Menu Zavřít

Než doženeme západ

16. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Lidé začali počítače využívat jako centrum zábavy

V České republice se loni prodalo přes 782 tisíc nových počítačů, tedy o 24,6 procenta více, než tomu bylo v roce 2005. Vyplývá to z dat, které týdeníku EURO poskytla analytická společnost Gartner. Pozici lídra trhu si s více než sedmnáctiprocentním tržním podílem drží i nadále společnost Acer, která boduje zejména v segmentu přenosných počítačů, tedy notebooků a laptopů. S odstupem dvou procentních bodů je na druhém místě společnost Hewlett-Packard, trojkou českého trhu je americký Dell s více než devítiprocentním tržním podílem. Do desítky nejprodávanějších značek pronikly i tři české firmy, BGS Levi s počítači Lynx, AutoCont a T. S. Bohemia.

Poptávka z domácností.

Zatímco prodej počítačů na celém světě se v roce 2006 zvýšil „jen“ o 9,5 procenta na 239 milionů kusů a v regionu EMEA, jenž zahrnuje Evropu, Blízký východ a Afriku, se prodalo 80 milionů počítačů, tedy „pouze“ o 10,8 procenta více než v roce 2005, český trh počítačů vzrostl téměř o čtvrtinu. Zvýšené prodeje však netáhne jen segment velkých firem a korporací, který je společně se státní správou již tradičně největším odbytištěm počítačů v Česku, výrazně zvýšená poptávka přichází i od domácností a středně velké firmy ze sektoru SME.
„Významnou roli hraje růst koupěschopnosti obyvatelstva při současném posilování koruny vůči dolaru. Většina výroby počítačů je totiž postavena na takzvané dolarové kalkulaci nákladů, takže dochází ke snižování lokálních cen,“ vysvětluje Miloslav Doubrava, ředitel divize osobních počítačů české pobočky Hewlett-Packard (HP). „Zároveň se podstatně zvýšila nabídka telekomunikačních operátorů na vysokorychlostní připojení k internetu. Pro širší vrstvy obyvatelstva dostalo smysl používat aplikace na internetu, jako jsou telefonování, bankovnictví, nakupování přes web a podobně. Stále více se také rozšiřuje použití počítače jako zdroje zábavy a kreativity, což vedlo ke zvýšené poptávce po noteboocích a osobních počítačích nejen u malých firem, ale i u domácností či studentů,“ dodává Doubrava. „Kromě rostoucí životní úrovně obyvatelstva je také důležitý faktor v pronikání počítačů do oblastí, které byly až doposud vyhrazeny pro zařízení spotřební elektroniky. Lidé počítače využívají jako centrum zábavy, pro promítání filmů či zpracovávání digitálních fotografií,“ vysvětluje Evžen Pavlovský, obchodní manažer společnosti Intel, která je největším světovým producentem počítačových čipů.

Za tři roky Rakousko.

Příkladem, že účast ve velkých zakázkách není podmínkou pro získání silné pozice na trhu, je společnost Acer. „Podíl velkých zakázek na celkových prodejích počítačů v Česku dlouhodobě klesá, což souvisí jak s politickou nestabilitou, tak i s růstem trhu malých a středních firem a domácností,“ řekl týdeníku EURO Tomáš Čech, šéf lokální pobočky Aceru. „Český počítačový trh patří k nejvyspělejším z bývalých zemí střední a východní Evropy. Nejrychleji zde rostou prodeje notebooků a přitom je tu stále ještě prostor i pro prodeje stolních počítačů. Kdybychom se porovnávali například s rakouským trhem, pak jeho struktury i velikosti v přepočtu na počet obyvatel bychom měli dosáhnout během tří let,“ odhaduje Čech, který je zároveň zodpovědný i za veškeré aktivity Aceru na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.

Velcí rostou, malí na ústupu.

Ještě před sedmi osmi lety dominovaly českému trhu lokální firmy, takzvaní assembleři, kteří z Asie dováželi komponenty a v Česku z nich montovali počítače. Tento trend se však v poslední době stále více vytrácí a vliv lokálních firem slábne. „Na západních trzích obdobné velikosti je obvykle nižší zastoupení místních assemblerů. Vzhledem k celkovým objemům trhu a zpomalování růstu prodejů stolních počítačů budou mít lokální hráči stále těžší pozici,“ tvrdí Čech. Vliv na to bude mít i rostoucí podíl notebooků na celkových prodejích počítačů. „Penetrace přenosných počítačů, notebooků, je u nás stále nižší než v západní Evropě, přestože i zde dochází ke zlomu. Podle analýzy společnosti IDC byl v loňském roce počet prodaných notebooků a stolních počítačů v České republice v poměru 49:51. Troufám si odhadnout, že v letošním roce se tento poměr otočí a v Česku se poprvé prodá více notebooků nežli desktopů, tedy stolních počítačů,“ řekl týdeníku EURO Tomáš Rutrle, generální ředitel českého zastoupení Fujitsu Siemens Computers.

bitcoin školení listopad 24

Jedeme dál!

Vzhledem k faktu, že český trh PC má v porovnání se západoevropskými zeměmi stále nižší penetraci a rezervy v prodejích přes retailové řetězce, shodují se manažeři, že růst odbytu nových počítačů bude pokračovat. „K naplnění trhu zatím nedošlo, a ani neočekáváme, že by se to mělo stát letos, byť růst bude nejspíše zvolňovat. Proti loňskému roku očekáváme zhruba dvacetiprocentní navýšení trhu, přičemž poptávka po stolních počítačích bude víceméně stabilní a nadále poroste segment notebooků,“ tvrdí Jan Solař, marketingový ředitel české pobočky společnosti Lenovo. „Naše letošní očekávání se pohybuje na úrovni zhruba 900 tisíc kusů, když předpokládáme silný růst mobilní techniky do segmentu domácností a středně velkých firem,“ odhaduje Čech. „Nynější tempo růstu přes dvacetiprocentní hranici lze udržet přibližně do roku 2010. K tomuto datu se stále více budeme srovnávat s úrovní v západní Evropě,“ uzavírá Rutrle.

Jak velký je český trh PC? Ačkoliv lze na českém trhu sehnat notebook i za cenu deset tisíc korun včetně DPH, průměrná cena přenosného počítače se pohybuje na zhruba dvojnásobné úrovni. Velcí korporátní zákazníci však svým zaměstnancům často pořizují i mnohonásobně dražší vybavení. Ceny stolních počítačů jsou stále výrazně nižší, nejlevnější desktop lze dnes pořídit již za zhruba šest tisíc korun; za přibližně desetitisícovou sumu je možné již získat počítač postačující pro standardní kancelářské aplikace a surfování na internetu. Kdybychom tedy pracovali s průměrnou cenou počítače na trhu kolem patnácti tisíc korun, jednoduchým výpočtem zjistíme, že v Česku se loni prodaly počítače za zhruba dvanáct miliard korun.

  • Našli jste v článku chybu?