PRAHA (vlp) - Banky v České republice se začnou pravděpodobně již od začátku příštího roku řídit novým Kodexem chování mezi bankami a klienty. Své imprimatur totiž dal na text kodexu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Bankovní asociace požádala antimonopolní úřad o prozkoumání textu, neboť některé jeho pasáže mohly porušovat antimonopolní právo. Problémy mohla například způsobit pasáž o informování o změnách v ceníku s 30denním předstihem. „Banky informují své klienty o změnách sazebníku vhodným a transparentním způsobem a v dostatečném časovém předstihu, nejméně však 30 dní před datem účinnosti takových změn, aby klienti měli možnost zvážit, zda a jak budou v této lhůtě na nové podmínky reagovat,“ uvádí se v připravovaném kodexu asociace, která doporučila bankám, aby kodex zapracovaly do svých vnitřních předpisů.
Vlastní kodex vydá na začátku příštího roku rovněž Česká spořitelna, antimonopolní úřad vydal souhlasné stanovisko i s tímto textem. Z vyjádření člena představenstva banky Martina Škopka vyplývá, že kodex České spořitelny bude širší než ten, který se bude vztahovat na všechny banky v České republice. „Česká spořitelna se zároveň hlásí k dodržování všech bodů Kodexu chování mezi bankami a klienty, který vydává Česká bankovní asociace. Jestliže by se ustanovení těchto dvou dokumentů dostala někdy v budoucnu do rozporu, bude se Česká spořitelna řídit tím z nich, které bude příznivější pro její klienty,“ uvedla banka. Kodex České spořitelny je na rozdíl od normy asociace více zaměřen na konkrétní služby, obsahuje mimo jiné i slovníček pojmů.