Neúspěšná konkurence poukazuje na podhodnocenou zakázku
Celý podtitul: Neúspěšná konkurence poukazuje na podhodnocenou zakázku, jejíž plnění si vyžádá dodatečné náklady
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) před pár týdny rozhodl, že ministerstvo vnitra pochybilo, když ve svém rozhodnutí o vítězi tendrů dostatečně nepopsalo, jak hodnotilo technická kritéria tendru u každého z uchazečů. Ministerstvo bude muset znovu rozhodnout, kdo získá dva IT projekty, které jsou součástí systému takzvaných základních registrů. Vítězem zakázek na vybudování registru práv a povinností a registru obyvatel byla společnost Accenture, jejíž nabídky byly až o třetinu levnější než u ostatních uchazečů.
O krok zpět K antimonopolnímu úřadu se oba tendry dostaly na základě stížností konkurenčních firem, které se zřejmě dopředu považovaly za vítěze a kterým vadila zejména naše nízká nabídková cena. Jako účastníci řízení jsme pak před několika týdny obdrželi rozhodnutí úřadu, které z víceméně formálních důvodů vrátilo oba tendry do fáze hodnocení. Komise ministerstva vnitra podle rozhodnutí nedostatečně slovně zdůvodnila, proč přidělila každému z uchazečů právě takové bodové ohodnocení, které dostali. Nicméně naši konkurenti se nespokojili ani s navrácením obou tendrů do fáze hodnocení odevzdaných nabídek a podali rozklad k předsedovi úřadu, na jehož rozhodnutí se čeká.
Není důvod ke stížnosti Naše nabídnutá cena je v případě registru obyvatel o 119 milionů a u registru práv a povinností o 138 milionů korun nižší, než nabídl druhý v pořadí. Úspora státu by tedy byla čtvrt miliardy korun. Neúspěšná konkurence tvrdí, že za takovou cenu není možné zakázky realizovat bez pozdějších dodatečných nákladů nebo omezení plnění. To je nesmysl. Kdo kdy pracoval v nadnárodní firmě, ví, že cenová kalkulace se několikrát podrobně kontroluje. Počítáme s nasazením přibližně 50 specialistů na jednu zakázku! Na výši nabídkové ceny mají zásadní vliv zejména provozní efektivita uchazečů, náklady spojené se zajištěním osob podílejících se na plnění veřejné zakázky, jejich profesní zkušenosti. Jak konstatoval i ÚOHS, vzhledem k povaze těchto nákladů se mohou cenové nabídky u jednotlivých uchazečů zásadně lišit. Námitka vznesená našimi konkurenty ohledně nabídkových cen byla v rozhodnutí ÚOHS zamítnuta. Accenture disponuje dostatečným zázemím, aby byl schopen veřejnou zakázku za nabídkovou cenu řádně a včas provést. Obě naše nabídky byly hodnoceny na vysoké úrovni, a to nejen z hlediska nabízené ceny, ale také z hlediska kvality řešení.
Změna nabídky?
V rozkladu k ÚOHS se objevila námitka, že jsme během soutěže zásadním způsobem měnili podmínky své nabídky. Konkurenční firmy poukazují na naše odpovědi v rámci dodatečných otázek zadavatele. Využití tohoto institutu je standardní postup definovaný zákonem a ministerstvo vnitra postupovalo přesně ve shodě se zákonem a rovně vůči všem uchazečům, což potvrdil ve svém stanovisku také ÚOHS. Accenture podal nabídky, včetně návrhů smluv, jež byly zpracovány v souladu s požadavky stanovenými v zadávací dokumentaci. Návrhy smluv musí z povahy věci řešit některé další otázky a ustanovení, respektive dopracovává detailněji závazné principy a požadavky ministerstva vnitra, a to při respektování závazných požadavků dle zadávací dokumentace a zachování všech relevantních práv a povinností. Z praktického pohledu a ze zkušeností s kontraktačními jednáními by bylo skutečně neobvyklé, aby byl návrh smlouvy předložený kterýmkoliv z uchazečů jednoznačně chápán a akceptován druhou stranou. Proto jsme v našich odpovědích na některé formulace potvrdili svoji připravenost změnit formulaci dle požadavku zadavatele.
Nezbývá nám věřit, že ÚOHS ústy svého předsedy potvrdí svoje předchozí rozhodnutí. Novému posouzení nabídek se nebráníme. Trváme na tom, že jsme podali vysoce kvalitní nabídky s nejnižší cenou. Pokud budou naše nabídky znovu potvrzeny jako nejvýhodnější, jsme připraveni plně dostát závazkům, dodat nabídnuté řešení, a umožnit tím ministerstvu vnitra ušetřit podstatnou část z rozpočtu původně alokovaného pro obě zakázky.