VLADIMÍR KYDLÍČEK, VEDOUCÍ ODBORU INFORMACÍ ČESMAD BOHEMIA: Chystané změny v oblasti silniční dopravy se dotknou hlavně pracovní doby řidičů. „Splnění požadavků může znamenat zaměstnávání více řidičů na jedno vozidlo a následné neúměrné navyšování nákladů,“ připouští Vladimír Kydlíček, vedoucí odboru informací Česmadu.
VLADIMÍR KYDLÍČEK, VEDOUCÍ ODBORU INFORMACÍ ČESMAD BOHEMIA: Chystané změny v oblasti silniční dopravy se dotknou hlavně pracovní doby řidičů. „Splnění požadavků může znamenat zaměstnávání více řidičů na jedno vozidlo a následné neúměrné navyšování nákladů,“ připouští Vladimír Kydlíček, vedoucí odboru informací Česmadu. * Evropská komise spolu s parlamentem nedávno představila návrh změny nařízení, které upravuje dobu odpočinku řidičů z povolání. Dotkne se nějak zásadněji českých řidičů? Návrh nepředstavuje zásadní změnu v principu pracovního režimu. Jedná se pouze o úpravy konkrétní doby řízení a odpočinku řidiče nebo jejich rozložení. Denní doba odpočinku bude nepřetržitě 11 hodin nebo dělený odpočinek 12 hodin (nebude vyžadována kompenzace za zkrácený odpočinek). Dělený odpočinek 12 hodin bude možno dělit na dvě části, z nichž jedna musí být tři a druhá devět hodin. Doba řízení pro všechny řidiče má činit za týden nejvíce 56 hodin a za čtrnáct dní 90 hodin bez výjimek. Ve dvou po sobě jdoucích týdnech řidič bude muset mít 45 hodin týdenního odpočinku s možností jednoho zkráceného na 24 hodin. * Jak návrh ovlivní situaci v celé Evropě? Navrhované řešení by mělo přispět k harmonizaci režimu práce osádek s ohledem na určitý stávající nesoulad s obecnými požadavky na pracovní dobu v Unii. * Více odpočinku by mělo snížit počet nehod, způsobených únavou řidičů. Myslíte že tomu tak opravdu bude? Ano, s tím lze v zásadě souhlasit. I když se jedná pouze o jeden z více aspektů ovlivňujících nehodovost. * Podle vás se návrhy situace v Evropě zásadněji nedotknou, Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) se však vyjádřila poměrně odmítavě. Je to trošku složitější. S ohledem na ekonomickou situaci a konkurenční prostředí v oboru silniční dopravy je problém efektivního vytížení vozidel jak v režimu jednoho, tak dvou řidičů. Splnění úpravy legislativních požadavků na režim práce řidičů pak může znamenat zaměstnávání více řidičů na jedno vozidlo a následné neúměrné navyšování nákladů. Samozřejmě IRU souhlasí s požadavky na zvýšení bezpečnosti, ale to může být ošetřeno dostatečně i současnými limity, pokud jsou správně dodržovány. * Návrh by měl také upravovat zodpovědnost za porušení pravidel ohledně odpočinku. Komise doslova říká, že „zodpovědnost už nebude ležet pouze na řidiči, ale rozloží se mezi všechny zainteresované strany“.
V tomto ohledu není postup komise úplně na místě, současné právní úpravy členských zemí určují povinnosti státu, povinnosti provozovatele vozidla a povinnosti řidiče. Za dodržení limitů doby řízení a doby odpočinku je objektivně zodpovědný řidič. Upřesnění kontrolní činnosti napomůže zavedení digitálních tachografů. Členské státy mohou využít dokladů předložených dopravcem, že dopravce udělal vše pro to, aby řidič nemusel porušit doby řízení a odpočinku a zaměstnavatelé musí zajistit, aby sjednané časy přeprav byly v souladu s nařízením.
* Spolu s nařízením o době odpočinku leží na stole i návrh směrnice, která upravuje kontroly a zvyšuje jejich počet.
Důležitější než pouhé navýšení počtu kontrol je navrhované sjednocení metodiky provádění kontrol a harmonizace podmínek, za jakých jsou kontroly prováděny. Dnes je totiž stále ještě prostor k různým výkladům předpisů. To by měla směrnice upravit především. Dle návrhu ovšem musí do roku 2008 členské státy kontrolovat dvě procenta, od roku 2011 potom procenta pracovních dnů řidičů.
* Zároveň došlo i ke stanovení data, ke kterému by měla skončit možnost registrace vozidel s analogovými tachografy. Jde zhruba o začátek května. Jistě, dojde tím k nahrazení nařízení z roku 2002, nebo přesněji z roku 1998. Jinými slovy všechna vozidla, která budou po tomto termínu registrována a zaváděna do provozu, budou muset mít digitální tachograf. Pokud ještě do té doby nebude rozhodnuto jinak. * Zatímco u analogových tachografů mohlo docházet k jejich určitému zmanipulování, u digitálních přístrojů to možné nebude. Pomůže to pročištění trhu od neférové konkurenci? Neviděl bych to tak vyhroceně. Každopádně digitální tachograf odstraní určité možnosti manipulace s kotoučky. * Na regionálních pracovištích Česmadu se už od loňského srpna vydávají karty, potřebné pro provoz digitálních tachografů. Kolik jste jich dosud vydali?
K dnešnímu dni bylo zpracováno asi 1000 žádostí o karty řidičů.