V novém rozpočtovém období EU po roce 2020 se podle nedávno zveřejněného návrhu Evropské komise významně sníží dotace z evropských fondů na dopravu. Ministerstvo dopravy proto připravuje nové modely financování dopravních staveb. Do výstavby silnic plánuje v příštích letech více zapojit zejména soukromý sektor prostřednictvím tzv. PPP projektů. Další peníze stát získá z úvěrů od Evropské investiční banky (EIB). Dopravní stavby jsou v současnosti financovány z velké části z evropských dotací.
Loni stát poskytl z operačního programu doprava na projekty téměř 51 miliard korun a celkově mělo Česko od vstupu do EU vyhrazeno na dopravu zatím téměř 280 miliard korun. Celkové dotace na dopravu pro nové období sice ještě přesně vyčísleny nebyly, ovšem podle návrhu Komise je již nyní zřejmé, že se oproti předchozím rokům výrazně sníží.
Zpomalení výstavby silnic a dálnic v Česku podle ministerstva omezení evropských peněz nehrozí. Stále tak platí cíl současné vlády dostavět páteřní dálnice v zemi do deseti let. Pomoci by k tomu měly právě i finance z nových zdrojů.
V partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP projekty) stát do budoucna spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. Stát si navíc od zapojení soukromého sektoru slibuje snížení nákladů. „Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí,“ řekl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).
Přečtěte si komentář Pavla Párala: Doťokáno: předloni bylo pozdě
PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít.
Tento model financování stát využil už při plánované dostavbě dálnice D4. Ministerstvo dopravy na jaře vypsalo soutěž na dostavbu úseku mezi Příbramí a Pískem za odhadovanou cenou 24,9 miliardy korun. Podle ministerstva se díky soutěži cena snížila o bezmála 50 miliard korun. V blízké budoucnosti plánuje stát využít PPP také například při dostavbě karlovarské dálnice D6 nebo zbývajících úseků D35 směrem na Mohelnici.
Využití PPP zkoušel stát už v dříve například u úseku dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravské část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy za účasti státu.
Dalším zdrojem pro financování dopravních staveb v Česku by se měly stát i úvěry z EIB. Letos v dubnu proto Ťok podepsal memorandum o spolupráci s EIB, které zaručuje Česku úvěr 100 miliard korun na rozvoj železniční a silniční infrastruktury a železničních vozidel. Podle Ťoka je úvěr pro stát výhodný. Konkrétní podmínky ovšem musí vláda s EIB teprve vyjednat.
Evropská komise letos v závěru května představila návrh nového víceletého rozpočtu EU pro období 2021-2027, který předpokládá mimo jiné snížení dotací na současnou politiku soudržnosti, což se dotkne především států střední Evropy včetně České republiky.
Čtěte také: