty můžeme nakupovat na karty CCS, které se už dnes v armádě částečně používají. Pomalu se snažíme spotřebovat nesmyslné zásoby. Pokud někdo argumentuje, že takové zásoby si armáda musí udržovat, aby v případě války neměla nouzi, hledá si nesmyslné důvody. Zpravodajské zdroje uvádějí, že s výhledem do deseti let nehrozí České republice válečný konflikt. Navíc kdyby se něco podobného blížilo, budeme mít čas zásoby pohonných hmot doplnit. Dnes má armáda zásoby na léta, my je chceme snížit na měsíce,“ tvrdí Máslo. Outsourcing pohonných hmot ale Beneš odmítá: „Jestliže potřebujete rezervy s operačním nasazením do 48 hodin, jak to vyplývá z dohod se Severoatlantickou aliancí, potřebujete mít zásoby. Jestli to bude Správa státních mobilizačních rezerv nebo někdo jiný, pořád do toho stát bude muset investovat nemalé finanční prostředky. Neexistuje firma, která vám bude garantovat uskladnění a dodání do 48 hodin obrovského množství pohonných hmot. Jsou firmy, které něco podobného nabízejí, ale dopraví zásoby jen do prostředí se zpevněným povrchem. Do terénu, v němž potřebuje zásoby armáda, nemají techniku.“ Resort obrany pro zajištění provozu vojenské techniky a výzbroje nakupuje automobilový benzín, motorovou naftu, letecké palivo a další druhy provozních hmot a kapalin jako motorové a převodové oleje, chladící kapaliny, hydraulické kapaliny, maziva …, které ukládá do centrálních skladů, odkud jsou pak distribuovány k jednotlivým součástem a zařízením Armády České republiky.
Změna označená F34.
„Na nákup pohonných hmot se vynakládají zhruba dvě procenta prostředků z celkového rozpočtu resortu. V roce 2001 se v armádě spotřebovalo přes 30 tisíc krychlových metrů pohonných hmot. Největší spotřeba byla vykázána u vzdušných sil (přibližně 74 procent) a u pozemních sil (třináct procent). Spotřeba v mírových misích nepřesahuje tři procenta,“ sdělila Jana Růžičková z tiskové služby Generálního štábu. Budeme-li tedy vycházet z toho, že rozpočet resortu obrany za rok 2001 činil 44 840 milionů korun, zjistíme, že armáda nakoupila pohonné hmoty zhruba za 897 milionů, to znamená v průměru jeden litr pohonných hmot za 29,90 Kč. Jelikož nafta a letecké pohonné hmoty jsou levnější než benzin, lze usoudit, že armáda pravděpodobně nešetřila při nákupu provozních kapalin a maziv, kterých má - jak tvrdí Vratislav Máslo - nadbytek. Z údajů poskytnutých Generálním štábem vyplývá, že zásoby pohonných hmot se za rok 2001 výrazně nezvětšily, ani nespotřebovaly. Vzhledem k tomu, že v příštích letech musí česká armáda v pozemní bojové technice a v letectvu přejít na pohonnou směs označenou F34, která je kompatibilní s NATO, měli by vojáci své zásoby spotřebovat než se zkazí. Akviziční úřad nebo odbor pro nakládání s nepotřebným majetkem ministerstva obrany mají už tak svých starostí dost.