Humprey Bogart s Ingrid Bergmanovou v Casablance, Pink Floyd v Pompejích nebo sekce impresionistů v pařížském Musée d’Orsay. Senzační zážitky se pojí s jedinečností. A pokud neexistuje předobraz, podle něhož je možné je soudit, mají o to větší sílu. Luxusní limuzíně od Jaguaru přistál poprvé v historii pod kapotou naftový motor. Jenže podívejte se na XJ podrobně a zjistíte, že vynikající agregát táhne dolů několik hříchů minulosti.
Prvotní dojem z jaguaru by si člověk vychutnal nejlépe, kdyby nastupoval do vozu s již nastartovaným motorem. Zatímco zvenku se turbodiesel projevuje chraplavým zvukem, uvnitř kabiny se po tlumeném zaklapnutí dveří rozhostí ticho podkreslené vzdáleným šuměním. I šumění navíc po pár minutách zcela mizí, jakmile se naftový šestiválec zahřeje. Pocit vydělení z okolního světa v tom okamžiku dosahuje naprosté dokonalosti.
A ještě nějakou chvíli trvá. V interiéru zpočátku zaujmou především drobnosti charakteristické pro britskou značku: kulisa šestistupňového automatu ve tvaru písmene J, jemně vypracované analogové hodiny zdobící palubní desku či kočkovitá šelma s výhružně otevřenou tlamou ve středu volantu. Do prostředí Jaguaru řidič velmi dobře zapadne díky elektricky nastavitelným pedálům, které jsou další specialitou luxusní limuzíny XJ, a sedačkám elektricky seřiditelným ve dvanácti směrech (pro testovaný exemplář v šestnácti za necelých padesát tisíc navíc). Elektronika se uplatní i při nalezení té správné polohy volantu, který za příplatek můžete dostat napůl (nebo zcela) dřevěný a vyhřívaný, což má svůj nenapodobitelný půvab v zimě.
Hned jak se uvnitř rozkoukáte, neubráníte se ovšem útrpnému povzdechnutí. Zatímco dřevěné táflování palubní desky a středového tunelu je provedeno na slušné úrovni, nemotorná tlačítka téměř všech ovladačů jako by někdo vytesal pazourkem z velmi ošklivého a velmi tvrdého plastovníku. Nevypadaly dobře ani ve Fordu Mondeo a Jaguar jim na atraktivitě nepřidává, spíše jí ony jemu ubírají - dosaďte do Casablanky místo Humphreyho Bogarta Vítězslava Jandáka a máte zhruba představu. Tlačítka hyzdí elegantní volant a stejně tak srážejí okolí dotykového displeje o úhlopříčce sedmi palců na středové konzole.
I když se Jaguar XJ nechlubí multimediálními systémy ovládanými prostřednictvím jediného joysticku jako jeho konkurenti, pohyb v menu na obrazovce je intuitivní a odezvy okamžité. Vážný problém spočívá v tom, že za něj zatím nemá cenu připlácet. Za sto tisíc korun ho totiž dostanete pouze s navigací, která Česko a cokoliv víc na východ považuje za zemi nikoho. Jakkoliv se pro takový pohled dá najít porozumění, pokud nehodláte cestovat do neznámých měst v Německu, Francii nebo Itálii aspoň třikrát za měsíc, těžko se to vyplatí. Na druhou stranu, je to čistě otázka softwaru a na řešení by se nemuselo čekat dlouho.
Naštěstí se i bez navigace a bez pohledu na otřesná tlačítka v Jaguaru XJ najde dost věcí, kvůli nimž jako luxusní limuzína obstojí. A dokonce nadmíru dobře. Výkon jeho šestiválce dosahuje pouze 207 koní, ale díky celohliníkové konstrukci mu nezpůsobuje rozpohybování vozu sebemenší námahu. Na stovku s ním zvládne XJ akcelerovat za 8,2 vteřiny, přičemž zátah přichází postupně a ušetří vás jakéhokoli cukání od dvou turbodmychadel. Počítačem řízené vzduchové pérování omezuje dopad nerovností na posádku na minimum a elektronika pomáhá při vnímání šestiválce také v tom, že vyhlazuje vibrace od motoru. Přidejte k tomu přesné řízení a přijatelný automat a dočkáte se jedinečného zážitku z jízdy v automobilu, který se přes své rozměry nebrání ani pořádnému sešlápnutí plynového pedálu.
Brilantně se chová XJ především na dálnici. Aerodynamický hluk je stejně jako zvuky od kol neznatelný, přestože za vytříbeností Mercedesu třídy S v tomto směru těsně zaostává. Zklamáním je tak pouze desetilitrová spotřeba, jež se ani s nejobezřetnějším přístupem k plynovému pedálu nepřibližuje k osmi litrům nafty na sto kilometrů oficiálně udávaným automobilkou.
Potíží Jaguaru je, že většinu technické vytříbenosti věnoval konstrukci karoserie a motoru. Zkrátka prvkům, které nejsou na první pohled viditelné. Pod slupkou starosvětského designu kombinovaného s neotesaností plastových ovladačů se skrývá luxusní limuzína neobvyklých kvalit. V Coventry, zdá se, stále počítají s tím, že za volantem bude spíše sedět placený řidič. A to je špatná kalkulace. Přesto za dva miliony, a v případě testovaného automobilu za cenu o dalších šest set tisíc vyšší, není jaguar úplně špatná koupě. I když má zatraceně malý kufr a xenonové světlomety až za příplatek.
Jaguar XJ TDV6
Motor: dvakrát přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2720 cm3
Max. výkon: 152 kW
Převodovka: 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 222 km/h
Průměrná spotřeba: 8,1 litru na 100 km
Základní cena: 1 995 000 Kč
Klady
+ hladký chod motoru
+ přesné řízení
+ výjimečný komfort jízdy
Zápory
- odpudivá plastová tlačítka
- navigace nepokrývá Česko
- podprůměrný zavazadlový prostor