Menu Zavřít

zNova česká. Na transakci za více než 50 miliard se skládají nejbohatší Češi

11. 11. 2017
Autor: čtk

V nejbližší době se spojí skupinka nejbohatších Čechů a koupí televizi Nova. Spolu s ní převezme i veškerá aktiva mediální skupiny CME ve střední a východní Evropě.

Není těžké si to představit: ten večer se zdánlivě v ničem zásadním neliší od všech ostatních za poslední týden, měsíc či rok. Venku ženou slábnoucí poryvy větru dešťové kapky a ve vyhřátých obývácích visí téměř 1,6 milionu Čechů na každém slovu moderátorů populárních Televizních novin na TV Nova.

Minimálně tři z nich sledují dění na obrazovce snad ještě fascinovaněji než ostatní. Částečně proto, že uvedenou relaci nejspíš ještě v životě neviděli, ale hlavně pozorně zkoumají, co se to vlastně chystají koupit. „Dá si někdo kávu nebo něco ostřejšího chlapi,“ ptá se jeden, říkejme mu například Petr Kellner. Druzí dva, pojmenujme si je třeba Daniel Křetínský a Marek Dospiva, zamyšleně přikyvují.

Příběh jako vystřižený z repertoáru rádia Jerevan jen s mírnou nadsázkou vystihuje nejnovější dění na českém mediálním trhu. Podle několika na sobě nezávislých zdrojů týdeníku Euro se skupinka nejbohatších Čechů v nejbližší době spojí a koupí televizi Nova, respektive celou mediální skupinu CME, do níž nejsledovanější česká komerční televize patří.

Prodej jen v balíku

Zájem o Novu a další televizní stanice ze skupiny CME mezi českými investory panuje již několik let. Nicméně, do letoška se zájemci vždy dočkali zamítavé odpovědi akcionářů. Situace se výrazně změnila před několika měsíci, kdy se americká společnost Time Warner, jež CME ovládá, rozhodla soustředit především na „domácí“ americký trh, i protože před několika měsíci ohlásila spojení s telekomunikačním gigantem AT&T. Je tedy logické, že se chce zbavit aktiv, která pro ni nejsou klíčová, tedy i televizí ve střední a východní Evropě.

Co je CME
Central European Media Enterprises (CME) je mediální společnost provozující téměř 30 televizních kanálů ve čtyřech zemích - v Česku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku. Donedávna vlastnila i čtyři stanice v Chorvatsku (jedna z nich nese jméno Nova) a pět ve Slovinsku. Letos v červenci však CME prodala chorvatská a slovinská aktiva za 230 milionů eur v hotovosti, tedy necelých šest miliard korun, společnosti Slovenia Broadband z balkánské telekomunikačně-mediální skupiny United Group. V Česku pod CME spadá vedle dominantní Novy dalších sedm kanálů, od letního rebrandingu vždy nesoucích v názvu Nova (Nova Sport, Nova Cinema, Nova Gold…). Slovenské aktivity zase táhne TV Markíza.
Velikost televizního reklamního trhu v Česku, Slovensku, Bulharsku a Rumunsku (zahrnující téměř 43 milionů lidí v 16 milionech domácností) přesahuje 734 milionů dolarů, tedy přes 16 miliard korun.

Z informací týdeníku Euro vyplývá, že již na začátku letošního roku sondoval ochotu Američanů odprodat Novu (a dalších osm tuzemských kanálů) spolumajitel finanční skupiny Penta Marek Dospiva. Vedení Time Warner ale podnikateli oznámilo, že samotné Novy se zbavit nechce a v úvahu připadá pouze prodej celé skupiny CME.

V té době zjišťoval situaci kolem Novy další tuzemský miliardář Daniel Křetínský, většinový vlastník skupiny EPH. I on dostal stejnou odpověď: Na prodej je jen celý balík televizí, tedy aktivity CME v Česku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku.

Podle zdroje týdeníku Euro jsou dosud vedená jednání neformální, protože Time Warner zatím oficiálně nezveřejnil zájem prodat CME (viz box Co je CME). K tomuto kroku by nicméně mělo dojít ještě do poloviny listopadu, tedy za pár dní.

Velké peníze pro velké kluky

Věci nabraly rychlejší spád na přelomu prvního a druhého kvartálu letošního roku, kdy Američané ze skupiny Time Warner pustili na trh informaci, že jsou ochotni celý balík televizí prodat za čtyři miliardy eur, tedy více než 100 miliard korun. Vysokou cenu zdůvodňovali aktuální situací CME - kdy především TV Nova rostly příjmy - a dostupností levného financování transakce. Žádný z investorů ale takovou částku nebyl ochoten nabídnout.

Time Warner pak musel několikrát ze svých požadavků slevit, dnes se vyjednávací cena za CME pohybuje podle informací týdeníku Euro na úrovni 50 miliard až 55 miliard korun. Což odpovídá zhruba šestnáctinásobku EBITDA skupiny CME. Běžně se reálná hodnota firem uvádí jako šesti- až osminásobek EBITDA.

 Sledovanost televizních stanic skupiny CME

I přes postupný a výrazný pokles ceny je částka až 55 miliard korun poměrně velké sousto i na nejbohatší Čechy, navíc v relativně rizikovém mediálním oboru. I proto se podle několika zdrojů v posledních týdnech vedou jednání o společném postupu jmenovaných podnikatelů při akvizici CME. Podle informací týdeníku Euro v současné době vyjednává o případné transakci management skupiny J&T a holding EPH Daniela Křetínského, které zároveň přizvaly skupinu PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a Marka Dospivu, respektive Penta Investments. „Spekulace nekomentujeme,“ uvedl pouze mluvčí EPH Daniel Častvaj.

Spojení miliardářů, tedy jejich investičních zdrojů, dává smysl i z dalších důvodů. Skupině PPF se daří, má k dispozici dostatek volných prostředků, navíc má u bank otevřené úvěrové linky z loňska, kdy se neúspěšně pokoušela o koupi Plzeňského Prazdroje, respektive části aktivit SABMiller. Křetínskému by se zase hodila televize do portfolia mediálního domu Czech News Center (CNC), zvlášť v okamžiku, kdy licenci pro celoplošné televizní vysílání dostal rychle expandující Seznam.cz Ivo Lukačoviče.

Navíc CNC stagnuje - i proto, že internetová reklama neroste tak rychle jako v minulosti, takže velký mediální dům nemůže tolik kompenzovat výpadky z nižších prodejů klasické tištěné reklamy. Po televizní reklamě naopak poptávka roste a Nova již naznačila, že pro rok 2018 může zvýšit ceny až o deset procent. Synergie případného propojení CNC - které vydává mimo jiné Blesk, Aha, Reflex, Sport či E15 - a Novy je nasnadě.

Slovenské synergie

Křetínský v posledních měsících mohutně expanduje takřka ve všech oborech, ve kterých podniká. Značnou část akvizic financuje z úvěrů, a tak by se mu bonitní společník do akvizice v televizním byznysu hodil. Obzvlášť pokud se dohodne na koupi Škoda Transportation. Dostatek hotovosti mají například spolumajitelé skupiny J&T (viz box Munice z Austrálie).


Ani Číňané, ani Siemens. Škodu Transportation koupí Křetínský

Daniel Křetínský


J&T také s napětím čeká na rozhodnutí ČNB, zda téměř po třech letech od oznámení záměru čínské CEFC získat významný podíl v mateřské J&T Finance Group konečně schválí vstup Číňanů. To by po souhlasu Evropské centrální banky z poloviny září neměl být problém. CEFC má za padesát procent ve skupině zaplatit zhruba 25 miliard korun, z čehož část bude za odkup akcií od současných akcionářů a tři čtvrtiny přitečou navýšením kapitálu. Tak masivní navýšení kapitálu vytvoří finanční páku na investice v rozsahu kolem 150 miliard korun. Podle zdrojů týdeníku Euro zde čínské miliardy mohou být do Vánoc. A CEFC od svého příchodu do Česka projevuje značný zájem o média. Poté, co se ne zrovna v dobrém rozešla s Empresou Jaromíra Soukupa, nabízí se jí zde mnohem tučnější sousto.

Případná spolupráce několika investičních skupin je výhodná i z dalších důvodů. J&T ovládá slovenskou televizi Joj, která je přímou konkurencí TV Markíza ze skupiny CME. Pokud by J&T koupila CME sama, musela by se kvůli antimonopolním regulím jedné ze zmíněných televizí zbavit, takto může „problém“ bezbolestně vyřešit jeden ze spoluinvestorů. Například skupina Penta, která má zájem o Markízu už delší dobu. „Světem běhá hromada informací, které jsou často jen dohady. Kromě toho Penta nikdy nekomentuje žádné transakce do doby, než se stanou realitou. Takové je železné pravidlo pro všechny oblasti našich aktivit,“ řekl mluvčí Penty Ivo Mravinac.

MM25_AI

Munice z Austrálie
Téměř přesně před rokem dokončil Daniel Křetínský největší transakci svého života. Prodal třicet procent akcií EP Infrastructure, dceřiné společnosti holdingu EPH, konsorciu investorů vedenému australským investičním fondem Macquarie za částku kolem čtyřicet miliard korun. Zároveň se dohodl s ostatními akcionáři EPH, za nímž stálo sedm mužů z J&T, že vyplatí jejích podíly a stane se dominantním, 95procentním akcionářem holdingu. To ho bude dohromady stát částku výrazně převyšující sto miliard korun. Výnos od Macquarie měl být vyplacen hned, zbytek v příštích letech, a to nejen v hotovosti.

Každopádně po dovršení transakce zřejmě získali Patrik Tkáč, jeho otec Jozef, Peter Korbačka, Igor Rattaj, Martin Fedor, Ivan Jakabovič a Dušan Palcr dohromady minimálně nějakých 27 miliard korun v hotovosti. To značně posílilo jejich osobní byznysy a jsou připraveni podílet se významným dílem na transakci kolem televize Nova. Skupina již v televizní branži podniká, protože na Slovensku kontroluje televizi Joj. V Česku je v mediální branži zastoupena podílem v poskytovateli outdoorové reklamy BigBoard.

- Pavel Páral

Přečtěte si také:

Výdaje na reklamu vystoupaly na 60 miliard. Nejvíce posílila televizní inzerce

Seznam získal licenci na vlastní televizní kanál

Příběh majitele Novy. Od kovbojských začátků až po střízlivou realitu dneška

 Ronald Lauder


  • Našli jste v článku chybu?