Rok 2020 bude zlomový ve vývoji automobilového průmyslu, předpokládá ministerstvo průmyslu a obchodu. Výrobci aut podle náměstka ministryně Eduarda Muřického začnou prodávat mnoho nových modelů, které jsou reakcí na nařízení Evropské unie týkající se přísnějších emisních limitů. Trend je třeba zachytit ze strany automobilek i ze strany státu a připravit infrastrukturu, řekl Muřický na konferenci o budoucnosti automobilové dopravy.
„Nové modely, které automobilky intenzivně vyvíjejí, budou na elektřinu a na hybridní pohon. Klíčové pro další vývoj také bude, jak dopadnou vyjednávání na úrovni Evropské unie o nových emisních limitech. Nejdále jsou u osobních a malých užitkových aut. Zcela nově se také zavádí regulace pro nákladní vozy,“ uvedl Muřický.
Od roku 2021 bude platit nový limit 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr a od roku 2025 bude ještě nižší. Evropská komise navrhla další snížení emisí do roku 2025 o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. „Evropský parlament je ambicióznější a chce 20 a 40 procent, Evropská rada 15 a 35,“ uvedl Muřický. Vyplývá z toho, že třetina vyrobených automobilů bude muset mít nízkoemisní pohon, elektřinu či vodík. „Pokud ne, budou výrobci platit poplatky do společného fondu,“ řekl Muřický.
K tomu, aby se čeští výrobci přizpůsobili, má pomoci i memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu jako stěžejního oboru českého hospodářství, které uzavřela minulá vláda. „Pilíře jsou elektřina, digitalizace a autonomní řízení. To jsou zlomové věci po desítkách let vylepšování spalovacích motorů,“ uvedl Muřický.
Pro podporu čisté mobility slouží také operační programy, které pomáhají podpořit vývoj a nákup aut či autobusů na alternativní pohony. Česko usiluje o to, aby podpora z evropských peněz zůstala i po roce 2020, kdy končí současné programovací období.
Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění
Dále čtěte: