Největší světoví výrobci cukrovinek se dlouhá léta přou o tvar čokoládových tyčinek. Spor mezi Nestlé a Mondelez o ochranou známku tyčinek KitKat trvá už od roku 2007.
V hlavní roli tyčinka KitKat. Její „čtyřprstý“ tvar je prý jedinečný, a proto si jej chtěl švýcarský výrobce Nestlé patentovat v Británii. Oponuje mu ale další potravinářský gigant, americký Mondelez, který vlastní britského výrobce čokolád Cadbury.
V roce 2010 si společnost Nestlé podala žádost o registraci ochranné známky ve Velké Británii. Protestovala značka Cadbury a po šesti letech britský Nejvyšší soud rozhodl proti Nestlé.
Reklama na KitKat na Filipínách
Tvar tyčinek KitKat není prý tak významný a jedinečný, aby mohl být chráněn ochrannou známkou. Švýcarský potravinářský obr se odvolal. V tomto týdnu ale odvolací soud protest zamítl. Podle soudu tvar cukrovinky nesplňuje kritéria na to, aby byl chráněn.
KitKat je přitom jednou z nejznámějších čokoládových tyčinek světa a prodá se jí za 32 až 43 milionů dolarů ročně (až jedna miliarda korun). „Tvar tohoto druhu není takový, že by jej veřejnost považovala za znak původu,“ trvá na svém odvolací soud.
Pořadí firem v žebříčku Fortune Global 500 (data za rok 2015) | |||
---|---|---|---|
Název | Pořadí v žebříčku | Tržby | Počet zaměstnanců |
Nestlé | 66. | 92,3 mld. USD | 335 000 |
Mondelez International | 352. | 29,6 mld. USD | 99 000 |
Zdroj: fortune.com/global500
Nestlé tvrdí, že zamítnutí odvolání neznamená, že by nyní tyčinky ve tvaru čtyř prstíků byly volně k užití ve Velké Británii. Ochranu už přitom mají přiznanou například v Německu, Francii, Jihoafrické republice, Kanadě. Mestlé zvažuje další kroky.
Firma Mondelez naopak rozhodnutí přivítala. „Už dříve jsme uvedli, že nevěříme v to, že tvar tyčinky KitKat potřebuje ochrannou známku v Británii.“
V Evropě dva potravinářští giganti u soudů bojují delší dobu. Už v roce 2007 si firma Cadbury stěžovala u Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO), aby prohlásila ochrannou značku KitKat za neplatnou. EUIPO to odmítla, ale loni v prosinci Tribunál Soudního dvora EU toto rozhodnutí zrušil s tím, že si KitKat musí registrovat známky v každé zemi EU zvlášť.
„Dej si pauzu“ na 40 let
Firma Nestlé má zkušenosti s dlouhými právními bitvami, uvedl server BBC. Slogan „Dej si pauzu“ (Have a Break) byl uznán jako ochranná známka až po 40 letech v roce 2006.
Tyčinku KitKat začala vyrábět firma Rowntree&Co. v roce 1935, Nestlé ji koupila v roce 1998.
Mondelez vznikl v roce 2012 z Kraft Food. Podle dat agentury Bloomberg měl v roce 2016 Mondelez podíl na trhu s čokoládovými výrobky v západní Evropě 18 procent, švýcarská Nestlé 9,4 procenta. Firma Nestlé se v minulosti soudila například o tvar kávových kapslí Nespresso. Mezi výrobci cukrovinek se zase strhl boj o tvar medvídka. V Německu se soudily firmy Lindt a Haribo.
Boj o ochrannou známku často trvá celé generace a při jejím uznání může znamenat monopolní postavení firmy v daném sektoru, upozornil server Quartz.
Ukazuje se to u právních sporů mezi pivovary Budvar a Anheuser-Bush. Spor o značku Budweiser trvá už od začátku 20. století. Budějovický pivovar vlastní ochranné známky ve 101 zemích světa.
Další články: