Menu Zavřít

Nová reklama v mobilu přitahuje inzerenty i volající

23. 10. 2008
Autor: Euro.cz

Nový reklamní kanál si v Česku nachází oblibu inzerentů i uživatelů mobilů.

Nabídkám volání a esemesek zadarmo nebo přímo penězům za reklamní sms neodolalo několik set tisíc lidí.

Mobilní reklama za necelý rok fungování v Česku zaujala statisíce lidí. Irská společnost Zefcom, která nabízí peníze za přijímání reklamních SMS, na začátku října zveřejnila první výsledky. Podle nich si možnost přivýdělku vyzkoušelo přes 200 tisíc uživatelů v Česku. Dobré zkušenosti s mobilní reklamou potvrzují i dva z mobilních operátorů působících v tuzemsku. Službu SMS Gratis od Vodafonu využívá téměř 70 tisíc studentů, nabídku Platí to Kvido od Telefóniky O2 si zaregistrovalo 250 tisíc klientů společnosti.

Bez zajímavosti není, že každá ze zmiňovaných firem přitom provozuje jiný model mobilní reklamy. Zatímco operátoři nabízejí za zobrazování či vyslechnutí reklamy volání a odesílání textových zpráv zdarma, společnost Zefcom za zasílání reklamních sdělení lidem rovnou platí.

Nouzi nemají provozovatelé tohoto reklamního modelu ani o inzerenty. Ti se vzhledem k zaměření služeb na lidi hledající úspory rekrutují především z řad finančních institucí nebo firem s mladou cílovou skupinou. Například přes reklamní SMS Zefcomu nabízí svá studentská konta GE Money Bank, u Vodafonu inzerují finanční instituce Poštovní spořitelna a ING, Student Agency, nápojářská Pepsi nebo výrobce žvýkaček Wrigley. Telefónica O2 zase podle Miroslavy Dvořákové z tiskového oddělení firmy přilákala inzerci České spořitelny, České pojišťovny nebo firmy Cofidis, nabízející spotřebitelské úvěry. Kolik mobilní reklama stojí inzerenta, nechtějí operátoři prozradit. Většinou se podle nich jedná o individuální dohody s jednotlivými společnostmi.

bitcoin_skoleni

„Služba SMS Gratis je velmi úspěšná zejména z pohledu velmi přesného zacílení na zákazníka,“ vysvětluje zájem inzerentů mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický. U Vodafonu je cílení reklamy možné díky přesně specifikované skupině studentů. Společnosti Zefcom a Telefónica O2 pak po uživatelích vyžadují registraci na internetu. Tam musí každý zadat řadu údajů o sobě, svém zaměstnání nebo koníčcích. Podle těchto kritérií pak operátoři „přiřazují“ konkrétní nabídky.

Díky tomu je mobilní reklama úspěšnější než její internetová „sestra“. Zatímco u počítačů si lidé postupem času vypracovali „bannerovou slepotu“, u mobilních telefonů reklamu vnímají méně negativně. Zefcom ani Telefónica přesná čísla nechtějí zveřejňovat. U Vodafonu ale dosahuje takzvaná click-through-rate více než jednoho procenta. Jinými slovy – každý stý člověk, který obdrží reklamní sdělení, poté navštíví webové stránky inzerující firmy, nechá se přepojit na její call centrum nebo si od ní přes SMS vyžádá další informace. Oproti tomu stejný ukazatel u internetové reklamy dosahuje pouze několika desetin procenta.

  • Našli jste v článku chybu?