Společnost Scandinavian Airlines (SAS) čelí v posledních dnech nebývale ostré kritice veřejnosti. Jejím důvodem nejsou žádné zpožděné lety, stávkující personál či ztracená zavazadla, jak je u leteckých dopravců běžné, nýbrž kontroverzní reklamní spot, který aerolinky během týdne zveřejnily na svých sociálních účtech.
„Co je skutečně skandinávského?“ ptá se národní letecký dopravce Dánska, Norska a Švédska prostřednictvím ženského hlasu na úvod svého bezmála tříminutového videa. A vzápětí sám dodává: „Absolutně nic. Všechno je okopírované.“
„Naše demokracie? Za tu vděčíme Řecku. Rodičovská dovolená? Díky,
Švýcarsko! Ikonické skandinávské větrné elektrárny byly ve skutečnosti
vynalezeny v Persii,“ konstatuje.
Provokativní reklama, která zpochybňuje originalitu dokonce i věhlasných a pro Švédsko tolik typických masových koulí, si kladla podle vyjádření společnosti za cíl vybídnout seveřany k tomu, aby více cestovali, neboť za hranicemi jejich poloostrova se nachází spousta skvělých věcí, jež rozhodně stojí za to vidět na vlastní oči a nechat se jimi inspirovat.
Tento vzkaz nicméně zůstal poněkud nepochopen. Ba co hůř,
řada lidí včetně politiků si jej vyložila v té nejhorší možné podobě a na
aerolinkách nenechala kus niti suchý.
Například Richard Jomshof, jeden z členů pravicově
orientovaných Švédských demokratů, na svém facebookovém
účtu napsal: „Jaký prohnaný nesmysl. Vždycky jsem se snažil s SAS létat,
ale už nikdy víc. Slibuji.“
A nebyl zdaleka jediným, kdo svou kritikou směrem k druhému největšímu skandinávskému leteckému dopravci rozhodně nešetřil. Mluvčí Dánské lidové strany Søren Espersen zůstal podle vlastních slov po zhlédnutí příspěvku „v šoku“ a vyzval stát, který drží ve společnosti 14,24procentní podíl, aby okamžitě zasáhl.
Někteří aerolinkám vyhrožovali bombou
Jakmile druhý den po zveřejnění upozornila na inkriminované video přední severská média, ocitly se SAS pod obrovským tlakem veřejnosti. Někteří lidé prý podle Forbesu dokonce zašli až daleko, že začali aerolinkám vyhrožovat bombovým útokem.
V důsledku toho se vedení společnosti rozhodlo svůj reklamní spot stáhnout. Vzápětí jej však na sociální sítě umístilo znovu, byť v částečně pozměněné verzi. Ta původní byla podle vyjádření aerolinek vytržena z kontextu.
„Na naše skandinávské dědictví jsme pyšní… Když cestujeme, ovlivňujeme tím naše okolí a ostatní ovlivňují nás. Zážitky, které si z našich cest přivážíme, inspirují nás jako jednotlivce, ale také celou naši společnost. Je politováníhodné, že byl film nepochopen, že si někteří tu zprávu vyložili po svém a zneužili ji ve svůj vlastní prospěch,“ oznámily SAS.
Čtěte také:
Chcete prožít americký sen? Přijeďte k nám do Skandinávie, vyzývá finská premiérka
Spí se v posteli. Finsko udává trendy v sociálním bydlení
Finsko otestuje zaručený příjem, vybrané skupině dá 560 eur měsíčně