Soutěž Chytrá města pro budoucnost má dalšího vítěze. Městská část Praha 2 se stala držitelem titulu Chytré město 2019 v kategorii do 100 tisíc obyvatel i díky úzké spolupráci s Pražskou energetikou na záměru, jak pomocí technické infrastruktury a využití synergie s veřejným osvětlením zajistit ekonomicky náročný rozvoj sítě vysokorychlostního internetu a přípravu distribuční sítě na rozvoj dobíjecích stanic pro elektromobily. A právě na to jsme se zeptali manažera výstavby dobíjecích stanic PREpoint Adama Čečáka.
* > Můžete nám prozradit detaily zmíněné spolupráce Pražské energetiky s městskou částí Praha 2?
V rámci plošné rekonstrukce sítí jsme použili nový druh kabelů pro distribuci elektřiny, které jsou přizpůsobeny jak pro rozvoj sítě vysokorychlostního internetu, tak jsou již kapacitně připraveny na připojení vyšších výkonů pro dobíjení elektromobilů. Využíváme tak stávající infrastrukturu, kterou postupně modernizujeme.
* > Kdy a jak to všechno vlastně začalo?
Vše začalo před dvěma lety instalací tří chytrých lamp v ulici Jugoslávská před budovou radnice, v Polské ulici u Riegerových sadů a na Karlově náměstí u Novoměstské radnice. Chytrá lampa je doslova moderní a chytré řešení pro pražské ulice. Lampa nejenom svítí, ale také šíří signál wi-fi, má tlačítko pro přivolání pomoci v případě nouze a senzory hluku, teploty, prachu a vlhkosti. Veškerá tato data o aktuální kvalitě ovzduší zobrazuje na svém displeji. Lampa slouží také jako dobíjecí stanice a nabízí hned dva dobíjecí body pro elektromobily. Parkovací místa určená pro dobíjení jsou u těchto lamp prakticky pořád obsazená elektromobily a to nám potvrdilo zájem o dobíjení u široké veřejnosti. Otestovali jsme tam jeden přístup, který dál rozvíjíme a postupně aplikujeme.
* > A co bude dál? U tří lamp jistě neskončíte.
To rozhodně ne. Jen v lokalitě Vinohrad vznikne dalších 16 dobíjecích stanic. Městská část Praha 2 dlouhodobě pracuje na tom, aby se připravila na nástup elektromobility. Zároveň je však památkovou zónou, což tuto snahu značně ztěžuje. Doba stavebního řízení se pak neúměrně prodlužuje. Praha 2 jde při výměně elektrického vedení či prvků veřejného osvětlení cestou praktického řešení - například patice lampy se dá nahradit jinou, modernější, která bude mít k dispozici elektrickou energii po celý den. Tím se tak do každé ulice dostane jak dostatečný výkon, tak i rychlý internet. Jinými slovy - využívá se stávající infrastruktura a modernizuje se na vyšší technickou úroveň, která je již připravena na budoucí technologie. Vše je v jednom kabelu. Spojením standardního distribučního systému společnosti PRE a veřejného osvětlení se dá docílit toho, že lampa svítí podle potřeby a zároveň má připravenu zásuvku pro dobíjení elektromobilu. Chytré řešení pro chytré město.
* > Co se rozvoje dobíjecí infrastruktury týče, jistě se zaměřujete na celé území Prahy, nejen na druhou městskou část?
Přesně tak a nejenom to. Realizujeme projekt páteřní sítě dotovaný ministerstvem dopravy na celém území České republiky. Ve všech regionech naší země vystavíme 125 rychlodobíjecích stanic. Ale zpátky do Prahy. Zde v rámci velkého projektu metropolitní sítě dotovaného ministerstvem dopravy budujeme přes 200 dobíjecích stanic.
* > Zmínil jste rychlodobíjecí stanice. A co ultrarychlé dobíjení. Je i na to Pražská energetika připravena?
Samozřejmě. Doslova nedávno, na konci loňského roku, jsme spustili v pražských Holešovicích u Výstaviště 150kW ultrarychlou dobíjecí stanici. Tento HyperCharger je navíc do budoucna připraven na maximální výkon 300 kW a tím již dobijete svůj elektromobil doslova za pár minut. Dále jsme zprovoznili dvě dobíjecí stanice o výkonu 75 kW v obchodním centru Stromovka a ve spolupráci se společností Property Trust jsme vybudovali další dvě stejné veřejné stanice u nákupního centra v Čakovicích. Takže Pražská energetika svou pozici mezi lídry elektromobility v České republice rozhodně neopouští, naopak - rok 2020 bude pro rozvoj dobíjecích stanic PREpoint vskutku dynamický. •
O autorovi| Jakub Veselý, spolupracovník redakce