Menu Zavřít

Nová sociální síť Clubhouse rychle roste i v Česku. Lze na ní jen mluvit nebo poslouchat

26. 1. 2021
Autor: Archiv Internet Info

Zatímco Facebook se pomalu stává doménou starších generací, Instagram se ocitá pod nadvládou influencerů a na Twitteru se dnes vyjadřuje kdekdo, v pozadí těchto sociálních fenoménů vznikalo loni zcela nové médium, které se od těch současných výrazně liší. Na rozdíl od výše jmenovaných platforem funguje nová sociální síť Clubhouse tak trochu na principu rádia s tím, že moderátorem může být úplně každý uživatel.

Fotky sobotní snídaně, selfie v ušmudlaném zrcadle ani tancující teenagery tam nečekejte. Aplikace Clubhouse, která je zatím dostupná pouze pro majitele iPhonů, je totiž založena jen na zvukových konverzacích. Jinými slovy, jako uživatel můžete založit místnost (room), zvolit téma a začít na něj s ostatními členy diskutovat. A pokud se vám nechce mluvit, můžete se rovněž postavit do role posluchače a probíhající konverzaci jen nečinně poslouchat. Veškerá audio interakce probíhá živě, z jednotlivých místností nevzniká ani žádný záznam. Pokud se tedy v daný čas nemůžete účastnit, máte smůlu.  

„K čemu vlastně Clubhouse je?“, ptá se na serveru Lupa.cz publicista Daniel Dočekal, a hned nabízí odpověď: „K povídání si s lidmi. V té nejobyčejnější podobě. Můžete se tam „sejít“ s kamarádem, kamarády, kolegy a řešit cokoliv v uzavřené místnosti. Případně přizvat i kohokoliv dalšího. Brát jej můžete i jako místo pro schůzku, které je podstatně lepší, jednodušší a méně otravné než Zoom, Teams, Skype.Můžete tam chodit předčítat ukázky ze své nové knihy, číst dětem na dálku pohádku či v poklidu flirtovat s nejlepší kamarádkou či kamarádem.“

Přestože se díky aplikaci můžete setkat s celou řadou zajímavých osobností, k tomu, abyste se stali jejím uživatelem, ji nestačí pouze stáhnout. Nová sociální platforma si svou pověst částečně vybudovala na exkluzivitě, a tak aby se uživatel dostal dovnitř, musí nejprve znát někoho, kdo Clubhouse využívá, a nechat si od něj zaslat pozvánku. Jakmile tak učiní, může se účastnit plánovaných, spontánních i uzavřených konverzací. Aplikace navíc běží i na pozadí, což znamená, že ji lze zároveň poslouchat a věnovat se jiným činnostem.

Od svého spuštění v březnu minulého roku se Clubhouse stává stále větším kulturním fenoménem, který přitahuje politiky, celebrity i odborníky z různých oblastí. A podle nejnovějších čísel zájem o platformu stále roste. Její spoluzakladatel Paul Davison v neděli uvedl, že týdenní aktivní uživatelská základna se během posledního týdne zdvojnásobila na dva miliony. Platforma se navíc těší zájmu více než 180 investorů.

Boomu napomáhá pandemie

Aplikace momentálně těží také z koronavirové pandemie, jelikož lidé hledají způsoby, jak se socializovat, bez toho aniž by došlo k osobní interakci, a tím pádem i zvýšenému riziku nákazy. „Hovorů a callů máme všichni spoustu, ale řešíme byznys. Chybí nám klasické tlachání v hospodě, a proto Clubhouse nyní tak dobře funguje,“ řekl pro CzechCrunch Jiří Vicherek, zakladatel technologické agentury Fenek PR a jeden z prvních českých uživatelů.

Přestože se platforma v Česku začala využívat až začátkem roku 2021, zaujmout nové uživatele se jí daří poměrně úspěšně.  To koneckonců dokazuje i fakt, že na ní někteří čeští uživatelé tráví i šest hodin denně. I přes momentální boom jsou však pozvánky do aplikace stále nedostatkovým zbožím. Někteří se na jejich zaslání proto snaží vydělat. Například na eshopu eBay lze odkaz pořídit za několik stovek až tisíc korun.

Jak už to tak v případě sociálních sítí bývá, jejich součástí je i nežádoucí obsah. A kritice se za poměrně krátkou dobu své existence nevyhnul ani Clubhouse, který byl zavalen negativní publicitou poté, co se na platformě objevila antisemitská témata.

Jednou a dost

Pro uživatele platformy platí přísná pravidla. Kromě toho, že by aplikaci neměl využívat nikdo mladší 18 let, platí i takzvaná one strike policy, kdy porušení podmínek užívání platformy znamená zrušení účtu bez možnosti návratu. Vzhledem k tomu, že záznam z jednotlivých místností není uchováván, může být zároveň obtížné porušení pravidel detekovat. Přehrát záznam dané místnosti může Clubhouse na základě jejího nahlášení jiným uživatelem, v opačném případě záznam ihned maže.

„Zásadní vlastností služby je, že jakmile z místnosti odejde poslední člověk (moderátor), místnost zanikne. Žádný záznam, žádný archiv, žádná možnost nahrávání obsahu. Ani žádná historie místností. Nahrávat místnosti je sice technicky možné (byť komplikované), ale v Podmínkách užívání je to zakázáno bez souhlasu účastníků,“ vysvětluje Dočekal.

Ačkoli je aplikace momentálně zdarma, zatím se neví, jak to do budoucna bude s jejím případným zpoplatněním. Podle agentury Bloomberg by Clubhouse mohl mít potenciál vydělat peníze, a to například formou provize z poplatků za vstup do místností pro velké panelové diskuze.

Inspirovat by se také mohl streamovací platformou Twitch vlastněnou společností Amazon a nabízet předplatné pro konkrétní místnosti v závislosti na zájmech uživatelů. „Lze si rovněž představit, že si uživatelé kupují jedinečné emoji, aby poskytli vizuální zpětnou vazbu řečníků a komunikovali s ostatními členy publika,“ píše Bloomberg.

MM25_AI

Zda si Clubhouse české uživatele získá na delší dobu, anebo po koronavirové krizi a obnově sociálního života nadobro zmizí, ukáže čas. Už teď je ale jasné, že pozvánky budou v blízké budoucnosti moci obdržet i uživatelé Androidu.

  • Našli jste v článku chybu?