Tři roky po Messierově šéfování těží firma z jeho vize médií
Více než čtyři miliony lidí od San Diega až po Soul vyklopí v průměru patnáct dolarů měsíčně za to, aby svedli bitvu proti orkům, trolům a upírům ve hře World of Warcraft (Svět válečného umění), megahitové fantasy, která se hraje na internetu. Uživatelé mobilních telefonů ve Francii platí 8,70 dolaru měsíčně za to, aby na svých přístrojích sledovali televizní pořady. Milovníci hudby z celého světa ročně utrácejí přes tři sta milionů dolarů za stahování písní, hudebních videí a vyzváněcích melodií mobilních telefonů. Po letech zrádných začátků je to konečně tady: zákazníci platí za digitální zábavu bez ohledu na to, kde a kdy ji chtějí. A hádejte, kdo z toho těží: firma Vivendi Universal.
Že je vám to jméno povědomé? Mais oui – je to bývalá francouzská vodárenská společnost, která se téměř zhroutila, když se ji bývalý generální ředitel Jean-Marie Messier pokoušel přeměnit v celosvětovou hybnou sílu v oboru digitálních médií. Tři roky poté, co musel Messier odejít, se firma finančně uzdravila. Dluh klesl z více než 25 miliard dolarů na pět miliard. Příjmy za první letošní pololetí, upravené podle měnového kurzu, se zvedly o sedm procent na 11,4 miliardy dolarů a společnost předpovídá celoroční nárůst zisků o 37 procent na 2,2 miliardy dolarů.
Důležitější je ovšem to, že pařížská společnost je ve výhodné pozici, aby vydělala na rychlém šíření digitalizované zábavy. Její hudební vydavatelství Universal Music Group už udává krok a směr vývoje, protože se před dvěma lety zapojilo do populárního podniku iTunes společnosti Apple Computer. V současnosti Universal Music Group rázně podporuje stahování hudby a vyzváněcích melodií u mobilních operátorů na celém světě, protože na trh přichází nová generace mobilů s připojením k internetu. Divize Vivendi Universal Games má zase v plánu vrhnout na trh hry pro mobilní telefony. „Významná část našeho růstu v příštích pěti letech bude vycházet z těchto průsečíků mezi novými technologiemi a digitálním skladištěm Vivendi,“ uvádí generální ředitel Jean-Bernard Lévy, který povýšil do funkce prezidenta akciové společnosti letos na jaře, když se Messierův nástupce Jean-René Fourtou stal předsedou dozorčí rady.
Před nedávnem by takový optimismus vypadal směšně. Aby Fourtou a Lévy splatili dluh, prodali některé z Messierových cenných akvizic včetně společnosti Universal Studios a ctihodného nakladatelství Houghton Mifflin. To, co ze zábavního portfolia Vivendi zůstalo, vypadalo hodně neduživě. Příjmy vydavatelství Universal Music, drceného pirátstvím a sdílením souborů s hudbou, propadly v letech 2001 až 2003 o 25 procent. Divize videoher se pod náporem konkurentů dostala v roce 2003 do červených čísel. Mezitím Canal+Group, tedy podnik Vivendi v oblasti placené televize, byl v devadesátých letech nucen troubit na ústup po prodělečném úsilí o expanzi v Evropě. Nebýt spolehlivého peněžního toku z obchodu Vivendi na trhu mobilních telefonů ve Francii mohl se celý podnik rozpadnout.
Avšak v troskách Messierova tahu na akvizice bylo ukryto několik klenotů. Jedním z nich byla Blizzard Entertainment, filiálka Vivendi Universal Games, která vyvinula hru World of Warcraft. Když byla firma Blizard z kalifornského Irvinu získána v roce 1998 jako součást akvizice francouzské vydavatelské skupiny Havas, vyprodukovala několik úspěšných počítačových her, jako byly Diablo a Starcraft. S trhákem však přišla až loni v listopadu, poté co představila hru World of Warcraft. Tento produkt, v němž hráči přebírají role ve vymyšleném světě, je nesporně nejprodávanější on-line hrou v historii. Analytici předvídají, že letos přinese příjmy ve výši 200 milionů dolarů a tučnou ziskovou marži 35 procent. Na rozdíl od většiny počítačových a konzolových her přinášejí on-line hry dlouhodobý proud příjmů. „World of Warcraft je ta nejlepší hra, kterou jsem kdy hrál,“ tvrdí Park Kwang Hoon, dvaatřicetiletý tesař ze Soulu, který je jedním z 550 tisíc jihokorejských hráčů. „Má vynikající zápletku, propracovanou grafiku a sousty zajímavých epizod.“
Mobilní hudba.
Uznání si zčásti zaslouží nové vedení Vivendi, které i přes nesnáze na Blizard nenaléhalo, aby spuštění hry urychlila. „Chápou, že to někdy trvá určitou dobu, než se vznikne skvělá hra,“ uvádí Mike Morhaime, prezident firmy Blizzard. Také vedoucí pracovníci vydavatelství Universal Music říkají, že dostali dostatečně velké rozpočty na to, aby uzavřeli smlouvy s novými umělci, i když příjmy prudce klesly. Vydavatelství udělalo potenciálně riskantní krok, když podepsalo smlouvu s Mariah Careyovou, když ji v roce 2002 pustilo k vodě vydavatelství EMI Group. Byl to prozíravý tah, vezme-li se v úvahu, že se od dubna prodaly přes dva miliony kusů nového alba Caryové The Emancipation of Mimi. Dalšími přínosem jsou například rappeři 50 Cent a Kanye West. „Tržby zvýšíte pouze tak, že budete mít něco, co lidé chtějí slyšet,“ uvádí ředitel Universal Music Doug Morris.
Vydavatelství Universal Music se také energicky prosazuje v digitální distribuci, která tvoří 5,5 procenta prodejů. Loni vydavatelství Universal otevřelo první divizi mobilní hudby. Ta teď zaměstnává 30 lidí, kteří mobilním operátorům nabízejí vyzváněcí melodie a služby pro stahování hudby včetně současné nejprodávanější vyzváněcí melodie, písně Mariah Careyové We Belong Together (Patříme k sobě). Skupina také uzavřela dohody s Yahoo!, MSN a iTunes o stahování hudebních videí a služeb typu „pay-per-view“ (platba za zobrazení). Takové smlouvy spolu s podnikáním v oboru on-line her dávají společnosti Vivendi velký náskok před konkurenty, jak uvádí Bob House, viceprezident telekomunikační poradenské firmy Adventis Group PLC se sídlem v Londýně: „Mají velmi dobrý majetek a velmi dobrý obsah.“
Je-li společnost Vivendi předmětem obdivu díky své tvořivosti, investoři jsou zmateni její celkovou podnikovou vizí. Společnost dosud čerpá polovinu výnosů ze dvou telefonních společností – francouzského druhého největšího mobilního operátora SFR a firmy Maroc Telecom, operátora pevných linek a bezdrátových sítí v Maroku. Universal Music a Canal+ podepsaly dohody s operátorem SFR o poskytování hudby, videa a televizních pořadů jeho účastníkům. Lévy zastává názor, že jednotlivé holdingy Vivendi vytvářejí větší hodnotu jako skupina, než kdyby pracovaly samostatně. Přesto mnoho expertů tvrdí, že cena akcií společnosti, která letos povyrostla jen o osm procent – což je poloviční hodnota než nárůst pařížské burzy – tím trpí, protože investoři společnost považují za nejasný konglomerát.
Jisté je, že vzestup Vivendi nebude rehabilitovat obraz Jean-Marie Messiera, který byl svědkem demontáže velké části svého impéria a zaplatil miliony na pokutách americkým a francouzským regulačním úřadům, které ho obvinily z klamání investorů. Je však možné, že jeho věštby o digitální konvergenci nebyly vůbec za vlasy přitažené.
Nová Vivendi
TELEKOMUNIKACE
Příjmy v roce 2005*: 14 miliard USD, zvýšení o 14,6 %
Provozní zisk v roce 2005*: 3,82 miliardy USD, zvýšení o 30 %
HUDBA
Příjmy v roce 2005: 6,2 miliardy USD, snížení o 0,01 %
Provozní zisk v roce 2005: 572 milionů USD, zvýšení o 35,5 %
PLACENÁ TV
Příjmy v roce 2005: 4,2 miliardy USD, snížení o 5 %
Provozní zisk v roce 2005: 223 milionů USD, snížení o 5,6 %
HRY
Příjmy v roce 2005: 822 milionů USD, zvýšení o 38,5 %
Provozní zisk v roce 2005: 81 milionů USD, zvýšení po ztrátě 228 milionů USD v roce 2004
*údaje týkající se roku 2005 jsou odhady Pramen: Vivendi Universal, Merrill Lynch & Co.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek