COROLLU VERSO VYRÁBĚJÍ ZA BOSPOREM I ČEŠI Nová Corolla Verso, která přijde na český trh v červnu, bude poprvé importována z Asie. Nikoli však z Japonska, ale z tureckého Adapazari, které už leží za Bosporem v asijské části země. Jak bude vypadat?
COROLLU VERSO VYRÁBĚJÍ ZA BOSPOREM I ČEŠI
Nová Corolla Verso, která přijde na český trh v červnu, bude poprvé importována z Asie. Nikoli však z Japonska, ale z tureckého Adapazari, které už leží za Bosporem v asijské části země. Jak bude vypadat?
Verso zůstává rodinným velkoprostorovým vanem, který vzešel z klasické corolly - uveze až sedm lidí. Automobilka předpokládá, že letos v Evropě prodá 62 000 kusů. Jaké jsou technické specifikace nového auta? Je dlouhé 4,3 metru, šestý a sedmý cestující na sedadlech ve třetí řadě mají, jak se zdá na pohled, dostatek místa i pro nohy. V nabídce jsou tři motory, dva benzinové a jeden diesel. Slabší zážehový 1.6 se chlubí silou 110 koní, nejsilnější je benzínová 1.8 se 129 koňmi. Spotřebu nejslabší verze udává výrobce na 7,5 litru benzinu na sto kilometrů jízdy.
NA LINCE JSOU ČEŠI
Zajímavostí je skutečnost, že na produkci auta se v Adapazari podílejí i Češi. Začala se zde totiž školit nová vlna lidí, kteří chtějí pracovat v kolínské automobilce TPCA . „Na rozdíl od Japonska, kde se učí absolventi, jsou u nás lidé ve věku čtyřiceti a padesáti let. Jde o zkušené řemeslníky, kteří si váží šance na dobré zaměstnání a Kolínu jsou schopni nabídnout léta své praxe,“ říká vedoucí karosárny v Adapazari Imram Aydelt. „Jsme s nimi spokojeni, mají ochotu se učit nové věci a dokáží tvrdě pracovat.“ V turecké filiálce je v současnosti dvacet stážistů, převážně dělníků ze středních Čech. Někteří z nich byli předtím už několik týdnů v Japonsku, aby si osvojili tamní návyky. Profesně jsou to především svářeči a pracovníci budoucího oddělení kontroly. Profit se zajel do Adapazari podívat, aby zjistil, jakým školením Češi v Turecku procházejí. „O možnosti jít pracovat do TPCA Kolín jsem se dozvěděl z novin, prošel jsem několika testy, přijali mě a poslali do japonské Takaoky na zaučení. Po několika týdnech mě poslali na další stáž sem do Turecka,“ říká 45letý svářeč Jaroslav Opl. Předtím pracoval kratší čas ve Škodě Auto a pak patnáct let jako svářeč v různých firmách. V TPCA by měl zastávat funkci takzvaného groupleadera, tedy předáka, který povede skupinu několika svářečů. „Jazykové požadavky nebyly vysoké, u dělníků byla vítána angličtina, jen u předáků a mistrů byla povinná,“ říká Opl. Denně pracuje na turecké výrobní lince devět hodin, jeho plat činí zhruba 17 tisíc korun čistého. V budoucnu by se ale mohl zvyšovat. „T ato kompenzace má fixní a pohyblivou složku, stáž je samozřejmě podmíněna závazkem odpracovat určitou dobu v Kolíně. U každého je tato lhůta rozdílná, já jsem podepsal tři roky.“ Podle Opla je pracovní nasazení v T urecku obdobné jako v Japonsku, ale místní továrna má nižší takzvaný taktime, tedy frekvenci, ve které sjíždějí jednotlivá auta z pásu. Takaoka produkuje jedno auto za minutu, zatímco Adapazari na to potřebuje minuty dvě.
VYSOKÉ TEMPO
Karoserie aut sváří v Turecku i Robert Anderle, který byl donedávna zaměstnancem Škody Auto v Mladé Boleslavi. V TPCA bude pracovat na lince pod Jaroslavem Oplem. Jaké vidí rozdíly mezi českou automobilkou a tureckým závodem? „Škodovka je mnohem více automatizována, odhaduji, že sedmdesát procent úkonů tam dělají roboti. Tady v Turecku je to mnohem méně, zhruba patnáct procent. Výroba je tedy více postavena na lidské práci. Tempo je tady obrovské, pro Čechy by to nebylo,“ míní Enderle. Turecká továrna neovlivňuje český trh jen prostřednictvím tréninku dělníků. Od roku 1994 se odsud do celé Evropy vyváží model Corolla. V Adapazari se dosud vyrábějí sedany a kombíky, hatchbacky pocházejí z britského Burnastonu. Na konci dubna začal závod produkovat také větší model Corolla Verso. Na český trh přijde jeho inovovaná verze v červnu. „Kvalita našich aut je plně srovnatelná s japonskými továrnami, loni jsme neměli žádný defekt,“ tvrdí Imram Aydelt. To by se mělo podle jeho slov přenést i do továren Toyoty ve východní Evropě, včetně Kolína. Velký důraz tam bude kladen na výstupní kontrolu a na nízký počet defektů. „V ýchodoevropský trh má obrovský potenciál, rádi bychom se na něm etablovali ihned po vstupu kandidátských zemí do Evropské unie,“ říká Aydelt.
STRATEGICKÁ POLOHA
Na výrobě v tureckém závodě se podílejí tři tisícovky zaměstnanců, celková výše místní investice činí 700 milionů eur. Letos zde Japonci hodlají vyrobit 140 000 aut. To je dost velký podíl na evropské produkci Toyoty, celkově chce letos koncern vyrobit na starém kontinentě 466 000 vozů. Celosvětově pak společnost míří na 7,1 milionu aut, což ji řadí na druhé místo za General Motors. Auta z Adapazari jsou exportována nejen do Evropy, ale také na Blízký V ýchod a do Afriky. „Plně využíváme výhodné geografické polohy Turecka, efektivitu nám zde zvyšuje levná pracovní síla,“ říká Aydelt. Podle jeho slov pochází padesát procent dílů modelu Verso z místní provenience, 44 procenta přicházejí z Evropy. Například převodovky jsou dodávány z P olska. Jen šestiprocentní podíl mají na autě díly z Japonska.
TOYOTA Z KOLÍNA
Bude se nová továrna v Kolíně podobat tureckému Adapazari? Ve městě nad Labem bude závod mnohem modernější, podíl robotů a další automatiky na výrobě toyot, peugeotů a citroenů má být vyšší. Systém práce na lince ale bude stejný, s tím, že z jedné linky bude stejně jako v Turecku sjíždět každou chvíli jiné auto. Kolínská TPCA vyjde Toyotu na 1,5 miliardy eur a bude zaměstnávat 3000 lidí. Zahájení výroby je plánováno na rok 2005.
TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA
Toyota Corolla Verso 1.6
Typ auta 5-7místný rodinný van
Typ motoru zážehový čtyřválec
Objem válců 1,598 cm3
Max. výkon 110 koní
Max. rychlost 175 km/hod.
Spotřeba 7,5 litru/100 km
Cena pro ČR ještě nestanovena
Jaroslav Opl by po stáži v Turecku měl v TPCA Kolín zastávat funkci tzv. groupleadera, předáka, který povede skupinu několika svářečů. auta