Vratislav Kulhánek (61), absolvent pražské Vysoké školy ekonomické (1960 až 1966) a European Business School (1991 až 1992). V letech 1967 až 1977 působil v českokrumlovském Stavebním podniku (vedoucí oddělení financí a kontroly), 1978 až 1981 v Jihočeském stavebním centru (vedoucí oddělení ekonomiky), v letech 1981 až 1992 v Motoru Jikov České Budějovice (nejdříve referent pro hospodářské plánování, poté analytik pro zpracování dat, vedoucí oddělení nákupu, člen představenstva pro oblast obchodu a odbytu, nakonec v pozici předsedy představenstva). V roce 1992 nastoupil do firmy Robert Bosch v Českých Budějovicích na post výkonného ředitele a mluvčího společnosti. Od roku 1997 až do loňského září byl předsedou představenstva Škody Auto, od října je tamtéž předsedou dozorčí rady. Již půl roku působí jako předseda výkonného výboru Českého svazu ledního hokeje.
Je ženatý, má dvě dospělé děti. Hovoří anglicky, německy a rusky. K jeho koníčkům patří automobily, historie, literatura faktu, golf a tenis.
EURO: Už je tomu půl roku, co jste se stal předsedou výkonného výboru Českého svazu ledního hokeje. Berete svou novou funkci jako pokračování bohaté byznyskariéry?
KULHÁNEK: To hlavní, co lze označit za hokejový byznys, se sice odehrává v rámci našeho svazu, ale pod hlavičkou Asociace profesionálních klubů. Kromě toho si myslím, že z pohledu peněz je hokej „rád, že je rád“. To není jako ve fotbale, v němž se točí násobně vyšší částky.
EURO: Přitom si ale každý dnes musí myslet, že hokej je na tom o dost lépe než fotbal, alespoň když se podíváme na nejvyšší soutěže. Hokejové arény jsou plné, zatímco fotbalové zejí prázdnotou. Navíc tím, že v době výluky NHL přišly do české ligy hvězdy ze zámoří, se stal hokej ještě atraktivnější.
KULHÁNEK: To bezesporu. Když srovnáme průměrnou návštěvnost na hokeji s fotbalem, tak je to dramatický rozdíl. Na fotbale je dnes považována za slušnou třeba návštěva jen dvou tisíc fanoušků. Nedávno jsem byl v Budějovicích na první hokejové lize, nikoliv na extralize, a i na tu přišlo 3200 lidí. V extralize chodí na zápasy přes pět tisíc diváků. Samozřejmě v tom hrají roli i ti kluci z NHL, ač se teď někteří stěhují do Ruska.
EURO: Proč je tedy v hokeji méně peněz než ve fotbale?
KULHÁNEK: Základní problém je v evropských soutěžích. Centrum fotbalu je v Jižní Americe a v Evropě, přičemž Evropa je vysoce dominantní. Všimněte si, kolik peněz kluby dostávají za pouhou účast v Lize mistrů. V hokeji je to tak, že mistrovský Zlín žádal po našem svazu dotaci na účast na turnaji Super Six, klání šesti vítězů evropských lig, který je jakousi obdobou Ligy mistrů. Nejsou tam peníze, pro hokej tento finanční zdroj neexistuje.
Stejné je to s prodejem hráčů. Částky za přestupy fotbalistů do zahraničí se pohybují v milionech eur či minimálně ve statisících. Přestupy hokejistů do NHL, to jsou řádově jen desítky tisíc dolarů. NHL je dominantní a z hlediska jurisdikce nemají evropské hokejové svazy šanci, protože evropští hráči do NHL toužebně chtějí. V zásadě platí, že když se hráč na svaz úplně vykašle a odejde do NHL, tak nemáme v ruce žádný nástroj, jak ho přimět, aby nám zaplatil. Když by takto odešel fotbalista z Čech do Německa, tak ho UEFA distancuje a je vymalováno.
EURO: Vidíte nějakou cestu, jak zmírnit superdominanci a diktát NHL?
KULHÁNEK: Snažíme se jednat. Určitým problémem je, že ne všechny evropské hokejové federace jsou schopné se dohodnout na nějakém jednotném postupu. Některým je to jedno. Třeba Švédy to nijak zvlášť nepálí, Rusové se také drží stranou, protože si pravděpodobně myslí, že jsou schopni dohodnout si lepší podmínky individuálně. Když do toho půjde jen Česko se Slovenskem a Finskem, nemá to žádnou velkou sílu.
Situace však není až tak tragická. Česko je díky velmi dobré mládežnické základně zdrojem nových a nových hokejových talentů, a teprve teď po půl roce aktivní práce v hokejovém svazu vidím, co všechno se v zemi dělá pro mládež. NHL nás určitě nezabije.
EURO: S jakým rozpočtem váš svaz hospodaří a jak se mu daří udržet finanční rovnováhu?
KULHÁNEK: Pracujeme de facto se dvěma variantami rozpočtu, protože se ještě nevyřešil spor o peníze s marketingovou agenturou Teleaxis, která pro svaz do předloňska pracovala a jejíž činnost převzala naše agentura PRO-HOCKEY Cz. Vlastní rozpočet svazu se ale pohybuje kolem 300 milionů korun.
PRO-HOCKEY Cz je za rok 2004 ziskový, svaz je stabilně na nule. Loňský rok byl ale lepší, protože se do bilance započítává i mistrovství světa v hokeji, které svazu přineslo zisk kolem 68 milionů korun. To nám dává velkou šanci dále dýchat, minimálně dva roky. Peníze ze šampionátu jsme se rozhodli rozdělit po třetinách do jednotlivých kategorií s tím, že mohou být použity pouze pro rozvoj mládežnického hokeje.
EURO: V souvislosti s pořádáním světového šampionátu se hovořilo i o tom, že by se výtěžek měl použít na výstavbu nového sídla svazu.
KULHÁNEK: To bylo první, co jsem nechal zrušit. Proč stavět svazové sídlo, když peníze chybějí jinde? Doposud jsme byli v pronájmu na Spartě v Holešovicích a částečně v jednom rekonstruovaném objektu v Karlíně. Do tohoto objektu se teď za přijatelných nájemních podmínek nastěhuje kompletně celý hokejový svaz i PRO-HOCKEY Cz.
EURO: Zmínil jste se o sporu s firmou Teleaxis Praha podnikatele Petera Kovarčíka. Jaký je aktuální stav?
KULHÁNEK: Dosti zapeklitý. Tvrdíme, že Teleaxis dluží peníze nám, firma je zase přesvědčena, že my jsme jejími dlužníky. Teleaxis je v konkurzu, přičemž konkurzní podstata nedisponuje téměř žádnými penězi.
Vyskytují se takové nepříjemné problémy, jako že součástí podstaty je i logo českého národního hokejového týmu, protože bylo kdysi postoupeno Teleaxisu. Kdybychom je chtěli získat zpět, museli bychom za to zaplatit. Absolvoval jsem několik jednání s konkurzním správcem, zda by bylo možné jiné řešení než soudní, ale asi to nepůjde.
EURO: Takže bude nějaké jiné logo?
KULHÁNEK: Už máme nějaké návrhy. Platit za něco, co nám patří, nehodláme. Navíc kdybychom o logo projevili zájem, tak by se cena okamžitě začala šplhat nahoru. Pro nás je skutečně jednodušší vymyslet logo nové.
EURO: Kromě konkurzu si svaz s Teleaxisem navzájem hrozily i dalšími soudními žalobami kvůli penězům z mistrovství světa.
KULHÁNEK: Firma to chtěla řešit mimosoudně, ovšem tak, že bychom jí zaplatili. Tak to se raději budeme soudit.
EURO: Marketingové aktivity svazu a reprezentace teď zajišťuje vaše agentura PRO-HOCKEY Cz, extraligu agentura BPA sport marketing, patřící podnikateli Antonínu Charouzovi. Myslíte si, že je tento model do budoucna udržitelný?
KULHÁNEK: Myslím si, že ano, protože hokejové kluby extraligy jsou firmy, soukromé subjekty. Svaz do toho vstupuje jen z hlediska sportovního, ne finančního. Mně tento systém nevadí.
EURO: Do funkce jste byl zvolen i proto, že hokejoví funkcionáři věřili, že budete schopen díky svým zkušenostem a kontaktům v byznysu získat pro hokej více peněz. Jak se to daří?
KULHÁNEK: Díky agentuře PRO-HOCKEY Cz neplatíme žádné marže za zprostředkování. Už pouze proto jsme na tom lépe než dříve. Také je jasné, že Kulhánek se z ředitelských kanceláří hůře vyhazuje než člověk, který v byznysu nebyl. Ale určitě to není nějaký zásadní vliv. Když někdo peníze do hokeje dát chce, tak je dá bez ohledu na to, kdo o ně požádá. Také si troufám tvrdit, že jsem nebyl zvolen za šéfa svazu primárně kvůli penězům, ale s nadějí na koncepčnější řízení. Tím nechci říct, že to pan Gut dělal špatně, ale změnila se doba.
EURO: Nepozorujete, že se zájem sponzorů přelévá od fotbalu, který válčí s vleklou a rozsáhlou korupční aférou, k hokeji?
KULHÁNEK: Žádnou dramatickou změnu nepozoruji, ani si nemyslím, že je nějaká rychlá reakce možná. Tradiční sponzoři zůstávají.
EURO: Českému hokeji podobný skandál jako fotbalu nehrozí?
KULHÁNEK: Ve fotbale je mnoho lidí, kteří jsou schopni kvůli obrovskému fandovství riskovat i své dobré jméno, v hokeji tento nezdravý fanatismus nevidím. I proto hokej považuji za sympatičtější sport. Je hezčí, rychlejší, pohlednější.
EURO: V Česku to asi vždycky k takovému srovnávání bude svádět. Dokonce je možné zaznamenat stesky fotbalistů, že nemají ve svých řadách nějakého takového Kulhánka, člověka s manažerskými zkušenostmi.
KULHÁNEK: Fotbalové prostředí dobře neznám, ale myslím si, že minimálně stejné zkušenosti jako já má pan Košťál (prezident Spraty Praha - pozn. red.) .
EURO: Kdybyste byl na místě současného předsedy fotbalového svazu Jana Obsta, čekal byste na valnou hromadu, nebo byste sám odstoupil?
KULHÁNEK: Těžko říci, mám málo informací. Pokud ale předseda svazu svou práci dělá dobře, proč by měl odstupovat kvůli tomu, že na úrovni klubů bují korupce? Osobně bych možná rezignoval, protože bych si řekl, že něco podobného nemám zapotřebí, ale obecně nejsem příznivcem toho, že když je někde průšvih, musí všucni odstoupit.
EURO: I v hokeji se občas objeví nářky především ekonomicky slabších klubů, že rozhodčí straní silnějším a větším týmům. Nedávno o tom hovořili zástupci karlovarského klubu. Jste skutečně přesvědčen, že korupce v českém hokeji neexistuje?
KULHÁNEK: Nářky na sudí jsou obrovsky subjektivní. Jako budějovičák občas doma zajdu na hokej, a rozhodčí povětšinou vědí, že jsem na stadionu. Někdy mívám obrovsky ukřivděný pocit, jak jsou Budějovice poškozené, načež se zeptám někoho nezávislého, a ten mi řekne, že to zas tak divoké nebylo. Hokej je navíc velice rychlá hra.
Do extraligy zasahovat nemohu, ale vážně uvažuji o tom, že až se bude hrát play-off v první lize a baráž o extraligu, budu trvat na tom, aby zápasy řídili dva hlavní rozhodčí.
EURO: Před vaším zvolením šéfem českého hokeje jste se zmiňoval o myšlence vytvořit společnou česko-slovenskou ligu. Stačil jste se již o tom pobavit se svým slovenským protějškem?
KULHÁNEK: Musím přiznat, že jsem pro tuto myšlenku zatím nenašel příliš pochopení ani v Česku. Celý projekt má mnoho návazností, které si člověk zpočátku neuvědomil. Trochu mi to připomíná situaci, kdy jsem přišel do Škodovky a začal vykládat, že by bylo fajn vyrábět malá levná auta pro obyčejné lidi. Trvalo mi rok, než jsem pochopil, že to nejde. V extralize je momentálně čtrnáct klubů, což považuji za horní hranici, větší počet by byl těžko únosný. Pokud bychom chtěli vytvořit ligu se Slováky, museli bychom nějaké české týmy poslat do první ligy, nebo vymyslet nový systém konferencí. To samo o sobě není tak absurdní, ale soudím, že to není otázka ani mého funkčního období, byť by se mi to líbilo.
EURO: Jak nahlížíte na možnost uzavření české extraligy?
KULHÁNEK: To je téma, které je zajímavé, slyší na něj především sponzoři. Pokud má partner klubu jistotu, že tým bude v nejvyšší soutěži i v dalších ročnících, hraje to svou roli. Na druhé straně se musí řešit otázka prvoligových klubů, kterým by se vzala šance hrát extraligu. Samozřejmě, v první lize hrají o postup dva nebo tři týmy, víc ne, ale dává to šťávu celé soutěži. Otázku uzavření extraligy vidím jako dlouhodobě řešitelnou, za předpokladu, že extraligové kluby se přihlásí k modelu, v němž se prvoligové stanou jejich farmářskými týmy, a převezmou svůj díl odpovědnosti za jejich financování. Obávám se, že kdybychom první ligu hodili jako naprosto bezvýznamnou soutěž do vody, ať si plave, přišli bychom o část nadějné mládeže, a možná třicet procent hráčů v extralize by bylo ze zahraničí.
EURO: Kdy znovu bude Česká republika pořádat mistrovství světa v hokeji?
KULHÁNEK: O pořadatelství je zažádáno pro rok 2010, pravděpodobně ale dostaneme termín v roce 2011. Kromě toho budeme letos pořádat šampionát osmnáctiletých, v roce 2008 mistrovství světa dvacetiletých. To už máme přidělené.
EURO: Společné pořadatelství „velkého“ šampionátu se Slovenskem nepřipadá v úvahu?
KULHÁNEK: Tuto variantu mi již navrhoval šéf mezinárodní hokejové federace René Fasel, u kterého lobbuji za dřívější termín, ale nepřipadá mi to moc reálné. Mohlo by to vést k nesouladům mezi naším a slovenským svazem, když o nic jiného, tak o dělení peněz. Proto si myslím, že je jednodušší počkat rok navíc.
EURO: Počítá se pro rok 2011 napevno se Sazka Arenou?
KULHÁNEK: Praha bude figurovat v každé kandidatuře o pořadatelství, už jen kvůli dostupnosti hotelových kapacit. Bude-li to bude Sazka Arena, nebo T-Mobile Arena, záleží na konkrétních jednáních. S dostatečným předstihem lze pracovat s více variantami a záležet bude jen na podmínkách, které daná hala nabídne. Rozhodně bychom se už nenechali vmanévrovat do toho, že to musí být Sazka Arena. I proto se o mistrovství světa začínáme bavit už teď, s šestiletým předstihem.
EURO: Před minulým šampionátem se tvrdilo, že mistrovství se bezpodmínečně musí uskutečnit v nějaké nové hale.
KULHÁNEK: To byla doba přede mnou, ke které se mohu těžko vyjadřovat. Ale T-Mobile Arena by při určité investici byla stejně tak akceptovatelná jako Sazka Arena. V rámci přihlášky musíme uvést kde šampionát bude, proto chci před jejím podáním vědět, jaké jsou podmínky v té které hale. Pokud Sazka nabídne solidní podmínky, budeme počítat s ní, v první fázi však musíme vybrat pořadatelská města.
EURO: Uskuteční se tedy nějaký tendr provozovatelů jednotlivých hal?
KULHÁNEK: O tom už začínáme jednat. Víme, co je přijatelné, jak co nasadit a podobně. To, co se dělo před posledním mistrovstvím světa, byla docela dobrá škola.
EURO: Jak v současnosti dělíte čas mezi vedení hokejového svazu a vaši pozici v dozorčí radě Škoda Auto?
KULHÁNEK: V automobilce už exekutivní práci nemám téměř žádnou, je to čistě dohlížecí pozice. Pokud řeknu, že mi zabírá dvacet procent času, tak je to maximum.
EURO: Kolik peněz dává Škoda Auto do sponzoringu českého a mezinárodního hokeje?
KULHÁNEK: Do českého hokeje ročně putuje suma převyšující deset milionů korun. Pokud jde o mistrovství světa všech výkonnostních skupin, tak se částky pohybují ve stejném řádu jako sponzoring Škody na Tour de France. Tyto dvě sportovní akce se velmi dobře doplňují. Cyklistika je nejpopulárnější v té části Evropy, kde se hokej moc nehraje.
EURO: Média vás často označují za potenciálního předsedu Českého olympijského výboru. Máte ambice někdy v budoucnu o tuto pozici usilovat?
KULHÁNEK: Nyní kandiduji do výkonného výboru, ale pouze jako člen. Napřed se musím pořádně naučit dělat hokej, potom se uvidí. Pro bývalého sportovce by to byl sympatický závěr kariéry, ale není to aktuální.