Koncern Heineken expanduje na Slovensko
Druhý největší světový pivovarnický koncern Heineken bude zřejmě brzy kontrolovat více než třetinu slovenského trhu piva. Před dvěma týdny totiž podepsal dohodu o převzetí majoritních podílů v banskobystrickém pivovaru Martiner a v pivovaru Gemer v Rimavské Sobotě. Tím stoupne jeho podíl ze čtvrtiny zhruba na 37 procent.
Dohodu o převzetí dvou pivovarů podepsali představitelé společnosti Heineken Slovensko s jejich dosavadním vlastníkem - společností Slovak Group KK Company Pivivart, s. r. o., jejímž majitelem a prezidentem je podnikatel Karol Konárik. Dohoda nyní čeká na schválení slovenského protimonopolního úřadu, stejně tak jako čeká na definitivní schválení v Madrid u další dohoda Heinekenu, a sice o koupi největšího španělského pivovaru Cruzcampo, který chce nizozemský výrobce spojit se svým španělským pivovarem El Aquil.
Střední Evropa láká.
Nová transakce nizozemského pivovarnického koncernu na Slovensku je podle vyjádření jeho představitelů součástí razantní podnikatelské strategie ve střední Evropě. Hlavní středoevropské aktivity má Heineken zatím v Polsku, snaží se ale také v Maďarsku a zejména na Slovensku. V České republice usiloval hned na počátku 90. let mimořádně aktivně o získání jakéhokoliv pivovaru se slušným jménem, zajímal se hlavně o Plzeň. Nicméně dnes jeho představitelé tvrdí, že zde rezignoval už v roce 1996 po průzkumu zdejšího trhu. Přesto se však loni opět pokusil, a to opět bezúspěšně, získat Plzeňský Prazdroj.
Králem v Polsku.
Polský trh s pivem ovládl nizozemský pivovarnický obr v roce 1998. Tehdy mu polský protimonopolní úřad umožnil získat dominantní postavení na polském trhu tím, že schválil sloučení jeho polského pivovaru Žywiec s největším polským pivovarem Brewpole, jenž byl v rukou australské investiční společnosti Elbrewery a v němž měl Heineken jen 9,6 procenta akcií. Fúzí těchto dvou pivovarů dosáhl Heineken na polském trhu s pivem čtyřicetiprocentního podílu a výrazně předběhl jihoafrickou pivovarnickou společnost SAB, jež kontroluje jen dvacet procent tamního trhu. Jeho silná pozice se stala dokonce hrozbou i pro české pivo - znesnadnila mu přístup na polský trh.
Nákup od Konárika.
Na Slovensku působí nizozemský pivovarnický koncern již od roku 1995, kdy koupil pivovar Zlatý Bažant v Hurbanovu, který je dnes největším slovenským pivovarem. O dva roky později pak získal nitranský pivovar Corgoň. Oba tyto pivovary v posledních letech produkovaly ročně kolem jednoho milionu hektolitrů piva. Podle prvních odhadů by měl jejich výstav za rok 1999 dosáhnout asi 1,3 milionu hektolitrů. Deset procent produkce Zlatého Bažanta směřuje na export, a to hl avně do České republiky, do Chorvatska, zemí bývalého SSSR, do Kanady a do USA. Pivo Corgoň se však prodává výhradně na domácím trhu. Obě značky mají tak významné postavení na slovenském trhu, že Heinekenu stačily na ovládnutí čtvrtiny trhu na Slovensku.
Dva další slovenské pivovary - Martiner a Gemer - získal nyní Heineken díky tomu, že jejich majitel Karol Konárik potřeboval finanční zdroje pro své zbylé pivovary. S odvoláním na jeho vyjádření to napsala agentura Reuters. K prodeji větš inového balíků akcií obou pivovarů ho podle jeho vlastního vyjádření přinutil nedostatek peněž na splácení úvěrů. Konárik těsně před Vánocemi řekl novinářům, že získané peníze hodlá využít na zlepšení situace v pivovarech Ilava a Bytča, v nichž má nadále jeho společnost stoprocentní podíl.
Oba jmenované pivovary - Martiner a Gemer - upevní postavení Heinekenu nejen na slovenském trhu, ale v celém středoevropském regionu. Pivovar Martiner vyrábí kolem 320 tisíc hektolitrů piva a Gemer zhruba 250 tisíc hektolitrů.
Přestože nedávno Jean Paul van Hollebke, generální ředitel společnosti Heineken Slovensko, prohlásil, že zatím do nových technologií v těchto pivovarech nehodlá investovat, do budoucna to zřejmě nevyklučuje. Naznačil totiž, že by podíl firmy na slo venském trhu mohl stoupnout až na čtyřicet procent.
Jak obejít cla.
Některé středoevropské pivovary a mezi nimi i Heineken na Slovensku se od loňska snaží obejít vysoká cla v sousedních státech tak, že výrobu piva do těchto zemí převádějí. Heineken začal vyrábět určité množství Zlatého Baža nta v maďarském Komáromu v pivovaru Amstel Hungary. Zlatý Bažant Hurbanovo, potažmo Heineken, se tak stal prvním slovenským pivovarem, který začal svou značku vyrábět v zahraničí. V Komáromu vyrábí dvanáctistupňové pivo balené v půllitrových lahvích, a jak se nechal slyšet šéf společnosti Heineken Slovensko Jean Paul van Hollebke, prodej Zlatého Bažanta na maďarském trhu je dnes vyšší než odbyt všech českých značek dohromady.
Stejným způsobem se řešily i dodávky českého Gambrinusu na Slovensko. Od loňska ho v licenci vyrábí pivovar Zlatý Bažant v Hurbanovu v množství určeném pro slovenský trh. Heineken si však přeje, aby tato praxe skončila v červnu 2000.