ŠÉF SPOLEČNOSTI AKTIS JAROSLAV ŘASA: „Konkurenční boj chápeme v našem oboru jako velkou hru,“ říká ředitel softwarové společnosti Aktis Jaroslav Řasa. Na vývoji ekonomického software se podle něj významně podílejí i názory zákazníků.
ŠÉF SPOLEČNOSTI AKTIS JAROSLAV ŘASA:
„Konkurenční boj chápeme v našem oboru jako velkou hru,“ říká ředitel softwarové společnosti Aktis Jaroslav Řasa. Na vývoji ekonomického software se podle něj významně podílejí i názory zákazníků.
Úvaha, že by mohl prodávat nejznámější značku ekonomického softwarového produktu na českém trhu, byla pro něj na začátku nepředstavitelná. „Najednou to byl ale takový stroj, který mě vtáhnul. Zjistil jsem, že mě podnikání baví a firma rostla sama,“ říká ředitel společnosti Aktis Jaroslav Řasa.
V jedné židovské anekdotě se praví, že když rabi Levi umíral, řekl: „Všechno je jinak“. „To úplně vystihuje rozdíl mezi tím, když člověk vstupuje s představami do podnikání a pak vidí skutečný život a musí se tomu přizpůsobovat v dobrém i ve špatném,“ popisuje své začátky Řasa. Po revoluci dal dohromady několik šikovných programátorů, ač sám neprogramátor, a tak vznikla první firma. Záhy ale zjistil, že podnikat není totéž, jako se s někým přátelit nebo bavit. Ještě s jedním programátorem z firmy odešel a založili softwarovou společnost Aktis. To byl začátek úspěšného rozjezdu.
Z ÚPLNĚ JINÉ STRANY
Nový podnik převzal softwarový projekt, který byl původně zaměřený na školy. „Podívali jsme se na něj ale z úplně jiné strany a řekli jsme si, že ne školy, ale nově vznikající podnikatelské subjekty budou našimi zákazníky,“ říká.
Právě tam Řasa spatřuje začátky ekonomického software zaměřeného na střední a menší společnosti pro vedení účetnictví, skladů, mezd, výroby a řízení vztahů s klienty. A tak vznikl ABRA - ekonomický software zaměřený na podporu a řízení středních, menších, ale i velkých firem, který je hlavním produktem Aktisu dodnes. Stal se nástrojem, aby firma mohla správně komunikovat se svými zákazníky, nabízela jim včas, co potřebují a mohla vyhledávat nové klienty. Řasa jej přirovnává k velkému notesu, kde se ukládají veškeré záznamy z činnosti firmy, na něž se lze podívat z různých hledisek. Například: „Telefonoval jsem firmě XY a dohodnul jsem si s nimi schůzku, domluvil jsem se na obchodu, objevila se objednávka a následně fakturace a zaplacení.“
ZÁKAZNICKÝ PARLAMENT
Jaroslav Řasa nepopírá, že se svými představami o podnikání párkrát narazil. „Spálil jsem se už mockrát, ale myslím, že když člověk může říci, že padesát procent rozhodnutí bylo dobrých a padesát špatných, tak je to výborné.“ A jestli mu to společníci dali ,sežrat‘? „Samozřejmě, ale to my si děláme vzájemně, ale v dobrém. Mám tolerantní kolegy a nesnažíme se dělat z chyb tragédie,“ říká na adresu čtyř spolumajitelů Řasa, který vlastní menšinový podíl v Aktisu. Sám není plně zastáncem firmy jednoho muže, který může vše rozhodnout úplně absolutisticky. „Vždy se bude potýkat s tím, že mu lidé neříkají pravdu, ale jen to, co chce slyšet,“ uvažuje.
Ať již to je jakkoliv, v posledních několika letech byl Aktis v dobývání trhu úspěšný. „Poslední tři roky naše výnosy rostou přes dvacet procent ročně. Základ je opravdu v tom dívat se, co klienti potřebují. Máme k tomu instituci, které říkáme zákaznický parlament. V našich záznamech se sejde třeba dvě stě možných změn na vylepšení software. Z nich vybereme ty, o nichž si myslíme, že jsou to tak trochu trháky a obešleme náš zákaznický parlament. Padesát nebo třeba sto firem nám sdělí svůj názor.“ Přizpůsobení se klientům je náročný proces, který bolí i v Aktisu. „My bychom mohli vytvořit ledacos technicky krásného, akorát by to nikdo nekoupil,“ podotýká s trochou nostalgie podnikatel.
DOBRÉ VZTAHY S KONKURENCÍ
A jak probíhá souboj softwarových firem? „V našem oboru se konkurenční boj velmi často chápe jako něco, co věci pomáhá. Spolu s konkurenty nemáme nepřátelské osobní vztahy, naopak, bereme vše jako velkou hru a sport. Jednomu se daří lépe teď a druhému zítra, ve finále jde ale o to posunout obor dál,“ tvrdí Řasa. Z tuzemských výrobců patří Aktis mezi první trojku a jeho obrat nyní dosahuje přibližně sto deseti milionů korun ročně. Pro vývoj, prodej a servis v České republice zaměstnává osmdesát lidí. Produkty nabízí ještě na Slovensku a v Polsku. Celkově trh vytváří pět firem, z toho dvě nadnárodní. Známá je například německá korporace SAP, k lokálním konkurentům patří mimo jiné Q. GIR.
RESPEKTUJME NÁTURU
Podle Řasy sílí tlak nadnárodních společností, které se snaží nabízet produkty ve všech členských zemích Evropské unie. „Narážejí ale na to, že neznají místní zvláštnosti. Zdaleka nejde o to, jak se co účtuje v určité zemi, ale spíše o náturu, jak lidé pracují s informacemi. V horizontu pěti let se tak vůbec nebojíme, že bychom přišli o práci nebo že by nebylo pro koho pracovat. Dál nedohlédnete, protože podmínky v informačních technologiích se dramaticky mění.“
Z podnikání je podle Řasy nemožné se úplně vymanit. „I v mezičase, kdy se člověk věnuje rodině, koníčkům a zábavě vám běží na pozadí nějaká úvaha z práce a když přijdete na krásný zámek, tak vám ta věc vypluje napovrch a vy si ji uvědomíte. Rád proto cestuji, navštěvuji hrady, zámky, památky a různé přírodní zajímavosti.“ Podle něho každá krajina nějak lidi formovala a dotváří naší kulturu i dnes, dodává. „My, Češi, máme tendenci se občas zbytečně stydět za různé zvyklosti. Například chataření najdete málokde, stejně tak sjíždění řek. Musíme si chránit své odlišnosti, jinak z nás nezbude nic,“ uzavírá Jaroslav Řasa. * * ING. JAROSLAV ŘASA Narodil se v roce 1967 v Praze. Na Českém vysokém učení technickém vystudoval elektrofakultu, doktorandské studium už ale nedokončil, protože se začal věnovat podnikání. Spoluzaložil akciovou společnost Aktis, známou ekonomickým softwarem ABRA. Ve volném čase se věnuje rodině, cestuje a navštěvuje hrady, zámky a různé přírodní zajímavosti. „Je to o poznání krajiny, která lidi formuje,“ říká Řasa. Procestoval řadu zemí a tvrdí, že se Češi za některé své zvyklosti zbytečně stydí. K Čechům podle něj neodmyslitelně patří i pověstný řízek v alobalu s okurkou na cesty, stejně jako vynikající pivo, krásné ženy, hokej a v poslední době i průmysl informačních technologií.
Foto popis| Nadnárodní společnosti narážejí na zvláštnosti místního prostředí, říká Jaroslav Řasa.
Foto autor| foto: Aktis