Menu Zavřít

NEÚNOSNÉ DLUHY

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Benzina

Akciová společnost Benzina se chtěla přizpůsobit novým podmínkám. Modernizace čerpacích stanic ji stála miliardy. Vavřínový věnec si však neodnesla. Majoritní vlastník Unipetrol jí nyní připravuje režim krizového řízení.

Ve skupině Unipetrol je Benzina nejslabším článkem. Ve ztrátě je už třetí rok a ani pro letošek se ziskem nepočítá. Naopak plánuje téměř osmdesátimilionovou ztrátu. Na valné hromadě svolané na 29. dubna mají být dosavadní šéfové částečně zbaveni pravomocí. Podle prohlášení Unipetrolu bude vyměněno představenstvo s tím, že o osudu managementu rozhodne mateřská firma později.

Na řízení Benziny se však chce mateřský holding podílet víc než u ostatních dcer. „Problémy Benziny chceme řešit režimem krizového řízení, uvedl nový šéf Unipetrolu Pavel Švarc. Podrobnosti zatím Unipetrol tají. „Před valnou hromadou nebudeme dáva t žádné informace, říká mluvčí Unipetrolu Tomáš Zikmund.

Benzinu ovšem trápí hlavně velké dluhy. Podle generálního ředitele Josefa Stanislava firma potřebovala od roku 1994 na modernizaci čerpacích stanic 7,7 miliardy. Z toho jen 2,2 miliardy mohla poskytnout z vlastních zdrojů. Zbytek si musela půj čit, a zadlužení tak začalo být vloni neúnosné. „Prvních deset měsíců se úrokové zatížení pohybovalo kolem osmnácti procent, což nás nutilo hledat jiné zdroje, než jsou bankovní úvěry, řekl ředitel.

Úvěrové břemeno pomohl koncem minulého roku snížit Unipetrol, který vydal v prosinci patnáctileté obligace. Na restrukturalizaci dluhu Benziny z něj šly dvě miliardy. Tím se ovšem všechny problémy nevyřešily. Celkové cizí zdroje Benziny přesah ují osm miliard, nynější dluhy včetně vydaných dluhopisů se pohybují kolem 5,5 miliardy korun.

V celkovém zatížení jsou nicméně dvě emise tříletých obligací po pěti stech milionech korun a první z nich je splatná už v příštím roce, druhá v roce 2001. Možná i proto holding Unipetrol připravil kvůli Benzině další emisi dluh opisů ve zhruba dvoumiliardovém objemu. Vydat by ji měl v nejbližších týdnech.

Benzina loni utržila jen něco málo přes třináct miliard korun, což je o čtvrtinu méně, než předpokládal původní podnikatelský záměr. Představitelé firmy tvrdí, že nižší příjmy způsobil celkový propad spotřeby motorových paliv o osm procent a vzniklá cenová válka mezi distributory.

I přesto je Benzina neochvějně největším domácím prodejcem se zhruba čtyřmi stovkami čerpacích stanic z celkových osmnácti stovek. To jí zaručilo podíl zhruba 23 procent na domácím trhu. Za úspěch lze považovat i to, že si i v podmínkách loňského roku Benzina dokázala na trhu ukrojit další dvě procenta navíc.

MMF24

Na významné rozšíření sítě zatím Benzina nemá dostatek peněz. Přesto se zcela nevzdala možnosti, že by ještě odkoupila některé pumpy státní Benziny. „O celou síť jako takovou rozhodně zájem nemáme, uvedl generální ředitel Unipetrolu Švarc. Prodej pump státní Benziny je však v nedohlednu. S firmou, která má zastaralá čerpadla a jako zbytkový podnik měla být už dávno zlikvidována, si totiž stát viditelně neví rady.

Akciová Benzina, která modernizovala všechna čerpadla a i úrovní služeb se značně přiblížila zahraniční konkurenci, nyní tak trochu doplácí na svůj vstřícný postup. Zatímco její pumpy po nákladné rekonstrukci splňují zpřísněné ekologické podmínky, její domácí konkurence (státní Benzina a někteří drobní majitelé) si většinou s nimi velkou hlavu nedělala. V zemi se tak odhadem stále provozuje zhruba 150 „neekologických čerpadel. Jejich majitelům sice hrozí pokuty, v praxi se však zatím neukládají.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).