Po loňském příchodu nové generace sedanu a kombi A4 představuje Audi také odvozený dvoudveřový model. K mání bude deset různých kombinací motoru, pohonu a převodovky.
Nejnovější Audi A4 se vzhledově příliš nevzdálilo svému předchůdci, po stránce kultury jízdy však učinilo velký krok vpřed. Lze předpokládat, že totéž bude platit pro technicky příbuzné dvoudveřové kupé A5.
S A4 si ji nespletete ani zepředu
Druhá generace A5 si zachovává podobnou siluetu jako první model, který byl představen v roce 2007. S dlouhou přídí kontrastuje velmi krátká, jakoby useknutá záď. Také linie bočních oken se drží stylu nastaveného předchůdcem. Při pohledu na přední partie je zřejmé, že designéři se tentokrát opravdu snažili, aby kupé nevypadalo zepředu stejně jako sedan A4. Středový prolis uprostřed kapoty a jiný tvar světel mu dávají odlišný výraz.
Díky tvaru kapoty a světel nevypadá kupé A5 jen jako další karosářská varianta A4 (vpravo)
Naproti tomu kabina se s nejnovější A4 shoduje. I zde najdeme ventilační lišty přes celou šířku palubní desky, displej klimatizace se senzorem přiblížení prstu a tzv. „virtuální přístrojový štít“ před řidičem, tvořený velkým digitálním displejem s přepínatelnými režimy zobrazení. Elektronická výbava odpovídá době a postavení auta na trhu: k dispozici je infotainment MMI s připojením k internetu, systém automatického popojíždění v koloně (řidič se nestará o volant ani pedály) nebo funkce, která dává při odbočování vlevo pozor, abyste nevjeli do cesty protijedoucímu vozidlu. O tom, že Audi vnímá model A5 spíš jako luxusní než jako sportovní model, svědčí možnost objednat si sedadla s masážní funkcí.
Přístrojový panel před řidičem může být za příplatek digitální
Karoserie, podvozek a řízení prošly podobnými změnami jako u A4, takže jízda by měla být tišší, komfortnější, ale také preciznější. Necháme-li prozatím stranou sportovní verzi S5, zákazníci budou moci vybírat z devíti různých kombinací motoru, pohonu a převodovky. Z toho však pouze tři jsou na benzin – a ve všech případech se jedná o dvoulitrový čtyřválec 2.0 TFSI:
Motorizace | Výkon (kW*min-1) | Točivý moment (Nm*min-1) | 0-100 km/h (s) | Komb. spotřeba (l/100 km) |
2.0 TFSI | 140/4200-6000 | 320/1450-4200 | 7,2 | 5,9 |
2.0 TFSI S tronic | 140/4200-6000 | 320/1450-4200 | 7,3 | 5,4 |
2.0 TFSI quattro S tronic | 185/5000-6000 | 370/1600-4500 | 5,8 | 6,3 |
2.0 TDI ultra | 140/3800-4200 | 400/1750-3000 | 7,7 | 4,2 |
2.0 TDI ultra S tronic | 140/3800-4200 | 400/1750-3000 | 7,7 | 4,2 |
2.0 TDI | 140/3800-4200 | 400/1750-3000 | 7,7 | 4,5 |
2.0 TDI S tronic | 140/3800-4200 | 400/1750-3000 | 7,7 | 4,3 |
2.0 TDI quattro S tronic | 140/3800-4200 | 400/1750-3000 | 7,2 | 4,6 |
3.0 TDI quattro S tronic | 160/4000-5000 | 400/1250-3750 | 6,2 | 4,8 |
3.0 TDI quattro tiptronic | 210/4000-5000 | 620/1500-3000 | - | - |
Za povšimnutí stojí, že třílitrový šestiválec 3.0 TDI nemá ve slabším provedení vyšší točivý moment než čtyřválce. S tronic značí u Audi dvouspojkovou automatickou převodovku, tiptronic u vrcholného šestiválce je osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem momentu. Pohon všech kol se jmenuje tradičně quattro. Ostatní verze mají šestistupňový manuál a pohon předních kol.
Audi S5
Sportovní varianta je jedinou možností pro zákazníky, kteří si myslí, že prémiové kupé střední třídy by mělo mít pod kapotou zážehový šestiválec. Jednotka 3.0 V6 TFSI je nově přeplňovaná turbodmychadlem, nikoliv kompresorem, a má proměnný zdvih ventilů. Výsledkem je mezigenerační nárůst výkonu o 15 kW, na 260 kW v 5400-6400 ot./min. Točivý moment neklesá pod maximálních 500 Nm v rozsahu 1370-4500 ot./min. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, o dynamickém potenciálu vozu však svědčí zrychlení 0-100 km/h za 4,7 s.
Model S5 je jediná nabízená varianta s benzinovým šestiválcem
Sílu motoru přenáší na všechna čtyři kola systém quattro s mechanickým mezinápravovým diferenciálem přes osmistupňovou automatickou převodovku. Přiobjednat si můžete „sportovní diferenciál“ s vektorováním hnací síly mezi zadními koly nebo adaptivní tlumiče CDC. LED světlomety má ale S5 ve standardní výbavě.
Nové Audi A5 i S5 Coupé se oficiálně začnou prodávat na podzim letošního roku. Ceny zatím zveřejněny nebyly.
Čtěte dále:
Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911
Supersilný diesel v novém Audi SQ7 si pomáhá unikátním „elektrickým turbem“