Menu Zavřít

Nick Nicolase zatím nezklamal

5. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Za rekordní zisky vděčí Swatch Group hlavně luxusním značkám

První generace byznysmenů firmu založí, druhá ji dostane na vrchol, třetí ji tam udrží a čtvrtá? Ta ji prohýří, říkává se. V případě rodiny Hayeků, jež má své kořeny v Libanonu, zatím první polovina tvrzení vychází na sto procent. Nicolas Hayek, který v příštím roce oslaví osmdesáté narozeniny, založil v 80. letech hodinářský gigant Swatch Group, do jehož portfolia dnes patří osmnáct značek hodinek. Před čtyřmi lety předal vedení skupiny svému synovi Nickovi. Ten postavení největšího výrobce hodinek na světě udržel a pod jeho managementem dosahuje firma historicky nejlepších výsledků. Hayek senior se proto může věnovat svému snu, a to vyvinout ekologický motor pro městské auto, tedy zelenou verzi vozítka Smart. První zákazníci by si mohli Hayekovo auto zakoupit v roce 2010.

Japonská konkurence.

Nicolas Hayek je legendou švýcarského hodinářského průmyslu. Je považován za člověka, který toto odvětví v 80. letech zachránil před krachem. Tehdy totiž museli celosvětově proslulí švýcarští hodináři čelit tvrdé konkurenci z Asie, především z Japonska. Japonští výrobci zásobovali trhy digitálními hodinkami, které byly levné, praktické, na slušné technologické úrovni a navíc i velmi moderní. Několik švýcarských firem asijská konkurence zlikvidovala. Nicolas Hayek měl vypracovat záchranný plán pro značky ASUAG a SSIH. Podnikatel se rozhodl, že obě firmy spojí, čímž v podstatě položil základ budoucí skupině Swatch Group. Hayek se při budování impéria soustředil na dva hlavní faktory. Snažil se změnit image hodinek, které neměly být jen prostředkem k měření času, ale také módním doplňkem. Každý zákazník pak nevystačí jen s jedním modelem, ale pořídí si jich více. Druhou oblastí, na kterou se Hayek zaměřil, byla redukce nákladů. Podařilo se mu snížit počet komponentů jednotlivých hodinek z 90 na padesát. To samozřejmě uspořilo pracovní náklady. V roce 1983 začal Hayek vyrábět barevné plastové hodinky Swatch. Ty se měly stát hlavní zbraní proti japonskému zboží. Za jedny „swatchky“ zaplatil zájemce od čtyřiceti dolarů. Do dnešního dne se prodalo 2500 modelů a více než 333 milionů kusů plastových hodinek Swatch.
Do skupiny Swatch Group patří dnes osmnáct značek hodinek a společnost je jejich největším producentem na světě. V roce 2003 předal Nicolas Hayek vedení firmy svému synovi. Časopis Forbes odhadl majetek Hayeka staršího na 3,2 miliardy dolarů a zařadil ho na žebříčku nejbohatších lidí na světě na 273. příčku. Jeho nástupce dříve, než usedl do ředitelského křesla, konstatoval, že na strategii svého otce nechce nic podstatného měnit. Dodal, že se chce zaměřit na růst zisku skupiny a pozornost bude věnovat také vývoji dostupných modelů luxusních značek. Své předsevzetí zatím plní.

Rekordy padají.

Swatch Group dosáhla v prvním pololetí letošního roku rekordních výsledků. Zisk narostl o téměř čtyřicet procent na 460 milionů švýcarských franků. To, že se švýcarskému hodinářství daří, dokazují i další statistiky. Dle údajů Swiss Watch Industry vzrostl loni vývoz hodinek o jedenáct procent a dosáhl 8,34 miliardy eur. A rostoucí trend pokračuje. V březnu letošního roku se export švýcarských hodinek zvýšil meziročně o více než pětinu. Prodej hodinek Swatch Group rostl v letošním půlroce na všech zahraničních trzích. Relativně slabší výkony zaznamenala skupina pouze v Japonsku, a to hlavně kvůli tamní ekonomické situaci a slabé japonské měně. Hlavními trhy zůstávají pro skupinu Swatch Group Spojené státy, Japonsko a Hongkong. Do popředí se však dostává také Čína. V roce 2005 tam vzrostl prodej švýcarských hodinek o více než čtvrtinu. Čtyři z pěti nejlépe prodávaných značek v Číně náležejí do portfolia Swatch Group. Za stoupající příjmy vděčí producenti hodinek hlavně luxusnímu segmentu. Podobné výsledky jako Swatch Group hlásí i další výrobci hodinek, za jejichž zboží platí zákazníci astronomické ceny. Například hodinářská divize pařížského koncernu LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, kam spadají například značky TAG Heuer či Dior, byla v rámci skupiny nejúspěšnější a v roce 2005 dosáhl její zisk 46 milionů dolarů. Švýcarský producent Richemont, v jehož portfoliu jsou mimo jiné značky Cartier a Jaeger-LeCoultre, zaznamenal v roce 2005 meziroční nárůst zisku o 56 procent a dosáhl 178 milionů dolarů. To byl největší nárůst v rámci skupiny. „Odvětví je na vzestupu,“ konstatuje Sylvie Ritterová, ředitelka největší show hodinářů a klenotníků na světě - BaselWorldu. Nejúspěšnějšími značkami Swatch Group jsou právě ty nejdražší, tedy Breguet, Blancpain a Omega. „Nevidíme žádnou změnu v současném boomu luxusních hodinek a Swatch Group jako největší světový producent hodinek z tohoto trendu profituje,“ uvedl pro agenturu Reuters Jon Cox, analytik společnosti Kepler Equities. Producenti luxusních hodinek současný boom odvětví dlouho očekávali. Během roku 1999 tři největší hráči, mezi které patří LVMH, Richemont a Swatch Group, utratili dohromady sumu pohybující se kolem tří miliard dolarů za akvizice top značek. Více než dvanáct firem, mezi které patří TAG Heuer, Jaeger-LeCoultre a Glashütte, změnilo své majitele. Krátce po nákupech ale následovaly teroristické útoky z 11. září 2001 a globální ekonomika se ocitla v recesi. Dnes jsou nicméně zisky výrobců luxusních hodinek opět na vzestupu.

Přibývá bohatých.

Jedním z důvodů silné poptávky po luxusních hodinkách, což platí i o ostatním exkluzivním zboží, je stále se rozšiřující skupina movitých lidí. Dle letošního vydání studie World Wealth Report, kterou vypracovaly společnosti Merryll Lynch a Capgemini, počet osob s finančním majetkem přesahujícím jeden milion dolarů vzrostl v loňském roce o více než osm procent a dosáhl 9,5 milionu. Bohatství dolarových milionářů se zvýšilo o více než jedenáct procent a čítá přes 37 bilionů dolarů. Počet jednotlivců, kteří disponují finančními aktivy přesahující 30 milionů dolarů, vzrostl o 11,3 procenta na 94 970 osob. Nejrychleji se loni rozšiřovala skupina velmi bohatých v Singapuru a v Indii. Luxusní hodináři těží také ze změny životního trendu, který se snažil prosadit již Nicolas Hayek v 80. letech. Již dávno neplatí, že by si lidé pořizovali jen jednu značku hodinek. Je běžné, že s jedním modelem chodí na večeře, další mají na pracovní schůzky a jiné na sport. „Podstatou luxusu je pestrost,“ konstatuje pro časopis BusinessWeek Milton Pedraza, výkonný ředitel newyorské výzkumné společnosti The Luxury Institute. Odborníci také dodávají, že klienti jsou v současné době mnohem více sofistikovanější. „Je to jako s trhem vína,“ domnívá se Pedraza. „Před několika lety chtěli lidé jenom francouzská nebo kalifornská, ale dnes jsou znalci, kteří ochutnávají chilská, australská, nebo dokonce litevská. Je mnoho věcí, které je dobré vědět o hodinkách, a lidé se o ně začali zajímat.“ Vedení Swatch Group přiznalo, že poptávka po sofistikovaných, a tedy i finančně náročnějších modelech je tak vysoká, že ji nedokážou v mnoha případech uspokojit. Ve Švýcarsku, které po staletí ovládá trh s hodinkami, totiž chybějí zkušení hodináři. Firmy kvůli tomu nemohou splnit každé přání svých zákazníků a čelí problémům s dodávkami. „Chybí nám celá generace specialistů,“ říká Beatrice Howaldová, mluvčí skupiny Swatch Group. Skupina hledá pět set nových zaměstnanců. Dnes ve Švýcarsku v tomto oboru pracuje na 42 tisíc osob, v příštích třech letech jich ale podle zaměstnavatelského svazu švýcarského hodinářského průmyslu bude třeba o osmnáct procent více.

Smart, verze II.

Přestože výkonnou moc ve Swatch Group převzal v roce 2003 Nick Hayek, jeho otec zůstává stále členem představenstva. Navíc je šéfem společnosti Hayek Engineering, která se zabývá vývojem ekologického motoru pro malá, sériově vyráběná auta. Hayek již dříve uvedl, že chce udělat vše, co je v jeho silách, aby urychlil rozvoj alternativních a obnovitelných zdrojů energie. „Ve Švýcarsku, podobně jako kdekoliv jinde na světě, se v tomto oboru pohybujeme velmi pomalu,“ konstatoval Nicolas Hayek. Mluvčí Swatch Group nechtějí plány zakladatele skupiny komentovat, protože prý jde o soukromý projekt Nicolase Hayeka. Na veřejnost se zatím dostala zpráva, že do vývoje motoru chce Hayek investovat 20 až 30 milionů švýcarských franků. Průmyslová výroba automobilu s ekologickým pohonem by měla začít v roce 2010. Pro Hayeka není automobilový průmysl neznámým oborem. Již na počátku 90. let chtěl představit auto Swatchmobile či Smartmobile, vyznačující se moderním designem a ekologickým pohonem. Původní záměr ale Hayekův partner - společnost Daimler-Benz - nesplnila a Smart vybavila benzinovým nebo dieslovým motorem. Proto Hayek svůj podíl ve společném podniku prodal. Cena kontraktu nebyla nikdy zveřejněna. Německá média odhadují, že Daimler-Benz zaplatil zakladateli Swatch Group kolem 70 milionů dolarů.

Swatch Group v kostce

  • Skupina působí ve více než 50 zemích světa
  • Zaměstnává přes 20 tisíc lidí
  • Portfolio značek hodinek: Breguet, Blancpain, Glashütte, Jaquet Droz, Leon Hatot, Omega, Rado, Longines, Union, Balmain, Calvin Klein, Tissot, Hamilton, Bertina, Mido, Swatch, Flik Flak, Endura
  • Čistý zisk v roce 2006 dosáhl hodnoty 830 milionů švýcarských franků

Nick Hayek Jedničkou je Omega Nechceme nabízet stále dražší hodinky, říká CEO Swatch Group EURO: Za rostoucím ziskem Swatch Group jsou hlavně luxusní značky. Plánujete přesun některých značek ze středního do vyššího segmentu? HAYEK: Nechceme se koncentrovat jen na to, že budeme nabízet stále dražší a dražší hodinky. Každý chce dnes dělat hodinky za dvacet nebo padesát tisíc franků. To ale není naše strategie pro všechny značky.

EURO: Zmínil jste, že o třetí pozici co do objemu tržeb bojuje v rámci skupiny značka Longines. Které další značky patří k těm nejúspěšnějším? HAYEK: Nejprve bych chtěl poopravit jednu věc. Značky v portfoliu Swatch Group mezi sebou nebojují. Jejich pozice a zaměření je jednoznačně dané. Longines má potenciál, aby během tří let dosáhla obratu jedné miliardy švýcarských franků. Dle tržeb je zatím jedničkou Omega, za ní následuje Swatch. Na dalších místech je v současné době několik značek, které mají srovnatelné výsledky. Nechci je všechny jmenovat, patří k nim Breguet, Tissot a Longines. Nevím, jakého obratu dosáhnou na konci letošního roku, nicméně dříve se u nich tento ukazatel pohyboval mezi 500 až 700 miliony švýcarských franků.

EURO: Značka Omega se posunuje směrem k nejluxusnějšímu segmentu. Co to znamená pro Longines? HAYEK: Omega se vrací do pozice, kde se už před lety nacházela. V průběhu posledních zhruba dvaceti roků se tato značka dopustila spousty chyb. Ty nyní napravujeme a musím říci, že vidím velmi pozitivní změnu. Posunuje se směrem k nejvyššímu segmentu. Tím se samozřejmě uvolnil prostor pro značku, která má kvalitní produkty za přijatelnou cenu, a je typickým příkladem Swiss Made. To přesně splňuje Longines.

EURO: Které značky ve Swatch Group patří k těm nejexkluzivnějším? HAYEK: Na vrcholu pyramidy se nacházejí Breguet, Glashütte a Blancpain. Potom následuje Omega a za ní Longines a Rado.

EURO: Proč je takový cenový rozdíl mezi hodinkami Longines a Omega, byť obě značky používají strojky od jednoho výrobce, firmy Eta? HAYEK: Do Omegy jsme v poslední době hodně investovali. Je pravdou, že devadesát procent hodinek vyráběných ve Švýcarsku má strojky Eta a prodávají se za odlišné ceny. Mezi cenami hodinek spadajících do nejvyššího segmentu je až pětinásobný rozdíl. Připlácí se za luxus, za prestiž, a lidé to dobře vědí. Jsou ochotni vydat astronomické sumy. Rozdíl cen tedy není záležitostí jen mezi Omegou a Longines. Co se však týče Omegy, přistoupili jsme ke stejnému kroku jako v případě jiných hodinek z top segmentu. Mají speciálně vyvinutý strojek pouze pro tuto značku.

EURO: Několik značek Swatch Group má svůj vlastní vlajkový obchod. Plánujete otevřít takový butik i pro další značky? HAYEK: Budu hovořit otevřeně. Obchod zaměřený jen na jednu značku funguje pouze u top segmentu. Když specializovaný obchod otevřeme, musí vydělávat peníze. Máme takové obchody pro Breguet, Blancpain, Omegu a Rado. Všechny ostatní značky, kdyby otevřely své obchody, by se zruinovaly. Není to ziskové a nemá to cenu. Provozovat takové prodejní místo mohou jen značky, které se nacházejí nad určitou hranicí. Výjimkou je Swatch, který je velmi ziskový. V jednom obchodě v Ženevě se prodá ročně kolem 50 tisíc hodinek Swatch.

EURO: Výrobci luxusního zboží svoji pozornost upírají hlavně k Číně. Jaký potenciál představuje nejlidnatější země světa pro Swatch Group? HAYEK: My jsme první objednávku na hodinky Longines dostali z Číny již na konci 19. století. Nevím, jestli nám Číňané za tyto hodinky zaplatili (smích). Ještě dříve se na čínský trh dostala Omega a mezi prvními tam expandovaly také Rado, Breguet a Blancpain. V současné době patří Swatch Group asi šedesátiprocentní podíl čínského trhu. Tuto pozici chceme udržet i do budoucna, Čína je pro nás jedním z klíčových regionů. Swatch Group je akcionářem čínské společnosti Xinyu Group, která je tamním největším distributorem hodinek. Pro Swatch Group pracuje v Číně asi tisíc lidí. Nikoliv ve výrobě, ale v marketingu a v distribuci.

EURO: A jaká je situace v Indii? HAYEK: Trochu jiná než v Číně, kde působíme mnohem déle. Máme tam marketingové specialisty a brand managery, máme ale určité zpoždění v rychlosti expanze. To však není případ jen Swatch Group. Hlavní překážkou v Indii jsou vysoké daně a legislativa upravující distribuci. V současné době se již situace zlepšuje.

Walter von Känel Orientace na Dálný východ se vyplatila Slabinou jsou pro nás USA, říká šéf Longines EURO: Společnost Longines oslavila 175. výročí od svého založení. Jaká je strategie značky do budoucna? KÄNEL: Pro Longines je důležité zůstat v určitých cenových mezích. Rozhodně se nebudeme účastnit zběsilých posunů směrem k těm nejexkluzivnějším hodinkám. Samozřejmě že existují výjimky. Musíme splnit určitý objem prodeje, proto se zaměřujeme na kvalitu a design. S našimi finančními řediteli často diskutujeme, protože nás tlačí ke zvyšování marží.

EURO: V jaké cenové hladině se pohybuje Longines? KÄNEL: Ceny hodinek se pohybují mezi 800 a třemi tisíci švýcarských franků. Tím, že Omega opustila cenový segment od tisíce do 2500 franků, patří nám teď i tato cenová hladina.

MM25_AI

EURO: Pro Longines je zatím nejslabším trhem USA. Proč tomu tak je? KÄNEL: To je velmi jednoduché. V USA můj předchůdce podepsal licenční smlouvu s agentem. Americký partner od nás kupovat strojky, které kompletoval se součástkami vyráběnými v Americe. To vedlo k tomu, že ve Spojených státech měly hodinky Longines zcela odlišnou image než ve zbytku světa. Trvalo nám 25 let, než jsme tam dostali vlastnictví značky zpět pod kontrolu. Amerika je totiž státem právníků. Strávili jsme hodně času orientací na Dálný východ. To se nám vyplatilo a teď nastává čas obrátit pozornost na americký trh. To je velmi náročné, protože tam jsou velmi silné značky, například Rolex.

EURO: Zakladatel Swatch Group Nicolas Hayek připravuje projekty v automobilovém průmyslu. Bude se jich účastnit i Longines? KÄNEL: Nikoliv. To je plán plně v rukou Hayeka. Longines je čistě značkou hodinek, podobně jako třeba Omega. Je ale pochopitelné, že skupina, která vydělává více než 800 milionů franků, má diverzifikované projekty.

  • Našli jste v článku chybu?