O posádky letadel začíná být v Česku nouze
Letecká společnost Fischer Air zaměstnává 33 českých pilotů. Čtrnáct z nich, z toho deset kapitánů letadel, ji v prosinci opustí. Všichni již podali výpověď a v prosinci po ukončení pracovního poměru nastoupí do ČSA. „Je pravda, že část pilotů podala výpověď a nyní jim běží výpovědní lhůta, ale nevím, kam odcházejí. Podnikáme takové kroky, aby letecký provoz nebyl narušen“ uvedl mluvčí Cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko. Zmíněnými kroky má být uzavření pracovních smluv se zahraničními piloty.
Interní záležitost.
Plovajko říká, že odchod čtrnácti pilotů není problém. „Je mnoho leteckých dopravců, kteří se potýkají s ekonomickými problémy a snižují stavy zaměstnanců,“ řekl mluvčí. Odmítl ovšem uvést, ze kterých zemí přijdou noví piloti, i to, kdy vyprší výpovědní lhůty více než třetiny současných výkonných českých pilotů Fischer Air. „Jde o interní záležitosti firmy,“ usoudil Plovajko.
Týdeník EURO má informace, že Fischer Air koncem října jedno ze svých tří letadel opět pronajme do zahraničí. Naposledy pronajímala Fischer Air letoun zákazníkovi z Polska včetně pilotů i letušek. S pronájmem letadel do zahraničí by mohlo souviset i nové obsazení kokpitů, protože například pro piloty ČSA je podmínkou výborná znalost českého jazyka. Piloti Fischer Air však tuto kvalifikační podmínku nemají a český Úřad pro civilní letectví znalost češtiny po pilotech nepožaduje.
Tendr na piloty.
České aerolinie uvedly v letošním roce do provozu pět nových letadel a pro každé z nich potřebují minimálně pět až šest kompletních posádek. ČSA proto vypsaly výběrové řízení na 84 pilotů, což potvrdil i kapitán Radomil Kratochvíl, prezident profesní organizace pilotů CZALPA. „Týká se to příštího roku. S výběrovým řízením však jako piloti nemáme nic společného. Nás to začne zajímat, až ti noví k nám přijdou,“ vysvětlil Kratochvíl. Piloti od Fischera však ani s licencí kapitána nemohou usednout do kapitánského křesla letadel ČSA. Všech čtrnáct pilotů musí nejprve projít nižšími funkcemi, zaujmou tedy na místa na druhých pilotů. „Jak dlouho na nich zůstanou se nedá říci, je to případ od případu jiné,“ řekl Kratochvíl.
Jen pro bohaté.
Nedostatek lidí s průkazem dopravního a obchodního pilota na českém pracovním trhu začíná být kritický. Všechny tři české letecké společnosti, ČSA, Travel Service i Fischer Air, připravují nebo zvažují rozšíření flotily. Bývalé vojenské piloty si civilní společnosti již rozebraly. Druhou možností je získat lidi s potřebnou kvalifikaci v aeroklubech. Avšak i z tohoto zdroje se jich rekrutuje stále méně. „Pro většinu lidí se stává létání finančně nedostupné. Neexistuje na českém trhu jiná profese, do které by člověk musel vložit sedm let života a 750 tisíc až milion korun bez jistoty, že ji bude moci vykonávat,“ soudí Emil Kasík, prezident profesní organizace leteckých techniků a inženýrů CAAE.