DOPRAVAUdálostí letošního roku v dopravě je nepochybně nový způsob zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací pro kamiony nad 12 tun. (Podrobněji se mýtu věnujeme na stranách 50-51). Od 1.ledna nesmějí kamiony a velké autobusy na vymezené komunikace bez palubní jednotky, určené pro placení mýta za skutečně ujetou vzdálenost.
DOPRAVA
Událostí letošního roku v dopravě je nepochybně nový způsob zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací pro kamiony nad 12 tun. Od 1.
ledna nesmějí kamiony a velké autobusy na vymezené komunikace bez palubní jednotky, určené pro placení mýta za skutečně ujetou vzdálenost.
Řidiči ostatních vozidel, která zatím mýto platit nemusí, by si neměli zapomenout koupit novou dálniční známku.
Tentokrát hned na začátku ledna, protože platnost té dosavadní vypršela s koncem roku 2006. Dosud přitom platily staré známky až do konce ledna následujícího roku.
Pokračuje stavba nových dálnic a rychlostních komunikací. Otevření větších úseků se ale pravděpodobně nedočkáme v takové míře jako vloni, kdy se zprovoznilo rekordních 70 nových kilometrů. Realitou by se postupně měla stát hlavně dlouho připravovaná dálnice do Ostravy.
Ze zdražení silniční dopravy by mohla těžit železnice. Tam se hlavní změny udály již v polovině prosince loňského roku, kdy začal platit nový jízdní řád. Z očekávané velké bitvy o rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou ale sešlo. Pendolinům Českých drah měly začít konkurovat expresy soukromé firmy Railtrans. Kvůli chybějícímu povolení na provoz lokomotiv se ale jejich start odkládá na neurčito. Optimisté považují za nejbližší možný termín červen.
Vlajkový český letecký dopravce – České aerolinie – má před sebou druhý rok ozdravného tříletého programu, jehož cílem je vyvést společnost z miliardových dluhů. Firma ruší neefektivní spoje a snižuje počet zaměstnanců. Letos by také měla pokračovat snaha zbavit se provozů, které nesouvisí přímo s provozováním osobní letecké dopravy. Například hned v únoru by se mělo rozhodnout o novém majiteli Cargo terminálu ČSA. Na Ruzyni také připravují budování další přistávací a startovací dráhy.
Díky mýtu se na více zakázek těší i loďaři. Konečně začíná být jasno kolem výstavby jezu na Labi. V plném proudu je splavňování Labe na středním toku mezi Mělníkem a Pardubicemi, kde má vyrůst nový říční přístav.