Čistý zisk společnosti Nike, lídra trhu se sportovním vybavením, se v druhém pololetí loňského roku zvýšil o jedenáct procent. Desetiprocentním nárůstem zakončil rok 2002 druhý největší výrobce, adidas-Salomon. Reebok si polepšil o dvacet osm, Puma dokonce o 114 procent.
Impozantní růst celého sektoru je už několik let provázen technologickými inovacemi srovnatelnými se spektakulárními vývojovými skoky v oboru IT nebo telekomunikací. Série nenápadných revolucí pozměnila například samotný obsah pojmu běžecká bota.
Trezor i trampolína
Podstatným pramenem úspěchů je módní vlna zjevná třeba při pohledu na obutí mladší generace. „Kecky“ zdobící nohy teenagerů nejsou pouze retro odkazem, ale také expozicí nově používaných materiálů. Zástupci značky Puma, která za poslední růsty vděčí právě změně v marketingové strategii a příklonu ke světu módy, ovšem tvrdí: Úspěch na poli life stylu je možný, jen pokud si značka získá důvěru zákazníka ve sportu.
A protože je svět sportu stále posedlejší technologiemi, sportovce každým rokem čeká nějaký nový shox, a3, wave, e+cell, DMX, n-ergy system…
V posledních deseti letech používané a vyvíjené technologie i materiály učinily ze sportovních bot formule 1 mezi obuví. Z dříve vysněných parametrů se staly samozřejmosti. Totiž že běžecká bota maximálně tlumí dopad, zajistí stabilitu nohy při přechodu do odrazové fáze a napomáhá efektivnímu využití odrazu. Je trvanlivá, odolná jako bankovní trezor, skoro nic neváží. To všechno je v podstatě hračka.
„Samozřejmosti“ je ovšem dosahováno metodami z říše hi-tech. Vloni se hitem staly novinky od adidasu a Nike. Systém adidas a3 Running pod patou je složen z pěti dílů z různých materiálů. Postupně se zapojují do práce a tlumí dopad, zpomalují rychlost výkyvů nohy a podporují přenos energie do odrazu. Nike Shox je zase založen na čtveřici pilířků s trampolínovým efektem – po dopadu a stlačení se aktivně vracejí do původního tvaru a ženou energii vpřed. Letošní novinkou u obou značek je implementace systémů také do přední části boty.
I další výrobci se pro letošní sezonu zaměřili především na zdokonalování osvědčených technologií. New Balance „upgradoval“ tlumicí Abzorb na Abzorb SBS, který poskytuje lepší poměr tlumení a trvanlivosti, a podobně inovoval i prvek N-ergy.
Puma ve vyšších modelech nabízí pod názvem iCell zdokonalený komorový systém, který zaručuje větší pružnost a trvanlivost. Systém DMX 10 u Reeboku je zase založený na „přelévání“ vzduchumezi patou a špičkou boty ve speciálních kanálcích. Díky zesílení formy, v níž jsou vzduchové kanálky uloženy, bylo možné odstranit část mezipodešve a DMX na několika místech podrážky „zviditelnit“. To je mimochodem důležité z marketingového hlediska – zákazníci chtějí své technologie vidět.
Mizuno osazuje top modely svých bot tzv. vlnou, pevnými plastovými dílky. A vln nabízí hned několik: X-vlna, paralelní, vějířová či dvojitá vějířová vlna přecházejí až do přední části boty a napomáhají tak i lepšímu odrazu.
Mezi patou a špičkou často kus boty „chybí“. V místě pod nártem se nejvíc šetří materiálem a snižuje hmotnost boty. Nezávislost pohybu obou částí nohy, ale zároveň i vysokou stabilitu zajišťují všichni výrobci podobně, stejně jako adidas u systému Torsion používají k přemostění lehké a odolné plastové materiály.
Ale - co jedinec, to jiná noha. Značkoví výrobci proto ve svých kolekcích (například Bowerman Series u Nike, Premier Series u Reeboku) nabízejí minimálně šest různých modelů, které se odlišují právě důrazem na některé z kritérií a na základě toho použitými technologiemi. New Balance navíc zatím jako jediná značka nabízí boty v šesti různých šířkách, u Nike by se běžci měli dočkat od podzimu.
Co je to „konzervativní zákazník“?
Mezi špičkovými botami už prakticky nenajdete model vybavený jednolitou podrážkou z jednoho druhu hmoty. Různorodé materiály na jediné botě se liší hustotou, tvrdostí a odolností, na první pohled často i barvou. Například Puma u některých modelů využívá na nejnamáhanějších místech pod patou speciální gumu vyvinutou výrobcem pneumatik Goodyear.
Teď již zbývá jen botu „zabalit“, ani to už ale není triviální technologický úkon. Důležitá je prodyšnost materiálů, noha potřebuje dýchat. Zároveň je třeba odvádět vlhkost a samozřejmě docílit co nejdelší životnosti. Takže výrobci kombinují nejrůznější prodyšné mesh materiály a mikrovlákna a už delší dobu spolupracují s jejich specializovanými výrobci, typicky s firmou DuPont. Na většině bot dnes zákazník najde také reflexní proužky Scotchlite od společnosti 3M, které zvyšují bezpečnost při běhání na silnici za šera. Většina firem také používá osvědčený GoreTex, ovšem podle účelu boty je důraz kladen na maximální odolnost vůči vodě, tepelnou izolaci, anebo naopak větrání.
Například adidas používá vlastní technologie ClimaWarm, ClimaProof a ClimaCool. Posledně jmenovaný systém byl druhým hitem adidasu loňské sezony. Noha se ochlazuje díky kombinaci síťoviny, plastových mřížek a pěnových komor nejen svrchu a po stranách, ale také zespoda. I ClimaCool bude letos nový. Díky aerodynamickému řešení po stranách připomínají letošní adidas ClimaCool spíš chladič sportovního kabrioletu.
Svršek boty nabízí nejvíce prostoru pro řádění designérů. Mnoho letošních modelů se od loňských liší vlastně jen novým faceliftem. V Nike například vycházejí ze zkušenosti, že ortodoxní běžci jsou spíše konzervativní. Pokud si najdou „svůj“ model, nechtějí si každý rok zvykat na sice možná sofistikovanější, ale přece jen jinou konstrukci nové boty. A tak například v kolekci pod hlavičkou Bowerman najdou běžci i nejoblíbenější model Air Pegasus co do technologií v podstatě beze změny, každý rok ovšem v jiných barevných kombinacích. Jenže, co je to konzervativní? Běhali snad v oblíbených „airech“ odjakživa?
Funkčnost, nebo estetika? Výrobci se shodují, že komerční úspěch i u běžecké boty ovlivňuje její design. Jedním dechem ale dodávají, že až na druhém místě.
Jak nakupovat?
- Zapomeňte na super- a hypermarkety.
- Specializovaný obchod pro běžce, tzv. runner´s point, které jsou běžné v západoevropských zemích, u nás zatím neexistuje (dobrá zpráva: na květen se chystá otevření podobné „speciálky“ na pražském Žižkově). Takový obchod by měl zajišťovat plný servis – od široké škály modelů a velikostí různých značek, speciálního zrcadla, v lepším případě i běhátka, přes nabídku speciálních vložek a vhodných ponožek až po případnou lékařskou konzultaci.
- Prodavač by měl rozumět problematice běhu, případně být vyškolen u podiatrické společnosti.
- Běžecké boty kupujte o jeden až 1,5 centimetru větší, nejlépe odpoledne – noha je větší a oteklá.
- Ženy by neměly kupovat pánské velikosti – bývají širší, takže je v nich noha nestabilní, což může vést ke zdravotním problémům kolen, kyčlí i zad.
- Kromě kvalitního systému tlumení pod patou by měla mít běžecká bota i systém vedení a podélné stability nohy.
- Na dražší botě s lepšími technologiemi neproděláte.
- Dejte na první pocit. Pokud vám bota sedne, tělo to pozná.