Prodejce parfémů a kosmetiky Notino vstupuje do Irska a pobaltských států. Nově bude díky tomu působit už v 28 evropských zemích. V nadcházejícím roce plánuje také v zahraničí rozšiřovat svou síť distribučních center.
Notino dosáhlo v roce 2020 obratu 14,5 miliardy korun a odbavilo více než 12 milionů zásilek. Česká republika přitom představovala 14procentní podíl.
„Přesto, že pocházíme z Čech, zahraniční trhy dnes již představují největší část našeho obratu. V popředí stojí jednoznačně Polsko a za ním Německo nebo třeba Rumunsko,“ vysvětluje generální ředitel Notina Zbyněk Kocián.
Ten dále zmiňuje, že expanze na zahraniční trhy s sebou vždy přináší řadu více či méně náročných úkonů. Patří mezi ně například cizí jazyk, znalost místní legislativy, zajištění lokálních dopravců či navýšení skladových zásob a kapacit distribučních center. „Těší mě, že naše dlouholeté zkušenosti s působením po celé Evropě nám dnes umožňují připravit vstup rovnou do čtyř nových zemí zároveň. A věřím, že u čísla 28 ještě nekončíme,“ komentoval poslední rozšíření společnosti Kocián.
Vloni navíc Notino založilo v pořadí druhé velké distribuční centrum. To první se nachází v Rajhradě v Jihomoravském kraji a onen nový sklad sídlí v Bukurešti, odkud se odesílají objednávky do zbytku Rumunska, Řecka a Bulharska. Příští rok pak firma plánuje otevřít další centrum v Itálii.
Zásobování z vícera skladů je důležité především pro zrychlení doručování zboží. Od doby, co se balíky odbavují i v Rumunsku, se výrazně zefektivnil dovoz zboží do jihovýchodní Evropy. Od skladu v Itálii si Kocián slibuje totéž.
„Itálie je jedním z našich klíčových trhů a díky své lokaci nám umožní být blíže zákazníkům nejen tam, ale také ve Španělsku nebo Portugalsku,“ komentuje. Zásilky do severských zemí budou zatím však stále putovat z Moravy.
Vánoce jsou pro e-shopy žně
Notino rovněž v posledních letech rozšiřovalo síť svých prodejen. Kamenných obchodů má společnost po Evropě rozesetých celkem šestadvacet, v Česku je najdeme v Praze, Brně a Ostravě. Ta zatím poslední se slavnostně otevřela v červenci na brněnské ulici Česká nedaleko centra města. Kocián ji považuje za vlajkovou loď Notina, jelikož se jedná o největší prodejnu parfémů a kosmetiky v celém tuzemsku. Obchod má dvě patra a několik technologických vychytávek.
Klíčové budou však pro e-shopy, včetně Notina, Vánoce. Prodejce už teď hlásí, že nabírá stovky sezonních zaměstnanců a zároveň navyšuje skladové zásoby. V předvánočním období totiž do distribučního centra v Rajhradu přijíždí denně 60 až 90 kamionů, zatímco po zbytek roku jich je asi polovina.
„Během vánoční sezony v roce 2020 Notino odesílalo v průměru 80 tisíc objednávek denně. Ovšem v těch nejvíce exponovaných dnech evidujeme i 140 tisíc balíčků za jediný den. Během letošních Vánoc čekáme, že se tato čísla ještě zvýší s ohledem na zvyšující se poptávku ze strany zákazníků i nově otevřené trhy, kam jsme letos vstoupili,“ řekla mluvčí společnosti Andrea Kabická pro iDNES.
Notino je aktuálně největší kosmetický e-shop v Evropě. Funguje od roku 2004 a brzy bylo jasné, že se stane jedním z nejdůležitějších hráčů na poli krásy a e-commerce. Je autorizovaným partnerem značek DIOR, Lancôme, Gucci, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Chloé, Estée Lauder a mnoha dalších. Ve svém portfoliu má 82 tisíc produktů od více než 1 400 značek. Notino ročně prodá přes 55 milionů produktů a odbaví 12 milionů objednávek. Firma celkově získala 16 milionů zákazníků napříč Evropou.