Karanténní opatření měly i své vítěze – během prvního
letošního čtvrtletí vyrostl počet uživatelů Netflixu o 18 milionů. I
v dalším období se společnosti dařilo lákat další klienty, původní firemní
odhad 7,5 milionů byl dokonce překonán o 2,5 milionu lidí. Za první polovinu
roku 2020 tak Netflix dokázal získat více uživatelů než za celý předchozí rok.
Úspěch se odrážel i v růstu hodnoty akcií, které za dané období vzrostly o 70 procent, zisk Netflix zdvojnásobil z 344 milionů dolarů za stejné období v předešlém roce na letošních 709 milionů. Tržby v prvním kvartálu roku 2020 zaznamenaly nárůst o 28 procent na 5,7 miliard dolarů.
Vedení společnosti si tak mohlo mnout roce. Tituly, jako Tiger King, Too Hot To Handle nebo Love Is Blind, desítky milionů lidí nucených trávit veškerý volný čas ve svých domovech donutily se u online platformy zaregistrovat. „Je zde podstatné množství lidí, kteří nikdy dříve nebyli vystaveny Netflixu, navzdory tomu, že to je jedna z nejvíce používaných služeb, tudíž když udeřil covid, Netflix z toho těžil,“ řekl již dříve pro technologický web The Verge mediální analytik Steve Nason.
Právě originální tituly z dílny Netflixu byly mezi uživateli oblíbené, film Extraction, v hlavní roli s Chrisem Hemsworthem, vidělo za první čtyři týdny po přidání do knihovny 90 milionů lidí. To je celá polovina ze všech zaregistrovaných uživatelů, na konci druhého čtvrtletí jich celkově bylo 192 milionů.
Vedení společnosti teď však očekává výrazné zpomalení nárustu nových klientů, podle odhadů se za třetí kvartál roku 2020 mělo k síti připojit „pouze“ 2,5 milionu nových uživatelů. Výsledek je však ještě nižší, Netflix získal jen 2,2 milionů nových odběratelů. Zároveň vedení společnosti oznámilo, že v Indii provede pilotní zkoušku přístupu zdarma k obsahu na dva dny. Netflix testuje neozkoušené cesty, jak jít naproti dalším možným uživatelům.
Velkou překážkou může být pro společnost například obava, že v případě zvýšení poplatku by podstatná část lidí své předplatné zrušila. I nízká cena hraje pro uživatele roli. Pro Netflix je špatnou zprávou, že zvýšením měsíční ceny o jeden nebo dva dolary by miliony lidí donutilo nadále si službu nepředplácet.
Tou pravou výzvou však bude pro Netflix rok 2021. Koronavirová opatření odsoudila kina po celém světě k pomalému úpadku, velká část audiovizuální scény se přesouvá na platformy jako je právě Netflix, HBO GO nebo Disney+. Jako v mnoha dalších odvětvích sama o sobě pandemie onemocnění covid-19 nezpůsobila příliš trvalých změn, avšak akcelerovala ty, které se daly už dávno do pohybu.
Zároveň Netflixu roste i konkurence v oblasti
streamovacích platforem, zřejmě nejvážnějším protihráčem na trhu streamování
filmů a seriálů do budoucna bude služba Disney+. Producentská společnost Disney se nedávno rozhodla, že právě na
streamovací platformy upne svoji pozornost, jelikož není jasné, jak dlouho
současná opatření ještě potrvají.
„Netflix dosud nečelil takovémuto typu globální konkurence. Snadné dny nulové konkurence jsou pryč,“ řekl pro americkou televizi CNN Bernie McTernan ze společnosti Rosenblatt Securities. Již během srpna společnost uvedla, že napříč svými online platformami disponuje sto miliony uživateli, z čehož rovná polovina připadá právě na Disney+.
Otázkou také zůstává, jak velká je ještě cílová skupina
obyvatel. Podle některých názorů ve Spojených státech se Netflix už značně
blíží svému maximálním počtu odběratelů, i během karanténních měsíců většina
nových uživatelů pocházela z mimoamerických trhů.
Co se s Netflixem v budoucnosti stane, ovlivní to
celý trh online streamovacích služeb, řekl Steve Nason pro The Verge. „Pokud je
v tomto oboru opravdový lídr, je to Netflix. To, co se mu stane, pocítí i
další služby,“ řekl Nason. Netflix tak do určité míry formuje trh, který stále
teprve pomalu vzniká a který bude v budoucnosti hrát čím dále významnější
roli.