Menu Zavřít

Nissan Juke: Městský exot

24. 4. 2011
Autor: profit

V Nissanu se asi jednoho dne sešli a řekli si, že zkusí postavit auto, které se nebude podobat ničemu, co už tady bylo. A vytvořili model Juke.

Foto: Nissan

Městský crossover s mimořádně odvážným vzhledem, odvážnější už asi na silnicích nepotkáte. Přední masce dominuje hned šestice světel ve třech různých úrovních, nejvíc zřejmě zaujmou štíhlé lampy na vrchu kapoty. Z profilu vůz vypadá jako kříženec SUV, malého hatchbacku a kupé. Záď se sportovně střiženými světly už proti zbytku tak extravagantně nepůsobí, přesto je zajímavá. Stejně jako celkový dojem z bláznivého Nissanu.

Obdiv i posměch

Juke se sice snaží tvářit vysportovaně a sebevědomě, přidává však i velkou dávku roztomilé baculatosti. Zařadit tohle auto do nějaké stylové škatulky je složité a myslím si, že mnohem méně problémů s tím budou mít ženy. Výsledkem designérského řádění je každopádně auto, které vzbuzuje mimořádnou pozornost – ať už jde o obdiv, nevěřícné a nesouhlasné kroucení hlavou, či dokonce posměch. Během testu jsem se setkal s názorem mladé slečny, která tvrdila, že Juke je jejím vysněným autem, stejně jako s výrazem totálního opovržení. Tentokrát z úst mladého muže. I to by mohlo potvrzovat již vyjádřenou domněnku, že malý Nissan udělá radost spíše něžnějšímu pohlaví.

Trocha ručního cvičení

Podobnou ambici má určitě i interiér s červenými prvky a netradičně řešenou středovou konzolou připomínající nádrž motocyklu. Zajímavé je, že v kabině chybí hrany, vše je jakoby zakulacené a buclaté. Zpracování až na drobnosti (například odírající se lak na hlavici řadicí páky) je poměrně kvalitní. Sedačky, i když jsou měkčí, působí příjemně, stejně jako celkový pocit za volantem. Díky vyššímu podvozku, a tedy i vyššímu posedu by Juke teoreticky měl nabízet větší přehled o dění kolem auta. V praxi však výhled směrem vpřed trochu omezují vyboulená kapota a vystouplé „horní“ světlomety, směrem do stran a vzad zase poměrně úzká okna. Nejde ale o nic dramatického.

Mnohem víc rozzlobí ovládání palubního počítače tlačítkem uprostřed přístrojového panelu. Proplétat ruku volantem během jízdy není zrovna komfortní. Data z počítače, tedy například spotřebu, navíc nezjistíte při zapnutém tempomatu, displej totiž tvrdohlavě ukazuje jen nastavenou rychlost. Jako byste ji neviděli o kousek vedle na klasickém rychloměru…

I když se to možná na snímcích nezdá, Juke je malé auto, zvlášť na zadních sedadlech je místa poskrovnu. Ještě horší je to se zavazadelníkem, po sklopení sedaček však vznikne rovná plocha, takže přepravní možnosti se výrazně zlepší. V kufru potěší „dvojité“ dno skrývající praktické přihrádky.

Nissan Juke 1,6

motor zážehový čtyřválec objem 1 598 cm3 max. výkon 86 kW (117 k) max. rychlost 178 km/h max. toč. moment 158 N.m spotřeba 6,3 l/100 km cena test. modelu 442 800 Kč

Patří do města

Už první metry jízdy s testovaným autem odhalily, kde se bude cítit nejlépe. Řízení je příjemně lehké, benzinová „jednašestka“ s výkonem 117 koní kultivovaná a pružná, převodovce chybí šestý stupeň. Ano, Juke patří do města, tam se cítí skvěle. Je obratný, umí být svižný, zároveň však i dostatečně komfortní. Jedinou výtku cílím k převodovce s nepřesnými drahami kulisy.

Mimo město už Juke takový suverén není. Motor je sice živý, ale kvůli kratším převodům točí při dálniční rychlosti více než 4 000 otáček. Výsledkem pak je hlučnější projev i vyšší spotřeba. Překvapit mohou až příliš úzkostlivé a citelné zásahy stabilizačního systému (tedy pokud ho nevypnete). Celkově však Juke působí poměrně dospělým dojmem. Testovaný kus se navíc chlubil příplatkovým systémem Nissan Dynamic Control (10 tisíc korun), díky němuž si řidič může vybrat ze tří jízdních režimů – Eco, Normal a Sport. Zvlášť posledně jmenovaný byl opravdu znát, řízení citelně ztuhlo a zlepšila se odezva na plyn.

FIN25

Pokud vás zajímá spotřeba, vězte, že se nekoná žádné překvapení. V přeplněném městě jsem jezdil v průměru za celkem rozumných osm litrů na sto kilometrů, klidné cestování mimo obec si vyžádá zhruba o litr paliva méně. Průměr však může z výše uvedených důvodů pokazit dálnice, při stotřicítce spotřeba atakuje i hranici devíti litrů.

Na závěr tradičně cena. Nissan si za stylový Juke neúčtuje zrovna málo, v základní výbavě s testovanou motorizací vyjde na 369 000 korun. Koupě odvážného Japonce však není racionální záležitostí, tady o cenu až tak úplně nejde…

  • Našli jste v článku chybu?