Dieselový motor v britském voze nemá v současnosti konkurenci
Se stále větší náklonností evropských řidičů k naftovým motorům už musí vedení automobilek vážně počítat. Kdo nemá v nabídce diesel, jako by nebyl. S naftou dnes Audi řádí v Le Mans, Volkswagen jezdí s touaregy „Dakar“ a naftu už tankují i nejnovější generace jaguarů, což pravověrné fanoušky kočičí značky pořádně rozhodilo. Britská automobilka dnes stojí na pomezí. Dříve cenou i zpracováním jednoznačně luxusní vozy nyní totiž kupuje i střední třída, a Ford dokonce protlačil i karoserie kombi. To je prý ten skutečně smrtelný hřích, který automobilce zlomí vaz. Jenže to jsou jen řeči hrstky skalních fanoušků. Společně s nimi si notují také britští automobiloví novináři, kteří soudí, že tyto změny, prosazené Fordem, jsou pro automobilku likvidační.
Jenže realita je trochu jiná. Prodeje Jaguaru výrazně vzrostly, o což se postaral jak testovaný model S-Type, tak velmi povedený X-type, který jsme vyzkoušeli již dříve. Jaguar teď čeká to, čím už mnohé automobilky prošly. Jeho modelová nabídka se více rozkročí. Automobilka zkusí uspokojit jak zájemce o levnější praktický vůz, ovšem stále s aristokratickým duchem a slušnou porcí ruční práce, tak i zájemce o drahé luxusní svezení ve vyšperkovaných vozech, jako jsou limuzína XJ nebo pekelně rychlé XKR.
Vnější design S-Typu je originální. Retro styl čelní masky odkazuje na model S z roku 1963. Linie vozu v přední části mu dodávají nezaměnitelný vzhled, který navíc prakticky nebude stárnout. Odkaz na šedesátá léta je totiž tak výrazný, že vůz bude budit pozornost ještě dlouho poté, co ho za rok nahradí očekávaný nástupce. Pokud jde o interiér, nadšení je už menší. Vůz má hodně prvků společných s menším X-Typem, například včetně dotykového displeje palubního počítače. Jeho grafika je na dnešní poměry opravdu slabá, na rozdíl od komfortu a jednoduchosti ovládání nabízených funkcí. Co nevadilo u X-Typu s šestiválcovým třílitrem a pohonem 4 x 4, tedy agilního a zábavného dravce, u noblesnějšího S-Typu trošku zamrzí. Vůz je přece koncipovaný jako luxusní limuzína a tento prvek přílišný dojem luxusu nevyvolává. Obzvlášť ve vší té záplavě dřeva, kůže a ušlechtilých materiálů, které v interiéru automobilka používá.
Fakt, že zážehové motory Jaguaru dnes patří mezi nejlepší na světě, není novinkou. Nafťák pod kapotou S-Typu ale nepochází z Coventry, nýbrž od Fordu. Prošel ovšem rukama britských techniků a provedené úpravy jsou ku prospěchu věci. Do S-typu naordinovaný naftový šestiválec o objemu 2,7 litru je totiž jeden z nejlepších dieselů, které v současnosti jezdí. Motoru přibylo navíc jedno turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, což sice nijak dramaticky nezvýšilo výkon, ovšem jeho vliv na kultivovanost běhu je úžasný. Pasažér, který neuvidí na otáčkoměr, nerozpozná projev dieselu od benzinu. Motor je dobře odhlučněný, takže charakteristické zvuky dieselu se příliš nepřenášejí do interiéru, navíc se šestiválec chová jako benzinový i svým během. Pohodlně a bez protestů se nechá vytáčet, dvojice turbodmychadel motoru hodně pomáhá v nižších otáčkách, z nichž jaguar zrychluje plynule, bez náznaku turboefektu. Ke všemu přispívá sametový chod automatické převodovky, která precizně, včas a hlavně rychle řadí. Jak motor, tak i převodovka spolupracují naprosto dokonale. V případě S-Typu jde o nejkultivovanější dieselové svezení, jaké jsem kdy vyzkoušel. Při nenáročné klidné jízdě auto navíc spotřebuje poměrně málo paliva. Dlouhodobě lze dosáhnout v kombinaci spotřeby pod osm litrů na sto kilometrů, což je ve srovnání s poskytovaným výkonem velmi atraktivní hodnota.
Z hlediska jízdních vlastností je S-Type spíše komfortní. Vůz má přesné a precizní řízení, které dokáže sdělit spoustu informací o vozovce a zároveň veškeré nerovnosti účinně filtruje, takže pohodlí pasažérů netrpí. Auto má dostatek výkonu i stability pro solidně rychlou jízdu, což ale neznamená, že dokáže nahánět nabroušené modely německé konkurence. Tady, stejně jako v prodejních výsledcích, automobil trochu zaostává za očekáváním automobilky. Prodává se dobře, ovšem na „velkou trojku“ z Německa, kterou měl porážet, to nestačí. V Česku se za prvních pět měsíců prodalo jedenadvacet Jaguarů S-Type, což v pořadí importérů ve své třídě znamená devátou pozici z dvaceti. Ovšem trend ukazuje, že obliba vozu roste. Jen za květen importér prodal deset vozů, a katapultoval tak S-Type na pátou příčku v prodejích automobilů vyšší střední třídy. Pomáhá tomu i cenová politika Jaguaru. Vůz v široké základní výbavě pořídíte za méně než milion, k čemuž není co dodat.
klady
jízdní vlastnosti
špičkový vznětový motor
luxusní interiér
spotřeba
výborné brzdy
zápory
grafika displeje
nízký kufr
tabulka
Jaguar S-Type
Motor dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem 2720 ccm
Maximální výkon 152 kw
Převodovka šestistupňová automatická
Maximální rychlost 222 km/h
Zrychlení 8,6 s (0-100 km/h)
Ppotřeba 10,7/6,2/7,8 l na 100 km
základní cena 996 000 Kč