Menu Zavřít

NKÚ objevil jen menší nedostatky

21. 2. 2011
Autor: profit

NKÚ zkontroloval finance určené v rámci regionálních operačních programů na projekty dopravní infrastruktury.

Foto: Michal Sváček/MF DNES/Profimedia.cz

Cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu bylo prověřit, zda kontrolované osoby čerpají peněžní prostředky na dopravní infrastrukturu z regionálních operačních programů v souladu s právními předpisy, účelně a hospodárně. „V implementačních systémech jednotlivých regionálních operačních programů byly shledány nedostatky. Nicméně nejedná se o nedostatky, které by ohrožovaly systém čerpání prostředků poskytovaných z EU,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

V důsledku neflexibilního systému rozhodování o poskytnutí dotace docházelo k tomu, že prostředky státního rozpočtu poskytované Ministerstvem pro místní rozvoj na financování regionálních operačních programů byly téměř po celé rozpočtové období účelově a časově určeny ve vyšší částce, než jaká byla jejich reálná potřeba. V roce 2007 využily regionální rady regionů soudržnosti v průměru 14 % alokovaných prostředků, v roce 2008 pouhých 9 %.

MMR se dopustilo porušení rozpočtové kázně minimálně ve výši přes 68 milionů korun, neboť nezajistilo, aby úrokové výnosy plynoucí z prostředků státního rozpočtu určených na předfinancování a spolufinancování regionálních operačních programů použily jednotlivé regionální rady regionů soudržnosti v rámci podílu státního spolufinancování,“ řekl Dohnal.

MMR dále nestanovilo, které metodické dokumenty vydávané MMR, Auditním orgánem a platebním a certifikačním orgánem jsou pro regionální rady závazné. Tato skutečnost také znesnadňuje Národnímu orgánu pro koordinaci výkon jeho činnosti týkající se metodické koordinace v rámci regionálních operačních programů.

Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad, Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy v rámci výzev pro předkládání projektů dopravní infrastruktury na úrovni prioritních os neposkytly v rozporu s právním předpisem EU potenciálním příjemcům podpory jasné a podrobné informace.

U dvou regionálních rad vykazoval nastavený systém hodnocení projektů podle kontrolorů významné nedostatky. Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy v rámci hodnocení přijatelnosti nezajistila ověření souladu předkládaných projektů s právními předpisy týkajícími se veřejné podpory, dále až do roku 2009 nezabezpečovala provádění věcného hodnocení prostřednictvím hodnoticích kritérií v souladu se zásadou řádného finančního řízení. Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad neoddělila funkce v rámci subjektů zapojených do řízení a kontroly, neboť ve čtyřech výzvách nezajistila věcné hodnocení předložených projektů dvěma na sobě nezávislými hodnotiteli.

V právních předpisech ČR není přesně stanoveno, zda má být dotace konečným příjemcům poskytnuta formou rozhodnutí o poskytnutí dotace či smlouvou a jaké jsou základní obsahové náležitosti tohoto úkonu. Regionální rady využívaly k poskytování dotace soukromoprávní smlouvy uzavírané dle obchodního zákoníku. V důsledku tohoto legislativního nedostatku dochází k situacím, kdy zjevně veřejnoprávní vztahy jsou upraveny soukromoprávní smlouvou,“ upozornil prezident NKÚ.

V systému monitorování Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy nenastavila pro některé z možných aktivit v rámci prioritní osy 1 Regionálního operačního programu Střední Čechy odpovídající monitorovací indikátory, které by umožnily sledování těchto aktivit. Některé monitorovací indikátory nebyly zvoleny v souladu s požadavkem na měření pokroku ve vztahu k výchozí situaci a dosahování cílů. V rámci Regionálního operačního programu Severovýchod a Regionálního operačního programu Střední Čechy žadatelé v projektových žádostech deklarovali některé cíle, jejichž splnění nebyli povinni prokázat prostřednictvím monitorovacích indikátorů.

Při ověřování nastavení systému kontrol před proplacením dotace konečným příjemcům byly shledány nedostatky u Regionální rady regionu soudržnosti Střední Čechy. Nebylo například zabezpečeno oddělení funkce schvalovací a kontrolní, zároveň bylo zjištěno, že ve vnitřních předpisech nebyly definovány kontrolní metody a doklady podléhající kontrole zejména v oblastech veřejné podpory, veřejných zakázek a účetnictví.

V některých případech došlo k selhání kontrol. Jedná se zejména o kontroly provedené regionálními radami v oblasti zadávání veřejných zakázek a v oblasti věcné realizace projektu. Neoprávněně tak byly proplaceny výdaje v celkové výši přes 22 milionů korun, a to ve třech případech Středočeskému kraji a v jednom případě kraji Vysočina. Tím byla porušena rozpočtová kázeň jak ze strany konečných příjemců, tak ze strany příslušné regionální rady,“ uvedl Dohnal.

MM25_AI

Při realizaci jednoho z projektů Královéhradecký kraj porušil rozpočtovou kázeň tím, že si v rámci žádosti o platbu nárokoval nezpůsobilé výdaje ve výši téměř 400 tisíc korun.

Kontrola byla prováděna v době od listopadu 2009 do prosince 2010. Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 až 2009, v případě věcných souvislostí i období předcházející a n&
aacute;sledující. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo pro místní rozvoj, regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod, Jihozápad, Moravskoslezsko, Severovýchod, Severozápad, Střední Čechy, Střední Morava a vybraní příjemci podpory (seznam viz informace z kontrolní akce). Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/26. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Zdeněk Brandt.

  • Našli jste v článku chybu?