Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy stále klesá, nyní se pohybuje okolo 3-4 %. Oproti někdejším 8 procentům jde o dost velkou změnu. Zaměstnanci mohou jásat, teď je ta nejlepší chvíle si vybírat ideální práci. Zaměstnavatelé jsou na tom ovšem naopak. Najít dobré pracovníky je nesnadný úkol.
Dříve si vybírali zaměstnavatelé, dnes je situace přesně opačná. Firma musí brát to, co je k dispozici, a všemi možnými prostředky se snažit, aby se vůbec nějací uchazeči hlásili. Společnosti se totiž předhánějí v zaměstnaneckých výhodách a lidé na ně slyší. Už dávno nejde jenom o plat, chce to další bonusy jako sick days, příspěvky na sportovní aktivity, stravenky a mnoho dalšího. Hlavní však je sepsat dobrý inzerát, aby se vůbec nějaký kandidát ozval.
Druhá nejžádanější profese? Personalista!
S nízkou nezaměstnaností souvisí i poptávka po různých profesích. O koho myslíte, že je největší zájem? Na předních příčkách se samozřejmě již několik let drží ajťáci, odborníci na finance a bankovnictví, řidiči, marketingoví specialisté, obchodní zástupci a možná trochu překvapivě také personalisté, HR konzultanti náboráři. Jenže když se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Právě oni mají firmě zajistit ty nejlepší lidi, což v dnešní době není vůbec jednoduché.
Do personalisty se firmám vyplatí investovat. Je proškolený ve vyhledávání lidí, dokáže si je nejrůznějšími cestami prověřit a vybrat takové, kteří budou společnosti skutečně prospěšní. A co víc firma potřebuje než schopné a spolehlivé zaměstnance? Právě proto je po personalistech taková poptávka.
Není třeba být personalista s desítkami let zkušeností
Zájem je i o juniory bez zkušeností. Ti se velmi často nebojí zavádět nové principy a postupy, třeba uchazeči tolik nenáviděná assessment centra. Poradí si také s moderními technologiemi, což je v dnešní době extra důležité. Při náboru se hodně využívají sítě typu LinkedIn, na škodu nebývá ani prozkoumat uchazeče na Facebooku. Další zajímavý princip se skrývá pod označením „employer branding“. Jedná se o budování značky firmy jako dobrého zaměstnavatele, a i to může být úkolem personalisty. Personalista by měl být člověk kreativní, plný nápadů, schopný komunikace. Možná se jím můžete stát rovněž vy.
Práce personalisty je různorodá
Náborář má velmi pestré zaměstnání, při němž se jen tak nenudí. Dostane se do kontaktu s mnohými zajímavými lidmi, má za úkol vymýšlet způsoby pohovorů a testování uchazečů, dává dohromady nabídky práce, stará se o zveřejňování inzerátů. Má však také velkou zodpovědnost. Vždyť právě personalista určuje, kdo bude tvořit firmu. Troufnete si na taková rozhodnutí? Pak se staňte personalistou. Či spíše personalistkou? Ženy bývají na této pozici velmi úspěšné.
Ať už za sebou máte jakoukoliv školu a dosavadní praxi, nikdy není pozdě stát se náborářem, lovcem nových talentů. Stačí mít chuť, odhodlání a doplnit si znalosti. Zatímco bez zkušeností se obejdete, bez znalostí určitě ne. Rozumnou cestou, jak k nim přijít, je přihlásit se na rekvalifikační kurz personalistiky. Například Orange Academy je pořádá v Praze, Brně, Ostravě i Plzni, takže si stačí jen vybrat vyhovující místo a termín. Když si budete trochu věřit, můžete se i vy stát dobrou personalistkou, která pomůže firmu posunout dál.
Pomáhejte ostatním získat zaměstnání snů
Kurz je určený pro začátečníky, ale i ty, co již mají nějaké základy a chtějí si je prohloubit. První termín startuje už za pár dní, takže neváhejte a přihlaste se. Během dvou měsíců se naučíte dovednosti, které vám mohou úplně změnit život. Kdy jindy změnit kariéru, když ne nyní? Teď je tomu vzhledem k nízké nezaměstnanosti ta nejlepší příležitost. Začněte konečně dělat, co vás baví, a pomáhejte i dalším lidem najít práci snů. Mrkněte na více informací přímo na web OrangeAcademy.cz.