Menu Zavřít

Nová Volva už nejsou „švédské tanky“. Sázejí na eleganci a nevtíravý luxus

5. 5. 2016
Autor: Jiří Červenka

Slavnostním odhalením v pražském Mánesu uvedlo Volvo na český trh novou generaci svých modelů. Sedan S90 i kombi V90 sdílejí techniku a designovou inspiraci s obdivovaným SUV XC90.

U velké části (nejen) české motoristické veřejnosti dodnes přežívá klišé Volva coby značky specializované na bytelná hranatá kombi. Designérský tým pod vedením Thomase Ingenlatha ale postupně proměňuje tvarosloví skandinávské značky do stále elegantnějších forem. Důkazem je i nejnovější generace velkého sedanu a kombi Volvo, které ve středu absolvovaly českou národní premiéru v pražské výstavní síni Mánes.

Nový sedan Volvo S90 a kombi V90 měly českou premiéru v pražské výstavní síni MánesNový sedan Volvo S90 a kombi V90 měly českou premiéru v pražské výstavní síni MánesNový sedan Volvo S90 a kombi V90 měly českou premiéru v pražské výstavní síni Mánes Nové Volvo S90 a V90 v pražském Mánesu

Obě novinky sdílejí designový sloh i techniku s druhou generací velkého SUV XC90, která se prodává od loňského roku. Charakteristickými výrazovými prostředky aktuálního designu značky jsou do šířky protažená maska s množstvím vertikálních lamel, výrazné horizontální elementy v předních i zadních světlech a elegantní boční profil s dlouhou kapotou a téměř horizontální spodní linií bočního prosklení.

Nový sedan Volvo S90 a kombi V90 měly českou premiéru v pražské výstavní síni MánesNový sedan Volvo S90 a kombi V90 měly českou premiéru v pražské výstavní síni Mánes S90 nahrazuje model S80, V90 je nástupcem Volva V70

V případě XC90 dodnes sklízí značný obdiv interiér, proto není divu, že sedan S90 i kombi V90 se od něj zásadně neodlišují. Čisté tvary s minimem viditelných ovládacích prvků i kontrast světlých a tmavých ploch vycházejí z tradic skandinávského designu. Většina asistenčních, zábavních a komfortních funkcí se ovládá prostřednictvím vertikálně orientovaného dotykového displeje uprostřed palubní desky. (Podobné řešení používá rovněž Tesla a v poslední době i Renault.)

Jen čtyřválce, zato i se vzduchovým dopingem

S90 a V90 se rozměrově řadí do vyšší střední třídy, tedy po bok Audi A6 nebo Mercedesu třídy E. Volvo je bude nabízet výhradně se čtyřválcovými motory. Jsou vždy přeplňované a mají objem 2,0 l, pokrývají však výkonové rozpětí 110-300 kW (150 až 407 k). Vrcholnou motorizaci představuje T8 AWD, což je hybridní kombinace zážehového motoru se vzadu uloženým elektromotorem. Tato varianta bude ovšem dostupná až později, dosud ani nemá ceny v českých korunách. Tuzemská klientela beztak nepochybně upřednostní diesel. V nabídce je základ D4 (140 kW, 400 Nm) s předním pohonem a silnější D5 (173 kW, 485 Nm), který se dodává standardně s pohonem všech kol.

Nové Volvo V90 Interiéru s minimem hardwarových tlačítek vévodí svisle orientovaný dotykový displej

Volvo bývá obvykle spojováno s inovacemi na poli bezpečnosti, ale jedna z nejzajímavějších technických novinek modelů S90 a V90 se ukrývá právě v motorovém prostoru. Systém s obchodním označením PowerPulse je tvořen elektrickým kompresorem a dvoulitrovou nádržkou na vzduch. Při prudkém sešlápnutí plynu se otevře ventil a stlačený vzduch ze zásobní nádržky zamíří do výfukového potrubí, kde roztočí turbodmychadla ještě předtím, než k nim dorazí proud výfukových plynů ze spalovacích komor. Účelem systému je překlenout tzv. turboefekt, prodlevu na sešlápnutí plynu typickou pro přeplňované motory. Viz také

Supersilný diesel v novém Audi SQ7 si pomáhá unikátním „elektrickým turbem“

Zkrátka ale nepřišla ani otázka bezpečnosti. Volvo S90 i V90 mohou mít pokročilý tempomat s udržováním pruhu a funkcí automatické jízdy v koloně, systém automatického brzdění v případě hrozící srážky s člověkem či zvěří nebo systém ochrany proti neúmyslnému sjetí z vozovky. Ten funguje podobně jako systémy udržování v jízdním pruhu, které dnes nabízí řada nejen prémiových automobilek. Nepotřebuje ale vodorovné dopravní značení (bílé čáry u krajnice) a pokud zaznamená hrozící sjetí ze silnice, kromě akustické a vizuální výstrahy také zasáhne do řízení.

[mf-galerie id="9739"]

Pod milion nejdou

Nejlevnějším modelem z nové řady je sedan S90 s motorizací D3 Drive E, manuální převodovkou, pohonem předních kol a výbavou Kinetic. Stojí 1 039 400 Kč. Shodně specifikované kombi V90 je o 67 tisíc dražší. Ceny potom podle motoru a stupně výbavy šplhají až k 1 622 200 Kč za V90 T6 AWD ve výbavě R-Design. První vozy by měly být zákazníkům dodány koncem léta.

[mf-galerie id="9724"]


Čtěte dále:

Volvo je znovu v zisku, pomohly nové modely

EBF24

Autonomní vozy poškodí pojišťovny, říká šéf Volva

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).