Nedostatek srážek a vysoké teploty způsobují vysychání německé řeky Rýn. Ta je přitom nejdůležitější dopravní lodní spojkou pro celou řadu dodavatelských řetězců. Jak uvedl web CNN, v některých oblastech hladina již klesla na mimořádně nízkou úroveň. Už minulý měsíc přitom německý Spolkový institut pro hydrologii varoval, že průtoky vody na vodočtu městečka Kaub, který se nachází západně od Frankfurtu, dosahují pouze 45 procent průměrných hodnot pro toto roční období. A bude hůř.
Odborníci očekávají, že hladina vody v následujících dnech ještě více klesne. Velmi mírné zvýšení lze pak podle Úřadu pro vodní cesty a plavby na Rýně očekávat teprve v horizontu příštích týdnů.
Situace do jisté míry připomíná rok 2018, kdy podobný problém vedl k zastavení nákladní dopravy a podle ekonomů Deutsche Bank snížil německý hospodářský růst odhadem o 0,2 procenta. Nedostatečně hluboká řeka totiž nutí lodě převážet menší náklady, což se negativně odráží na ceně dopravy.
Například v měřítku města Kaub hladina vody pod 75 centimetrů obvykle znamená, že velká kontejnerová loď musí snížit nakládku zhruba na 30 procent. „V Německu také existuje zvýšený poplatek za náklad, když hladina vody klesne pod určitou úroveň,“ upozorňují analytici pojišťovny UBS.
Dopad na zbytek Evropy
Nejde jen o dopravní lodě. Sucho by mohlo ještě více prohloubit krizi největší evropské ekonomiky, která již nyní čelí riziku recese. Ovlivnit by mohla také opětovné spuštění uhelných elektráren, které mají zemi zachovat přístup k elektřině v momentě, kdy Rusko ještě více omezí, či dokonce úplně přeruší dodávky plynu. Velká část potřebného černého uhlí do Německa míří právě po řece Rýn – konkrétně z přístavů v nizozemském Amsterdamu a Rotterdamu či v belgických Antverpách.
Ztížená přeprava energetických produktů pak samozřejmě ztěžuje i zásobování zbytku Evropy. Kromě toho je Rýn klíčový i pro přepravu chemikálií a obilí. A ačkoli je klesající hladina řeky ve srovnání s plynovou krizí zatím jen malým problémem, s postupujícími týdny by podle Capital Economics mohl získat na intenzitě. Roli bude hrát doba, po jakou bude pokles hladiny pokračovat.
„Jestliže bude tento proces trvat až do prosince, lze v jeho důsledku očekávat snížení HDP o 0,2 procenta. Podpoří také inflaci,“ uvádí ekonom Andrew Kenningham. Podle výzkumníků z Kielského institutu pro světovou ekonomiku je pak nutné počítat také s poklesem produkce. Ta by se mohla snížit přibližně o jedno procento.
Ačkoli německý plavební úřad zatím kvůli nízkému stavu vody žádná omezení dopravy nezavádí, mluvčí agentury pro vodní cesty uvedl, že v případě, že by byla ohrožena nákladní doprava, k tomuto kroku sáhne.
Německo není jediné, které s poklesem hladiny řek bojuje. Pramen ikonické londýnské řeky Temže vyschl a posunul se zhruba o pět kilometrů níže po proudu, vysoké teploty vody v řekách ve Francii znemožnily provoz některých jaderných elektráren a v severní Itálii se zemědělci potýkají s nejhorším suchem za posledních 70 let. To ovlivňuje produkci potravin, jako jsou sója či parmezán.