Distribuční firmy se velkého odchodu klientů neobávají
Liberalizace trhu s elektřinou skončila. Od 1. ledna 2006 si svého dodavatele elektrického proudu mohou svobodně vybrat nejen firmy, ale nově i statisíce domácností a živnostníků. Doposud byli drobní odběratelé elektřiny odkázáni pouze na služby jediného dodavatele. Český elektroenergetický trh se tak zcela otevřel konkurenci.
Jen těžkosti.
Místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček však žádné masivní přechody domácností k jiným dodavatelům neočekává. Stejně tak dodavatelé elektřiny. Připomínají praxi z Německa a Velké Británie, kde je trh s elektřinou plně konkurenční již několik let. „Zahraniční zkušenosti hovoří o počtech změn v řádu jednotek procent z celkového počtu zákazníků za první dva až tři roky po otevření trhu,“ tvrdí mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Pokud se domácnosti přece jen rozhodnou změnit dodavatele elektřiny, činí tak především ze dvou důvodů. Za prvé, si chtějí vyzkoušet, jak to na liberalizovaném trhu s elektřinou funguje, za druhé jsou výrazně nespokojeni se službami, které jim poskytuje energetická společnost, která jim v současnosti energii dodává. Mnoho domácností nevyužije služby jiného dodavatele elektřiny i kvůli tomu, že změna je administrativně náročná a složitá, raději zaplatí měsíčně o několik desítek korun více. „Pokud chce klient změnit dodavatele, musí překonat několik složitostí,“ souhlasí mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec. Blahoslav Němeček upozorňuje i na další důvody: „Domácnosti nezmění dodavatele třeba i proto, že cena proudu pro ně není až tak důležitá, popřípadě nemají o liberalizaci žádné údaje“. Například v Praze má alespoň základní informace o otevření trhu s elektřinou zhruba polovina domácností, v dalších regionech České republiky je to již jen zhruba desetina domácností. Pražská energetika navíc z průzkumu, který si nechala v Praze udělat, zjistila, že klienti začnou o změně dodavatele uvažovat teprve v okamžiku, kdy jim někdo nabídne cenu elektřiny minimálně o dvacet procent nižší, než za kolik ji prodává dosavadní dodavatel. „To je ovšem za současných podmínek na trhu takřka nemožné,“ dodal Holubec. Přes dvě třetiny elektřiny, která se v Česku spotřebuje, totiž vyrobí ve svých elektrárnách společnost ČEZ. Vedení polostátní firmy přitom několikrát upozornilo, že ceny proudu v následujících měsících porostou o několik procent.
Dvě smlouvy.
Přechod k novému dodavateli elektřiny mnozí přirovnávají ke změně účtu a banky. „A s tím spojené rušení a opětovné hlášení platebních příkazů,“ doplnil Holubec. Možná i proto se regionální distribuční firmy nemusejí obávat, že přijdou o velký počet klientů, ze stejných důvodů však také mnoho nových nezískají. Nejprve totiž musí dát klient výpověď současnému dodavateli elektřiny. Výpovědní lhůta běží několik týdnů. „Odběratel nesmí zapomenout ani na to, že třeba v Praze jim elektřinu až domů bude vždy distribuovat Pražská energetika,“ upozornil Holubec. To ovšem znamená, že klient, který se rozhodne odebírat elektřinu od nového obchodníka, musí uzavřít smlouvy dvě. První na distribuci elektřiny, v tomto případě s Pražskou energetikou, druhou na nákup proudu s novým dodavatelem. „Pouze několik velkých obchodníků je na českém trhu schopno s klientem uzavřít pouze jednu takzvanou sdruženou smlouvu, tedy jeden dokument zároveň na dodávky a distribuci elektřiny. Takových obchodníků je však v česku jen málo, většinou pouze ty nejsilnější firmy v oboru, jako jsou ČEZ, E.ON a Pražská energetika,“ upozornil Holubec.
Bez reklamy.
Většina obchodníků s elektřinou nepočítá ani s tím, že začne přetahovat zákazníky konkurenci masivní reklamní kampaní. „Zkušenost z Německa ukázala, že firmy investovaly do reklamy mnohonásobně více, než byl zisk z přesunu zákazníků. Mnoho společností kvůli tomu i zkrachovalo. Proto jsme obezřetní, sledujeme konkurenci a v případě potřeby zareagujeme,“ upozornil mluvčí ČEZ Kříž. Firma počítá zatím jen s tím, že svým zákazníkům z řad domácností oznámí přechod z kategorie chráněného na oprávněného zákazníka prostřednictvím informační brožury. „Tu najdou ve schránkách v lednu 2006,“ podotkl Kříž.
Reklamní kampaní láká nové klienty od listopadu naopak společnost E.ON. Firma však nechce prozradit výši investice. E.ON působí na jižní Moravě a jižních Čechách. Zájem domácností je však minimální.
Zatímco domácnostem liberalizace trhu s elektřinou žádné zásadní výhody zřejmě nepřinese, zcela jiná je situace velkých odběratelů, tedy firem. „Pro podniky je trh s elektřinou otevřen již několik let, postupně se naučily využívat všechny možnosti. Konkurence je však v této oblasti rok od roku tvrdší,“ tvrdí Kříž. V České republice je aktivních zhruba dvacet obchodníků s elektřinou, celkem jich jsou však registrovány více než dvě stovky.
Evropská unie se rozhodla otevřít trhy s elektřinou po vzoru Spojených států. „Mělo se za to, že liberalizace bude účinnějším cenovým nástrojem, než je regulace. Za situace, kdy v Evropě působí několik velkých elektroenergetických společností, které ovládají většinu evropského trhu, však přínos liberalizace není tak markantní,“ podotkl Němeček.