Menu Zavřít

Nová Škoda Superb iV nabízí dva základní jízdní režimy, které si řidič může zvolit: elektrický mód a hybridní mód

7. 10. 2019
Autor: Euro.cz

876 900 Elektrifikace na postupu Škoda Auto vstupuje do éry eMobility. Na frankfurtském autosalonu představila své první elektrifikované vozy – plně elektrické Citigo e iV a plug-in hybridní Superb iV. Podívejme se druhému jmenovanému do útrob.

bitcoin_skoleni

Jak to funguje?

Plug-in hybridní vozidla kombinují spalovací motor s elektromotorem a velkou dobíjecí baterií. Na rozdíl od běžných hybridů může být plug-in hybrid dobíjen ze zásuvky, což mu umožňuje relativně dlouhý dojezd pouze pomocí elektrické energie. Škoda Superb iV disponuje přeplňovaným spalovacím motorem 1,4 TSI s maximálním výkonem 115 kW a točivým momentem 250 Nm, spojeným přes spojku se synchronním elektromotorem.

Čím se řídí to, který motor se právě zapojí do pohonu?

Z hlediska pohonu nabízí Škoda Superb iV dva základní jízdní režimy, které si řidič může zvolit. Jedná se o elektrický mód a hybridní mód. V elektrickém módu pracuje pouze elektromotor a spalovací motor je vypnutý. V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů s cílem vyhovět požadavkům řidiče na jízdu a zároveň minimalizovat spotřebu. Činnost motorů je znázorněna na přístrojovém panelu.

Kde se elektromotor nachází?

Elektrický motor se nachází také vpředu, a to mezi převodovkou a spalovacím motorem. Konstrukčně je integrován přímo v převodovce a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. Takové zapojení umožňuje čistě elektrickou jízdu s vypnutým spalovacím motorem a zároveň součinnost obou motorů při pohonu v hybridním režimu.

Jaké jsou parametry elektrického motoru?

Jde o třífázový synchronní elektrický motor s permanentními magnety.

Tento typ motoru je výhodný z hlediska účinnosti. Elektrický motor pro model Škoda Superb iV disponuje maximálním výkonem 85 kW, točivým momentem až 330 Nm a otáčkami do sedmi tisíc za minutu.

Jaký je celkový výkon modelu Superb iV?

Maximální systémový výkon v hybridním módu je 160 kW. Aktivovat se dá buď přes tlačítko Sport umístěné na liště vedle páky řazení, nebo při prošlápnutí plynového pedálu, tzv. kickdownu.

Jaká baterie se používá?

Li-ion baterie má kapacitu 13 kWh a váží 135 kilogramů. Umístěna je pod zadními sedadly.

Jaký je dojezd vozu Superb iV čistě na elektrický pohon?

V čistě elektrickém režimu je dojezd podle

cyklu WLTP 56 kilometrů.

Jak dlouho trvá nabíjení baterie?

Nabití vybité baterie z „wallboxu“ s nabíjecím výkonem 3,6 kW trvá přibližně 3,5 hodiny. Z běžné 230V elektrické zásuvky je doba nabíjení o hodinu a půl delší.

V čem spočívá princip rekuperace energie?

Při brzdění konvenčním automobilem se přeměňuje kinetická energie prostřednictvím brzdových destiček na teplo a nikde se neukládá. U hybridních vozů se kinetická energie při brzdění přeměňuje na elektřinu (elektromotor pracuje jako generátor) a ukládá se do baterie ve formě chemické energie. Takto uschovanou energii lze následně znovu použít k akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí.

Kolik energie lze tímto způsobem získat?

Přesná hodnota je závislá na mnoha parametrech. Maximálně lze získat 30 procent z energie potřebné k jízdě vozidla. » Jak hybridní provoz redukuje u modelu Superb iV spotřebu benzinu?

Spotřeba benzinu se snižuje ukládáním energie do baterie během brzdění a jejím opětovným použitím. Protože při jízdě

Tolik korun stojí první plug-in hybridní vozidlo v historii značky Škoda na českém trhu (to přibližně odpovídá dieselové verzi s automatickou převodovkou).

pak není potřeba spalovací motor vůbec nebo jen částečně, dochází tím ke snížení spotřeby benzinu. Konkrétní uspořené množství benzinu závisí na mnoha parametrech, jako jsou jízdní styl, trať, teplota a podobně, a není tak jednoduché je vyčíslit.

  • Našli jste v článku chybu?