Přišel účet za elektřinu, takže dovolená se odkládá na neurčito. Podobnou situaci nejspíš zažila valná většina z nás. Či možná zažívá dodnes. Potíž je však v tom, že kde dříve stálo „doplaťte dva tisíce korun“, může dnes být tisíc deset, patnáct nebo i dvacet. A to už je v mnoha případech pořádná rána pro rodinný rozpočet.
Za uplynulých 12 měsíců vylétla cena elektřiny, ale i dalších energií, vzhůru o desítky procent. Což je problém zejména pro ty domácnosti, jimž během letošního roku skončila fixace a musely si se svým dodavatelem sjednat nové podmínky. Pakliže by přitom měly možnost kontrolovat vlastní spotřebu energií nepřetržitě, a nikoliv jen jednou ročně, dá se předpokládat, že většina z nich by se ve snaze vyhnout se přemrštěným nedoplatkům pokusila dané situaci přizpůsobit.
I jednou měsíčně je málo
V důsledku implementace směrnice Evropské unie o energetické účinnosti (EED) sice správcům nemovitostí vznikla povinnost informovat jejich obyvatele o spotřebě energií každý měsíc, i to je nicméně nedostatečné. Tím spíš, když se nařízení týká pouze několika vybraných energií, konkrétně tepla a teplé vody.
„Pomoc, jakou nabídne počeštěná EED domácnostem, je z našeho pohledu nedostatečná,“ konstatuje Miro Hachlinec. Sám moc dobře ví, o čem mluví. Je totiž zakladatelem českého technologického startupu BeIT, jenž se specializuje na digitalizaci správy nemovitostí. Se svými kolegy v minulosti navrhl řešení, pomocí něhož mohou být domácnosti v daném ohledu neustále v obraze.
„V BeIT dlouhodobě vyvíjíme technologie, které správu našich domovů plně digitalizují a skrze dálkový monitoring energií umožňují, abychom o své energetické spotřebě měli přehled nikoli po roce, nýbrž každou hodinu. S takovými nástroji může každý získat plnou kontrolu nad svou spotřebou a obratně na ni reagovat. Dle různých analýz dokáže pravidelný monitoring domácnostem ušetřit až 30 procent nákladů za energie,“ dušuje se Hachlinec.
Rychle, přehledně, a hlavně v korunách
Aktuální situace na trhu s drahými energiemi hraje přirozeně Hachlincově společnosti do karet, neboť klientská základna se rychle rozšiřuje. Loni v červnu spravovala pomocí moderních technologií přes 25 tisíc domovů a 400 budov, nyní je v procesu zavádění systému Bytové konto, skrze nějž onen monitoring probíhá, na 100 tisíc bytových jednotek.
Celé řešení od BeIT spočívá v propojení údajů získaných skrze měřiče umístěné přímo v bytech s daty dodavatelů elektřiny, plynu a dalších energií a následném přepočtení aktuální spotřeby a stanovení jejich ceny. To mimo jiné znamená, že údaje, které uživatel v reálném čase vidí, nejsou zobrazovány v kilowatthodinách či gigajoulech, nýbrž prostě a jednoduše v korunách.
„Skrze dálkový odečet poskytujeme správcům nemovitostí jednoduchý a efektivní nástroj, jak nejen snadno splnit podmínky evropské směrnice, ale navíc mít celou nemovitost pod kontrolou po všech dalších stránkách, které se s její správou pojí. Uživatel má přehled o nákladech za energie a jejich finančním vypořádání, k dispozici vzdálenou podporu, kontrolu autonomních měřicích technologií, komunikační nástroj a řadu dalších funkcí. To vše v jedné mobilní aplikaci,“ uzavírá Hachlinec.