Při zadání slova „netiketa“ do vyhledavače mi vyjelo několik stovek odkazů pro vysvětlení tohoto pro mnoho z nás stále neobvyklého slova (etiketa = net + etiketa). Někteří by se mohli pozastavit nad tím, že se mi na začátek slova zatoulalo o jedno písmenko více, které tam podle rozumného úsudku většiny z nás nepatří, ale opak je pravdou…
Autor: Marti Siebert
Netiketa (MS Word se mnou při psaní tohoto článku vůbec nespolupracuje a stále mi hlavní slovo dnešního tématu přepisuje na „etiketa“) je poměrně novým slovem, které nám představuje a shrnuje základní sbírku pravidel chování, které by se mělo dodržovat v internetovém světě. Připadá Vám to zvláštní? Nikoliv! Při osobním kontaktu tváří v tvář se nikdo z nás nepozastaví nad tím, že i toto střetnutí má jakási pravidla, která jsou nám hluboce vryta pod kůži a už nad nimi ani nepřemýšlíme, a proto v době počítačů, mobilů a internetu bychom také měli najít pravidla, která pro nás budou automatická. Tu chvíli času, kterou bychom mohli věnovat prostudování základních pravidel netikety, nám možná usnadní a objasní některé specifika naší novodobé komunikace.
Napsat něco na papír, do mailu či sms je mnohem jednodušší než to říci dotyčné osobě do očí. Velmi často zapomínáme na to, že zpráva která je odeslána, je adresována opět jen člověku, který si ji může vyložit několika různými způsoby! První a nejzásadnější pravidlo netikety je, že bychom neměli zapomínat na to, že na druhém konci jsou také lidé, nikoliv počítač. To co někomu napíšeme, bychom možná častokrát přímo do očí neřekli. Proto je více než na místě dodržovat pravidla slušného chování.
Zapomínat bychom neměli ani na to, že často komunikujeme s někým, kdo sedí na druhé straně zeměkoule. Komunikace tamní kultury může mít jiná pravidla než komunikace v zemi odesílatele, či autora článku, příspěvku či jiného formátu textu. Předtím, než použijeme vtip, sarkasmus či idiom bychom se měli pozastavit nad tím, zda je to i pro druhou stranu stejně vtipné jako pro nás, především pokud odlehčujeme témata zabývající se náboženstvím či politikou.
Při komunikaci do zahraničí je zapotřebí používat takový jazyk, kterému bude rozumět i druhá strana. Pokud si nejsme jisti při výběru vhodné jazyka, je nejlepší využít angličtinu, která je považována za jazyk internetu.
Od počátku internetu platí, že použití velkých písmen v komunikaci znázorňuje křik. Velká písmena by měly být použita opravdu jen tam, kam patří a neměli bychom jimi upozorňovat na vlastní osobu.
Využívání smajlíků/emotinek je běžná část internetové komunikace, ale opět zde platí pravdilo, pozastavení se nad tím, komu je text určen a zda je vhodné smějící se či zamračený obličej použít. V oficiální či obchodní komunikaci to nebude bráno jako příliš vhodné řešení.
Při psaní e-mailu si zapamatujte, že nikdo nám nezaručí, že vámi napsaný dopis nebude přečten nebo přepískán ještě jiné osobě. Opatrně stylizujme co do e-mailu píšeme, zvláště pokud sdělujeme jakékoliv choulostivé informace. U elektronické pošty je možné využít šifrovací zařízení, které nám zvýší zabezpečení odesílaného dopisu.
E-mail je brán jako téměř normální dopis, u kterého chvíli trvá než jej napíšeme a než bude doručen adresátovi. Důležitou roli zde hraje i doba odpovědi. Měli bychom adresátovi dát dostatečné množství času pro to, aby si e-mail mohl přečíst, zamyslet se nad ním a následně nám odpovědět.
Více na Ladyzone.cz.