Potravinářství Od fastfoodového řetězce McDonald’s se kromě zaměstnanců zřejmě odvracejí i klíčoví američtí zákazníci. Ukazují to výsledky firmy za první čtvrtletí – zisk se propadl o pět procent na 1,2 miliardy dolarů (zhruba 24 miliard korun). Tržby totiž rostly pomaleji o 1,4 procenta, celkem činily 6,7 miliardy dolarů.
Může prý za to tuhá zima a pomalejší růst americké ekonomiky – tam v klíčových prodejích firma propadla o 1,7 procenta. Analytiky takové vysvětlení neoslnilo, zvlášť mladí lidé se podle nich obracejí ke zdravější konkurenci – jako je třeba řetězec Chipotle, jenž si během stejně chladných měsíců v amerických prodejích polepšil o 13 procent. Byť samozřejmě z mnohem nižšího základu.
„V blízké době je naší prioritou zaměřit se na to nejdůležitější pro restaurace – co nejlepší nabídku jídel a pití a výjimečný servis,“ uvedl šéf společnosti Don Thompson. A akcionáři jeho strategii věří, jinak by na výročním zasedání neschválili způsob odměňování vedení, díky němuž si za loňský rok šéf firmy McDonald’s přijde na 9,5 milionu dolarů.
Ke svým zaměstnancům řetězec tak štědrý není – platí jim třeba i 7,5 dolaru na hodinu.
To je o 25 centů více, než je americká federální minimální mzda. Proto se v době výročního setkání akcionářů shromáždilo před ústředím firmy dva tisíce nespokojených zaměstnanců a jejich příznivců z odborových organizací i církve, kteří se dožadují dvojnásobné hodinové mzdy a možnosti založit ve firmě odbory. Více než stovka demonstrantů byla dokonce zatčena. A reakce firmy McDonald’s? Zaměstnancům ústředí rozeslala e-mail, aby pokud možno pracovali z domova kvůli komplikované dopravní situaci. Přece jen protestující přivezlo 32 autobusů.