S předchůdcem nemá Renault Laguna 2,2 dCi Combi (Grandtour) prakticky nic společného Když se v polovině devadesátých let objevila na našem trhu Laguna, strhla se nákupní horečka. Každý druhý podnikatel chtěl tenkrát v Laguně jezdit. Uplynulo několik let a oblíbený model Renaultu se dočkal modernizace.
S předchůdcem nemá Renault Laguna 2,2 dCi Combi (Grandtour) prakticky nic společného
Když se v polovině devadesátých let objevila na našem trhu Laguna, strhla se nákupní horečka. Každý druhý podnikatel chtěl tenkrát v Laguně jezdit. Uplynulo několik let a oblíbený model Renaultu se dočkal modernizace.
Je tomu už více než rok, kdy sjela z tovární linky první „nová“ Laguna a nutno říci, že se opravdu povedla. Svým moderním a elegantním designem, dobrou úrovní výbav a výkonnými motory opět oslovuje mnoho českých řidičů. Při výběru modelu na testování jsem se už od začátku snažil vyjít vstříc požadavkům našich podnikatelů. Nakonec padla volba na model s dieselovým motorem 2,2 dCi, šestistupňovou manuální převodovkou, v provedení Combi, ve výbavě Expression a s atraktivní možností odpočtu DPH. Nová Laguna udělala oproti své předchůdkyni obrovský krok do budoucnosti. Není to totiž žádný facelift. Nová Laguna nemá téměř nic společného se svojí předchůdkyní. Možná jen čtyři kola. Designéři francouzské automobilky upustili od obvyklých křivek a přešli na ostřejší hrany, které jsou nyní znát na celém autě a rozhodně jsou slušivé. Nová Laguna má také několik zajímavých překvapení v podobě plastových předních blatníků. Tato technologie není u Renaulta žádnou novinkou, protože byla jako první použita v novém Cliu. Zásadní výhodou je jakási tvarová paměť plastu, kterou kovové materiály postrádají. Nabouraný blatník se díky této vlastnosti vrátí do původního tvaru. Tedy alespoň při menších nárazech. Plastových dílů je ale na nové Laguně mnohem více. Když byste obešli dokola celý vůz a klepali na jednotlivé díly, zjistíte, že z plastu jsou také zadní (páté) dveře, nárazníky, přední kapota nebo také čiré překryty xenonových světel. Reznutí se tedy rozhodně bát nemusíte. Testovaný model byl také vybaven střešními ližinami a hliníkovými disky kol. Na první pohled se může zdát, že je Laguna až moc výstřední, na druhou stranu si ji mnozí právě pro tuto vlastnost koupí, aby si na ně lidé ukazovali. Nevím, zda se vám to líbí, mně tedy ano.
Prostor a pohodlí
Laguna je ovšem hezká také uvnitř, i když „hezká“ není úplně správný výraz. Více by se hodilo slovo „elegantní“. Ostatně to platilo o francouzských vozech skoro vždycky. Boční dveře jsou dostatečně rozměrné a dají se do široka rozevřít. Nastupování je velice pohodlné. Sedadla jsou tradičně hodně měkká s horším bočním vedením, ale ve všech směrech nastavitelná a navíc u řidiče s bederní opěrkou. Látkové čalounění je sice příjemné na omak, ale o jeho kvalitě bych si dovolil zaspekulovat. Obzvláště je to vidět na hodně exponovaných místech jako třeba na loketní opěrce nebo na dveřních výplních. Testovaný model měl najeto něco málo přes 11 tisíc kilometrů, ale zmíněná místa byla již značně ošoupaná. Rozhodně bych doporučoval příplatková sedadla, která mají odolnější potahy a lepší - skoro sportovní boční vedení. Navíc vypadají o dost lépe. Interiér má klasické uspořádání s vysokou středovou konzolí s loketní opěrkou, pod kterou se skrývá důmyslný dvojitý odkládací prostor. Nad středovou konzolí se nachází dělené ovládání automatické klimatizace s digitálním displejem, která má pozvolný náběh bez teplotních výkyvů. Velkou pochvalu si zaslouží rychlé odmlžování předního okna. Snad jen hlučnost je v tomto režimu velmi vysoká. Nad ovládáním klimatizace je jakási schránka s příklopnými dvířky, která ukrývá RMG. Dálkové ovládání audia je sice pod volantem, ale citlivost rádia je hodně špatná. Většina stanic, které jsem naladil, bohužel při jízdě šuměla, a to mi přijde u auta střední třídy jako zbytečné šetření. Pokud se pro tento model Laguny rozhodnete, doporučuji připlatit si a vybrat nějaký lepší model rádia z nabídky Renaultu. Ve spodní části středové konzole, těsně nad koženou manžetou řadící páky, se nachází zajímavá libůstka v podobě jakési osvětlené zdířky, do které se zasouvá startovací karta. Ano, čtete dobře! Klíčky už vyšly z módy, Laguna se startuje tlačítkem pomocí karty s integrovaným dálkovým ovládáním centrálního zamykání ve velikosti širší kreditní karty. Stačí jí jen zasunout, počkat až se elektricky odemkne volant a nažhaví svíčky, pak můžete stisknout knoflík s označením Start/Stop. Stejným způsobem se motor také zhasíná. Je to příjemná změna, karta je totiž velice skladná a lehká. Jistě si teď říkáte: a co když je baterie tak vybitá, že se neotevře ani zámek u dveří? Vězte, že i na tohle v Renaultu mysleli. Karta totiž ukrývá jakýsi nouzový klíček. Přes čtyřramenný plně nastavitelný volant s airbagem a středně silným věncem jsou přístroje v palubní desce dobře čitelné. Když už jsem u volantu, bylo by velkou chybou nepochválit servo řízení, které má větší výkon. Při parkování vám krásně stačí jeden prst. Na vrchu přístrojové desky se nachází další displej (celkem má Laguna dva), který ukazuje v pravé části rozhlasovou stanici, čas a teplotu venkovního vzduchu. Na levé straně je vyobrazeno auto se čtyřmi koly a dává informaci o nedovření dveří a tlaku v pneumatikách. Pokud v nějaké z nich tlak klesne, začne dané kolo blikat. Pro ty z vás, kteří rádi jezdíte na hamburgery autem, je v Laguně mnoho odkládacích ploch a hned několik stojanů na nápoje. V loketní opěrce na zadních sedadlech najdete hned dva. Plasty v interiéru jsou dobře vybrány a sladěny, to samé platí i o zvukové izolaci. Uvnitř vozu je skoro dokonalé ticho, které neruší žádné vrzání plastů. Pochválit musím také ergonomii všech ovládacích prvků, automatické zamykání při rozjezdu, hlavové opěrky na všech sedadlech, široká zpětná zrcátka, výborný výhled atd.
Zavazadla a cestování
Velkou zbraní nové Laguny Combi je bezesporu zavazadlový prostor. Svou velikostí se řadí mezi největší ve své třídě. Ovšem velikost není vše. Některá auta mají velký objem zavazadlového prostoru, ale skladnost je mizerná. To u Laguny rozhodně neplatí. Páté dveře se dají pohodlně a vysoko otevřít, hrana okraje je příjemně nízko v jedné rovině se dnem zavazadelníku. Pro normální cestování s menšími zavazadly je k dispozici roletová přepážka, která se dobře instaluje a při jízdě nevydává žádné nepříjemné zvuky. Pokud by vám ovšem základní velikost kufru nestačila, je jí možné postupným sklápěním zadních sedadel radikálně zvětšit. Převoz dlouhých věcí není absolutně problém. Pod spodním víkem zavazadlového prostoru je ukryto nářadí a plnohodnotná rezerva.
Motor a dynamika
Naftový motor 2,2 dCi jde rychle do otáček (jak se říká „jde za plynem“) a výkon je přiměřený proporcím vozidla. Není absolutně žádný problém jezdit velice svižně. Daní za rychlost je pak vyšší spotřeba, která podle mého měření přesahovala 10 litrů na 100 km. Je pravdou, že jsem jezdil převážně ve městě, ale stejně mi to přijde hodně. Pochválit bohužel nemohu manuální šestistupňovou převodovku. Je sice výborně odstupňovaná, ale přesnost řazení je mizerná. Obzvlášť se to projeví při pojíždění po městě, kdy neustále vyřazujete z jedničky na neutrál. Obvykle zůstane řadící páka vyset v kulise mezi protější dvojkou a neutrálem. Nepříjemný pohyb-škubání řadící páky při přidání nebo ubrání plynu už Renault naštěstí odstranil.
Jízdní vlastnosti
Ježdění s novou Lagunou je skvělá zábava. Na auto si rychle přivyknete. Měkké nastavení podvozku je moc příjemné. Potrpím si na pohodlí a klidné přejezdy nerovností, tak jsem si to opravdu užíval. Přejezdy podélných i příčných nerovností nemají chybu. Laguna je překonává elegantně a plavně. Slabinou jsou průjezdy zatáčkami. Díky měkkému pérování se auto v zatáčkách více naklání. Dá se však přivyknout. Velkou jedničku dávám brzdám. Nástup brzdového účinku je oproti jiným autům poněkud ostřejší, ale brzdný účinek se velmi dobře dávkuje. Pohodlné zastavení auta na pár desítkách metrů není problém.
Bezpečnost
Nová Laguna byla při uvedení na světové trhy vyhodnocena jako nejbezpečnější automobil střední třídy. To hovoří za vše. Hlavně v nárazových testech posbírala nejvíce bodů. Interiér je standardně vybaven airbagy pro řidiče i spolujezdce, bočními a hlavovými airbagy, bočními výstuhami ve dveřích, předpínáním bezpečnostních pásů při nárazu, ABS a nebo protiprokluzovým systémem ESP (kontrola trakce).
Sečteno a podrženo
Nový Renault Laguna Combi je celkově velmi dobrým vozem. Přináší nový a neobyčejný design, který bude inspirací pro další modely. Vysoká úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti a velký zavazadlový prostor předurčuje Lagunu pro rodinné cestování. Hlavními zbraněmi jsou výborný motor, komfortní odpružení, prostor, elegance a možnost odpočtu DPH.
Hodnocení
Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *
Interiér * Exteriér *
Dílenské zpracování * Výbava *
Pohodlí * Cena *
Celkem ***
Maximální hodnocení:* * * * * * * * * *
Technické parametry
Renault Laguna Nissan Primera
2,2 dCi Combi 2,2 Di Combi
Rozměry d x š x v (mm) 4695 x 1772 x 1443 4675 x 1760 x 1488
Pohot. hmotnost (kg) 1495 1536
Převodovka Manuální 6stupňová Manuální 6stupňová
Motor Řadový, 16ventilový Řadový, vznětový
dieselový čtyřválec čtyřválec s přímým
s přímým vstřikováním vstřikováním paliva
Zdvihový objem (cm3) 2188 2184
Max. výkon (kW) 110/4000ot./min. 93/4000 ot./min.
Točivý moment (Nm) 320/2000 ot./min. 280/2000 ot./min.
0-100 km/h (s) 10 10,9
Max. rychlost (km/h) 212 195
Spotřeba - kombinovaná (l/100km) 6,4 (město 8,5) 5,9
Objem zavaz. prostoru (l) 475/1512 465/1670
Cena včetně DPH 819 000 Kč 845 000 Kč