Že sociální síť X, dříve známá jako Twitter, už není, co bývala, je tak trochu veřejně známá věc. Nejde přitom jen o měnící se kulturu zmíněné platformy. Koupě ze strany podnikatele Elona Muska se totiž podepsala i na hodnotě celé firmy. Ta od října roku 2022 poklesla o téměř 80 procent.
Kvůli skutečnosti, že se platforma ocitla v soukromém vlastnictví, do něhož ji miliardář převzal za 44 miliard dolarů (kolem jednoho bilionu korun), došlo k jejímu stažení z veřejného obchodování. Hlavním ukazatelem kondice společnosti se tak stala data investičního giganta Fidelity, který prostřednictvím svého fondu Fidelity Blue Chip Growth Fund část X vlastní a který pravidelně zveřejňuje odhady týkající se hodnoty jeho akcií. Ta letos v srpnu odpovídala 4,2 milionu dolarů (95,2 miliardy korun), což jen ve srovnání s koncem července představuje 24procentní pokles.
Dle aktuálních informací by se proto cena společnosti X mohla pohybovat kolem 9,4 miliardy dolarů (zhruba 213,1 miliardy korun). To je výrazně méně, než za kolik ji Musk před dvěma lety koupil.
Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že odhady jednotlivých investorů se mohou více či méně lišit. Například výkonný ředitel a hlavní analytik Wedbush Securities Dan Ives pro CNN uvedl, že v době, kdy známý miliardář tehdejší Twitter koupil, měl skutečnou hodnotu 30 miliard dolarů (se současným kurzem 680,2 miliardy korun). A tak se nyní prý blíží polovině.
V čem se analytici naopak poměrně shodují, je názor, podle kterého pramení pokles hodnoty X především z klesajících příjmů z reklamy. Tu jednotlivé společnosti omezily kvůli kontroverznímu obsahu, s nímž nechtějí být spojovány. Stalo se tak poté, co Musk podpořil antisemitskou konspirační teorii. Za svůj příspěvek se podnikatel sice omluvil, současně však „prchající“ inzerenty hanlivě vyzval k odchodu.
Stále klíčovým hráčem
Snížit své výdaje na Muskově sociální síti dle průzkumu společnosti Kantar v příštím roce plánuje zhruba čtvrtina marketérů. Jedná se o největší propad mezi všemi hlavními globálními platformami. I tak ale zůstává X ve svém „oboru“ klíčovým hráčem.
Ve druhém čtvrtletí firma hlásila 570 milionů aktivních uživatelů měsíčně, což oproti předchozímu roku představuje šestiprocentní nárůst. Na druhou stranu, výzkumná společnost Similarweb zaznamenala v USA celkem znatelný pokles aktivity. V srpnu tam X na zařízeních s operačními systémy iOS a Android používalo o 11 procent méně uživatelů než o rok dříve.
I přes ne tak šťastný vývoj ale zůstávají někteří investoři jako třeba Gene Munster z Deepwater Asset Management optimističtí a tvrdí, že hodnota X může v budoucnu kupních 44 miliard dolarů dokonce i překonat.
Musk se totiž novým majitelem platformy stal v době rychlého rozvoje umělé inteligence (AI), přičemž spolu s ní získal i přístup k cenným datům, jež nyní pomohou vytrénovat jeho vlastní AI, pojmenovanou Grok. Hodnota celé platformy se tudíž může v budoucnu rapidně zvýšit.
„Pokud chcete pochopit, co si lidé teď v daném okamžiku myslí, pak Twitter (X) platí za nejlepší zdroj dat. A to je to, co je na něm cenné,“ zdůrazňuje Munster na závěr s tím, že zmíněný Grok má být údajně do budoucna Muskovým největším zdrojem bohatství.