Zájem českých sběratelů o dražby uměleckých děl stoupá. Během první prosincové neděle by mohly v aukci na pražském Žofíně padnout rekordy
Všední probuzení, pozdní odpoledne, ztroskotání ve snu. Podobné zážitky si může dopřát díky obrazům každý, kdo se nebude bát sáhnout o trochu hlouběji do kapsy v chystané aukci obrazů. První prosincovou neděli se bude na pražském Žofíně dražit celkem 457 uměleckých děl. Celková vyvolávací cena položek se přibližuje 100 milionům korun a pořádajícím aukčním galeriím Kodl a Vltavín by mohla vynést další rekord.
„Podle statistik ART+ patří titul dražby s nejvyšším realizovaným obratem loňské podzimní aukci galerií Kodl a Vltavín. Sběratelé a investoři na ní utratili 97 milionů korun včetně aukční provize. Očekáváme, že letošní rok se výší celkového obratu loňským rekordním výsledkům vyrovná, nebo je dokonce překoná,“ počítá Jan Skřivánek, šéfredaktor specializovaného časopisu Art and Antiques. Podzimní dražby bývají mezi sběrateli oblíbenější.
Dopadají proto lépe také pro obraty aukčních síní, které si k ceně díla připočítávají dvacetiprocentní dražební přirážku.
Zájemci o umění se nebudou muset bát přílišné konkurence firem. Společnosti do umění investují méně než v nedávné minulosti, pořadatelé aukce čekají větší zájem právě od soukromých osob. „Investoři většinou začínají s uměním tak, že je berou jako alternativní komoditu. Často se z nich ale poměrně rychle stanou sběratelé, protože je to prostě,chytne‘,“ tvrdí galerista Martin Kodl.
Už ne vzhůru nohama Jedním z nejzajímavějších děl, na něž se mohou zájemci „chytit“, je olej na plátně Ztroskotání ve snu od Marie Čermínové známé pod pseudonymem Toyen. I když múzou nepolíbenému laikovi může motiv obrazu připomínat spíše hrocha, představuje vznášející se archaické ženské torzo zobrazené na intenzivně cítěném přechodu dne a noci, reality a snění. „Je škoda, že tento vynikající obraz Toyen zůstával dlouho v soukromé sbírce a nemohl být zařazen na její retrospektivu v roce 2000. Jde o strhující dílo, které představuje autorku v její vrcholné podobě v roce 1934, kdy vytvořila řadu obrazů, jež mimořádně pozvedly úroveň českého moderního malířství a zařadily ji do kontextu malířství evropského,“ píše se v odborném posudku historika umění Karla Srpa.
Vyvolávací cena obrazu je 9,5 milionu korun a vydražit by se mohl za cenu mezi dvanácti a čtrnácti miliony. Pokud by se cena vyšplhala na horní hranici odhadu, mohl by se ze Ztroskotání ve snu stát jeden z patnácti nejdražších obrazů prodaných v Česku během aukce. Patnáctou příčku aktuálně zabírá taktéž obraz od Toyen Zbytek noci, jenž nového majitele našel v roce 2010 za 13,2 milionu bez aukční přirážky.
V těsném závěsu je pro aukci 1. prosince připravena s vyvolávací cenou devět milionů další ukázka vrcholného surrealismu, tentokrát od Jindřicha Štyrského Všední probuzení. Podle zástupců galerie se podobně významné práce na trhu vyskytují ojediněle. Od Štyrského se v aukci nabízí i znovuobjevené plátno Akvárium, které bylo dosud prakticky neznámé. K vidění bylo pouze na černobílé fotografii z pozůstalosti autora, která byla otištěna v monografii Štyrského kvůli špatné čitelnosti vzhůru nohama. Obraz vzniklý v Paříži je ukázkou malby tvořené na svou dobu unikátní experimentální technikou foukání barvy fixírkou přes různé předměty. Nového majitele hledá s vyvolávací cenou 5,5 milionu.
Na stejné ceně startuje i kubistické Zátiší s kartou a dýmkou od Emila Filly. Tento olej na dřevě podle odborníků dokládá Fillovo zařazení do světové špičky analytického kubismu. Obraz pochází ze sbírky Fillova přítele a objevil se například v pražském Mánesu v roce 1932 na výstavě k autorovým padesátinám. Od zakladatele české moderní malby je v aukci dalších sedm obrazů.
Zpátky do Česka „Určitě bych upozornila i na reprezentativní monumentální práci Jaroslava Čermáka z roku 1857 Židovský hřbitov v Praze s motivem Pražského hradu v pozadí. V Čechách je po 150 letech, byla dlouho nezvěstná a známá jen z reprodukcí a studií autora. Ty jsou v majetku Národní galerie nebo Muzea hlavního města Prahy a vznikly během návštěvy autora v Praze, samotné dílo tvořil Čermák v Paříži,“ přibližuje další lahůdku Vendula Vašátková, historička umění a kurátorka Galerie Kodl.
Koho obraz nezaujme působivou barevností a zachycením dějové atmosféry, může se pokochat na lehce bulvárním motivu. Součástí scény je totiž kryptoportrét paní Gallaitové, manželky Čermákova učitele, která k českému malíři od manžela odešla. Obraz, který se vyvolává za cenu 2,5 milionu korun, přišel do Česka z Belgie ve stodvacetikilové bedně.
„Obecně platí, že nejlépe se díla výtvarníků prodávají v zemi, z níž pocházejí. Nejde o to, že by v zahraničí byli neznámí, ale na domácí půdě mají v aukcích šanci na větší úspěch. To je případ Čermáka či Václava Radimského a obrazu Z Giverny, který vznikal v umělecké kolonii Clauda Moneta u Paříže a bravurně ukazuje výrazové prostředky impresionismu,“ připomíná Vašátková další obraz, který bude na začátku prosince na Žofíně k mání za cenu startující na 1,3 milionu korun.
Na atmosféru obdobně bohaté je i plátno Podzimní červánky od Jakuba Schikanedera, které vzniklo ve vyzrálém období autorovy tvorby po roce 1910. Opět jde o malbu, která byla veřejnosti dlouhou dobu nepřístupná. Za druhé světové války byla totiž uschována a následně ukryta v soukromé sbírce. „Jde o významné dílo galerijní hodnoty ve výborné zdobné adjustaci, které po znovunalezení bude ozdobou každé další Schikanederovy výstavy,“ píše se o díle v aukčním katalogu, v němž je zároveň vyvolávací cena díla stanovena na tři miliony korun.
Naopak obraz, který byl veřejnosti na očích i prostřednictvím obálek časopisů, je Pozdní odpoledne od Theodora Pištěka, nejdražšího českého žijícího autora. Za 1,2 milionu korun je k dispozici olej na plátně reprezentující český hyperrealismus druhé poloviny sedmdesátých let minulého století. Bývalý automobilový závodník a celosvětově uznávaný výtvarník i laureát řady ocenění, včetně Oscara za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana, v tomto díle představuje legendární závodní variantu Porsche. Místo plastiky obraz Prosincová aukce obrazů nabízí pro sběratele pestrý výběr děl z umění devatenáctého století a špičkového surrealismu. Bez zajímavosti není ani fakt, že se v aukci nachází relativně málo plastik. „Je to dáno tím, že se čeští sběratelé prozatím více soustředí na obrazy. Chtějí mít stoprocentní jistotu o původu a dataci díla. To se u obrazů ověřuje snáze než u plastik, v jejich případě mají i renomovaní odborníci problém určit období, z něhož odlitek pochází,“ vysvětluje přístup tuzemských investorů Martin Kodl.
Vadou na kráse plastik v očích českých investorů je i to, že v relativně nedávné době byly například oblíbené Fillovy kubistické kousky odlévány v takovém množství, že se daly koupit za směšné částky a spíše než galerijní či sběratelské kusy připomínaly suvenýry.
U těch několika reliéfů nabízených v prosincové aukci se možná i kvůli tomu čeká větší zájem ze zahraničí. „Naši sběratelé se stále trochu bojí, je to dáno tradicí. Místní trh je otevřený relativně krátce, a tak se investoři stále učí umu a kultivovanosti zahraničních aukcí. Ale každý rok se to markantně zlepšuje,“ doplňuje Vendula Vašátková.
Expertka z Galerie Kodl navíc přidává i vlastní tipy na zajímavé obrazy v aukci.
Počítá mezi ně Toaletu od Rudolfa Kremličky, dvě plátna od Alfonse Muchy nebo Ležící akt Vojtěcha Hynaise, který se zobrazením zelenkavého inkarnátu přibližuje Renoirovi. „Velmi půvabná je i Krajina s anděly od Adolfa Hoffmeistera, zakladatele skupiny Devětsil, jejíž vliv je z obrazu znát. Jeho práce se na trhu objevují velmi zřídka, přece jen se později věnoval spíše diplomatickým záležitostem. Ostatně díky němu mohli umělci v šedesátých letech alespoň omezeně vyjíždět do zahraničí,“ uzavírá Vašátková příklady zajímavostí obrazem, který má vyvolávací cenu 270 tisíc korun. V případě Hoffmeisterova obrazu navíc sběratel získá hned dvě díla - malba je totiž oboustranná a rubová část skrývá motiv artificální krajiny, která s autorovou předválečnou tvorbou nemá srovnání.
Čeští investoři se zaměřují na obrazy, chtějí mít jistotu původu i datace díla. Zatím nejúspěšnější aukce umění vynesla celkem částku přibližující se 97 milionům korun.
O autorovi| Jakub Křešnička * kresnicka@mf.cz