Fond národního majetku není dobrým správcem státního majetku. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu. Jeho kontroloři zjistili, že FNM v minulých letech nedostatečně využíval zákonných možností k zajištění pohledávek.Ze 119 pohledávek, prodaných, postoupených nebo pro nevymahatelnost odepsaných v letech 1997 až 2002, činila ztráta 1,219 mld.
Fond národního majetku není dobrým správcem státního majetku. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu. Jeho kontroloři zjistili, že FNM v minulých letech nedostatečně využíval zákonných možností k zajištění pohledávek.
Ze 119 pohledávek, prodaných, postoupených nebo pro nevymahatelnost odepsaných v letech 1997 až 2002, činila ztráta 1,219 mld. Kč. FNM nevyužíval při uzavírání smluv nejrůznějších zákonných možností k jejich zajištění, například zástavní právo k majetku do doby jeho úplného splacení, bankovní záruku k zajištění pohledávky, zákaz převodu části nemovitosti či její směny. Podle zákona přechází vlastnické právo k věcem z privatizovaného majetku na nabyvatele dnem sjednané účinnosti smlouvy. Úhrada ceny však byla smluvně dojednána v termínu třiceti až devadesáti dnů od nabytí účinnosti smlouvy. Privatizátor se tak stal majitelem privatizovaného majetku, aniž by za něj zaplatil. Mnohdy také žádal o odklad plateb, případně o rozvržení splátek do delších časových úseků. Ne vždy ale splnil podmínky splátkového kalendáře. FNM však kritiku kontrolorů NKÚ odmítá. Podle jeho vyjádření spadají největší problémy do počátku devadesátých let a FNM se s tehdejšími problémy již vyrovnal. K přijatým opatřením patří například povinnost předložit před uzavřením kupní smlouvy finanční krytí na nákup privatizovaného majetku, v případě nedoložení pak FNM odstoupil od smlouvy. Zároveň došlo k vymáhání nespláceného majetku a k jeho převodu zpět na FNM. Podle předsedy kontrolního senátu NKÚ Rudolfa Němečka je obtížné říci, které pochybení je nakolik závažné. Problémy se totiž často řetězí. Za hlavního viníka označil člen NKÚ ty z privatizátorů, kteří už zpočátku přistupovali k podpisu smlouvy s FNM s tím, že ji nebudou plnit. Odkladu doby mezi získáním privatizovaného majetku a platbou pak využili mnozí nepoctivci k tomu, že podniky stačili přivést na mizinu, takže nebylo často ani z čeho vymáhat dluh. FNM ale bohužel ne vždy včas a přesně dokázal na tyto případy reagovat. S těmi, kteří se dostali do potíží neúmyslně, se snažil FNM dohodnout, což se dařilo. Fond národního od roku 1991 zprivatizoval téměř za jeden bilion korun původně státního majetku. V současné době se uvažuje o jeho postupném útlumu. V návrhu reformy veřejných financí je jako datum ukončení jeho činnosti uveden konec roku 2005.
Na počátku devadesátých let byly privatizovány výrobní objekty v hodnotě stovek miliard korun. Ne vždy FNM, který v privatizaci zastupoval český stát, dokázal od nových vlastníků vymoci příslušné částky.
FOTO: ARCHIV