Nejhorší jsou „geniální“ nápady, to už poznal mnohý podnikatel, ale u Hany Vydrové vše dopadlo dobře
Na nápad vyrábět „neviditelná“ trička ji přivedli muži, kteří se účastnili jednoho z jejích kurzů etikety. Ptali se jí, co mají nosit pod košile. Když jim navrhla tílko, nechtěli o tom ani slyšet. „Podívejte, jak prosvítá. Navíc jsou vidět skvrny na košilích v podpaždí,“ namítali. Navrhla jim tedy trička. Jenže ta nejen prosvítala pod košilemi, ale navíc byly vidět i okraje jejich rukávů.
„Moudře jsem jim vysvětlila, že když nechtějí, aby bylo prádlo pod bílými a světlými košilemi vidět, že musí mít tělovou barvu. Podívali se na mě konsternovaně s tím, že to se nikde nesežene. Nechtěla jsem tomu věřit, tak jsem začala po pánských spodních tričkách v tělové barvě pátrat,“ vzpomíná na počátky Hana Vydrová. Užitný vzor
Hledala na internetu, při cestách do zahraničí i u nás. A nic. Tak si svůj nápad nechala ochránit jako užitný vzor. Zprvu myslela, že jej prodá nějakému výrobci prádla a bude jen koukat, jak peníze „poplynou“.
„Ale tak to samozřejmě nefungovalo. Všichni na mě koukali jako na blázna, nevěřili tomu. Trička v tělové barvě totiž nevypadají moc hezky. Myslím si, že to byl i důvod, proč je nikdo přede mnou nevyráběl,“ říká Vydrová.
V té době už utratila hodně peněz za rady právníků, právní ochranu i za vývoj vzorků.
A hlavně jí bylo líto všechno vzdát. Proto si nechala vyrobit první várku triček. Stálo ji to čtvrt milionu korun. „Méně vyrobit nešlo, aby byly výrobní ceny rozumné. Měla jsem pak doma plnou místnost krabic a vůbec netušila, zda se to prodá,“ vzpomíná.
Stal se ale malý zázrak. Prodej se pomalu rozjel, trička se stala (překvapivě!) hitem v pánských šatnících. Teprve pak zareagovaly ženy.
„Dnes už prodáváme více než deset tisíc triček ročně a máme několikamilionové obraty.
Velkou zásluhu na tom má moje společnice Romana Pazderová. Té jsem před čtyřmi lety prodala půlku firmy, od té doby to táhneme spolu.“
Trička jedou
„Naším prvním významným klientem byl salon Le Premier. Jeho majitel se hodně zasloužil o propagaci triček v tuzemsku a stále patří mezi naše významné zákazníky,“ říká Romana Pazderová. Ta kdysi zastávala funkci obchodní ředitelky O2, dnes má ve firmě Chupr na starost obchod a marketing.
Malá společnost dnes má již více než padesát partnerů. Zpočátku to byly obchody a salony jen v Praze, dnes už má ale zastoupení ve všech regionech republiky. Trička prodává i přes vlastní e-shop a dodává je i dalším internetovým obchodům. A neviditelná trička zaujala i za hranicemi.
„Prvním důležitým odběratelem se stal luxusní salon Tailor Made v Bratislavě. Od něj se prodej rozšířil po celém Slovensku. Loni se povedl průlom do Německa. Tam si firma Chupr našla například silného partnera se zkušenostmi v prodeji prádla, ten nabízí trička ve svém e-shopu (vedle světoznámých značek jako Schiesser). Prodává je i na německém Amazonu,“ dodává Pazderová.
Individuálně si u firmy Chupr objednávají trička zákazníci z mnoha evropských zemí, například Francie, Nizozemska, Finska, Rakouska. A před několika dny odeslala první zásilku do Spojených států.
Jen tři reklamace
Neviditelná trička bodují především svojí kvalitou. Jsou vyráběna v závodě Pleas v Havlíčkově Brodě z té nejkvalitnější bavlny.
„Jsme s mou společnicí Romanou pyšné, že jsme odolaly nabídkám vyrábět trička někde na Východě. Dokladem toho, že jsme se vydaly správnou cestou, je, že jsme dosud měly jen tři reklamace. Bylo to kvůli výrobní vadě, která unikla při výstupní kontrole,“ říká Vydrová, která má ve firmě na starost výrobu, vymýšlí inovace a také nové vzory.
Už se však našli první tři plagiátoři - v USA, Německu a také v Česku. V první chvíli majitelky firmy Chupr napadlo, že se budou bránit právní cestou. Ale pak nad tím mávly rukou. Řekly si, že dobré zboží se prosadí samo.
„Opsaná trička se totiž liší v materiálu.
Náš čistě bavlněný úplet má gramáž 150 g/m2, kdežto materiály našich napodobitelů jsou s příměsí umělých vláken a gramáž se pohybuje kolem 230 g/m2,“ říká Pazderová.
A konkurence pokulhává i v dalším. Okraje originálních triček nejsou šité, ale řezané, tedy není tam žádná zdvojená látka, proto se pod košilí nevytvářejí žádné „hrboly“. To u konkurence není. A opisovatelé nenašli ani odvahu použít tu opravdu neviditelnou (a nehezkou) tělovou barvu - jejich trička jsou světlejší, pod košilemi prosvítají.
Potítka na tělo
A nezůstane jen u neviditelných triček. Už brzy uvedou novinku, s kterou si věří. Jsou to trička, kterým říkají „potítková“. Mají zesílené podpaží. Jsou určena pro ty, kteří se více potí, nebo pro stresové situace. A na přání německého partnera uvedou na trh pánská trička bez rukávů. Pro příští jaro pak připravují neviditelné kalhotky pro ženy a zkusí neviditelné pánské boxerky. „Kalhotky vyvíjíme, boxerky jsou již připraveny do výroby,“ říká Vydrová.
O autorovi| Jaroslav Matějka * spolupracovník redakce