Oceňovaný produkt vyvinula pražská firma Výzkumný technologický institut, jejímž jednatelem je Carvan. Jednatelem byl ovšem i v lužické firmě Topsteel. Ta skončila v konkurzu a podle insolvenčního rejstříku dluží více než 300 milionů korun. Policie Carvana a mimo jiné i bývalého obchodního ředitele René Hamrlu podezřívá, že vylákali z Raiffeisenbank zhruba 25 milionů korun podvodnými úvěry. Podle informací týdeníku Euro byl Carvan na konci června obžalován a jeho případ míří před soud.
Velké oči
Celý případ je ukázkou absolutně nezvládnutého podnikání a megalomanských plánů. Firma Topsteel na trhu nepůsobila nijak dlouho – rozjela se teprve v roce 2011. Zabývala se především nákupem a prodejem nerezových plechů. Do problémů spadla hned v následujícím roce, kdy začala podporovat některé sportovní aktivity.
Nedostatek hotovosti se vedení rozhodlo řešit fingovaným prodejem zboží a následným odprodejem faktur bance. Ve většině případů o podvodu věděly obě strany, trestnímu stíhání tak v současnosti čelí i vedení několika dalších společností.
Podle účetní Topsteelu, jejíž jméno redakce týdeníku Euro zná, ale rozhodla se je neuvádět, se postupem času, jak se špatná pověst firmy začala šířit, majitel a obchodní ředitel rozhodli vypisovat fiktivní faktury i na společnosti, jež o tom nevěděly. V některých případech zase vedení firmy vystavovalo faktury na firmy s bílými koňmi v čele.
Klienti dostali faktury i dodací listy, ale zboží nikoli. Když to odběratelé chtěli řešit, bylo navrženo vystavení faktur a následný zápočet vzájemných pohledávek.
Postup Carvana a dalších obžalovaných byl v podstatě velmi jednoduchý. Když se Topsteel dostal do potíží, nabídl odběratelům prodej zboží, které měli opracovat a následně je prodat zpět lužické společnosti. Klienti dostali faktury i dodací listy, ale zboží nikoli. Když to odběratelé chtěli řešit, bylo navrženo vystavení faktur a následný zápočet vzájemných pohledávek.
„Tento postup byl odůvodněn tím, že faktury vystavené společností Topsteel již byly postoupeny bance. Ze strany všech odběratelů uvedených v obžalobě byl podepsán souhlas s faktoringem. V případech, kdy byly ze strany odběratelů vystaveny na fiktivní prodej zboží zpět společnosti Topsteel i dodací listy, byla vyvozena trestní odpovědnost jejich statutárních zástupců,“ uvádí obžaloba, kterou má týdeník Euro k dispozici.
Neúspěšné odklonění
Carvan a Hamrla, který byl mimochodem třikrát soudně trestaný, z toho jednou za zpronevěru, si byli podle zápisů v insolvenčním rejstříku dobře vědomi, že páchají trestnou činnost. Krátce po zahájení insolvenčního řízení se oba pokusili hromadně převést všechny své osobní nemovitosti na společnost Transroll – East, aby nepropadly věřitelům. Soud jim to nicméně zarazil, když vydal předběžné opatření, kvůli němuž už nemohli nakládat s nemovitým majetkem.
To však nebyl jediný „trik“, kterým se vedení firmy pokusilo insolvenční řízení zkomplikovat. Transroll – East neměl sloužit jen k převodu nemovitostí, ale zároveň ovládl celou Topsteel. Carvan se krátce před krachem firmy odhodlal k velmi podivnému kroku, když zvýšil její základní jmění o více než 50 milionů korun vkladem svých nemovitostí do základního kapitálu. Ty se následně pokusil převést právě do společnosti Transroll – East.
Jednatel lužické společnosti se podle všeho obával, že o majetek brzy přijde, protože některým věřitelům podepsal bianko směnky. Vzhledem k tomu, že směnečné řízení je velmi rychlé a dlužník nemá mnoho šancí, jeho obavy byly jistě zcela namístě. Prakticky stejně se zachoval i Harmla.
Je poněkud paradoxní, že u sportovních aktivit, které podle výpovědi firemní účetní stojí částečně za pádem lužické společnosti, Carvan zůstává i nadále. Je totiž společníkem firmy Racetrack.cz, která na vlastních webových stránkách uvádí, že je největším pořadatelem motocyklových závodů v Česku.
Čtěte také: