...Petrem Tomanem
Společnost Lenovo, čínský producent počítačů, monitorů a dalších IT produktů, poskočila na podzim loňského roku na druhé místo světového žebříčku mezi výrobci kompjůtrů. Šest let po akvizici počítačové divize IBM je Lenovo z hlediska počtu prodaných kusů silnější než americký gigant Dell a netají se ambicemi v dlouhodobějším horizontu zaútočit i na pozici HP. Na českém trhu se Lenovo s téměř 11procentním tržním podílem pohybuje na pomezí třetí a čtvrté pozice, v závislosti na celkovém vývoji prodejů v daném kvartále. Petr Toman, šéf lokálního zastoupení firmy, nezastírá, že i on touží po vyšších příčkách. „V dohledné době bychom chtěli být mezi druhým a třetím místem. Nerosteme ale násilím, spíše se snažíme dravým a evolučním způsobem postupovat nahoru,“ říká Toman.
Jaké jsou důvody poskočení Lenova na druhou pozici celosvětového trhu? Když se podrobněji podíváme na čísla v delším časovém horizontu, zjistíme, že z hlediska počtu prodaných kusů rosteme rychleji než trh i než konkurenti, a to nepřetržitě poslední dva roky. V nedávné době navíc proběhly akvizice, které výsledku napomohly – japonské firmy NEC, díky čemuž jsme na tamním trhu nejsilnější, a německé společnosti Medion, která se soustředí na spotřebitelský trh. Nesporně pozitivní vliv má i zaměření Lenova výhradně na počítače, notebooky, tablety a monitory. To považujeme za svůj hlavní byznys, na to se soustředíme a věnujeme tomu veškeré úsilí a péči. Víme, co je naším klíčovým oborem, na rozdíl od dob, kdy počítače a notebooky byly v IBM jen jednou z mnoha aktivit.
Český trh počítačů loni zažil poměrně výrazný propad, co tedy stálo za navýšením vašeho tržního podílu? Vždy říkám, že je to výsledek systematické práce týmu a obchodních partnerů ve spojení s portfoliem dobrých produktů, bez nich by to nešlo. Důležité je také rozšiřování portfolia výrobků. Dříve jsme neměli počítače ve všech zákaznických segmentech, a třeba když jsme před třemi lety uvedli na trh netbooky následované novou řadou notebooků ThinkPad Edge a širokým portfoliem all-in-one počítačů, hodně nám to pomohlo, protože bez kompletní nabídky nemůžete mít ambice na vyšší příčky celkového tržního podílu. Neznamená to ale, že jsme závislí jen na spotřebitelském segmentu, který je v Česku objemově největší. Když si zanalyzujete údaje o trhu, zjistíte, že ve všech jeho částech se pohybujeme okolo desetiprocentního podílu.
Vnímáte na českém počítačovém trhu propad poptávky? Opravdu se zdá, že trh spotřebovává méně počítačů, pokles zájmu je tu cítit. Základy toho je třeba hledat již na konci roku 2010, který byl celý výborný až do posledního čtvrtletí, kdy se neočekávaně, ačkoli byly Vánoce, propadl. Všichni výrobci, respektive obchodníci, měli ohromné skladové zásoby, což byla ve finále pro všechny velká zátěž. V návaznosti na to se projevil velký pokles dovozu, a i nyní se zdá, že český trh má menší absorpční schopnost.
Kde vidíte hlavní důvody? Všichni sledujeme vývoj v Řecku, vlastně v celé Evropské unii, včetně kurzu eura. Tyto aspekty na to mají nezpochybnitelný vliv, firmy i individuální spotřebitelé odkládají nákup IT techniky. Negativně se projevily i záplavy v Thajsku, kde je mnoho továren na výrobu paměťových disků i jiných součástek, což vedlo k poklesu nabídky komponent, k jejich následnému zdražení a v konečném důsledku i zdražení počítačů. Náš trh je natolik citlivý, že jakékoli zvýšení ceny působí proti spotřebě.
To připomíná vývoj ceny ropy, když šejkové utáhnou kohoutky… Ono to tak vlastně je. Počítačové komponenty, ať už se jedná o paměti, procesory, disky, jsou svým způsobem komoditami. Mají své nákupní i prodejní oblasti, a jakýkoli výkyv na straně nabídky či poptávky se projeví ve změně cen.
Na počítačovém trhu dochází k určitému vývoji, kdy klesá zájem o netbooky, naopak se objevily nové segmenty jako tablety a ultrabooky. Které výrobky dnes táhnou český trh? Netbooků se po počátečním nadšení před dvěma roky prodává stále dost, ale trend poklesu zde je. Hlavní proud poptávky je po 15palcových noteboocích a po novinkách, jako jsou All-in-one počítače. To jsou stolní zařízení, kdy je počítač zabudován v LCD monitoru. Tato zařízení samozřejmě existují řadu let, ale šlo dosud o okrajový trh. Tablety jsou zcela novým segmentem, řekl bych, že proběhne vlna nadšení, najdou se uživatelé, kteří je budou využívat a v budoucnu si koupí i novější tablet. Nicméně klasický notebook bude stále ten hlavní proud, protože tablet – pokud nemá přídavnou klávesnici – ho nenahradí. A ultrabooky jsou dražší než srovnatelně výkonné notebooky se stejnou úhlopříčkou, což z nich nedělá předmět masové spotřeby. Určitě si své zákazníky najdou, ale cenová bariéra tu je.