Menu Zavřít

Nové důležité signály pro všechny daňové poplatníky

9. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Názory finančních úřadů na řešení daňových popovodňových problémů Postižení podnikatelé a i fyzické osoby, které jsou daňovými poplatníky, již teď, při odstraňování následků, mohou postupovat při obnovných pracích tak, aby v budoucnu neměli problémy s daňovou kontrolou.

Názory finančních úřadů na řešení daňových popovodňových problémů

Postižení podnikatelé a i fyzické osoby, které jsou daňovými poplatníky, již teď, při odstraňování následků, mohou postupovat při obnovných pracích tak, aby v budoucnu neměli problémy s daňovou kontrolou.

Ukazuje se, že zkušenosti z let 1997 a 1998 jsou k nezaplacení. Platí to zejména pro lidi z postižených oblastí a pro ty, kteří se chtějí poučit. Tehdy museli dlouho čekat, než správci daní zareagují na problémy, které přinesla do života velká voda. S důsledky většinou velice spěšných kroků, kdy každý dělal co mohl při evakuaci a při záchraně životů a majetku, nikdo příliš nepočítal s osudem dokladů a účetních knih. Mnohdy je nešlo ani zachránit, poněvadž povodňový příval byl opravdu velmi silný a rychlý. Na nynější situaci ministerstvo financí reaguje rychleji a jistě i to pomůže snáze se vypořádat s následky, které postihly majetky podnikatelských subjektů, ať už jde o fyzické či právnické osoby. Vzhledem k závažnosti problematiky a potřeb rychlé orientace publikuje Profit úvodní sdělení ministerstva financí a jednotlivé pokyny řady D. Je zcela samozřejmé, že povinnosti uložené zákony o daních a zákonem o správě daní a poplatků nebudou moci postižení podnikatelé a fyzické osoby - daňoví poplatníci obcházet. Jde především o povinnost prokazovat příjmy a výdaje (výnosy a náklady) tak, jak předpokládají právní předpisy. V případě poškození dokladů by si každý měl uvědomit, že určitě výhodnější bude věnovat zvýšenou pozornost záchraně všeho, co se dá zachránit. V případě nezvratného zničení nebo ztráty je třeba nejen informovat správce daně, ale také začít s rekonstrukcí účetnictví a postupným získáváním náhradních dokladů od obchodních partnerů, od plátců mezd atp. Týká se to nejen letošního roku, ale prakticky i let předchozích, ve kterých může na základě zákonného zmocnění správce daně vykonat daňovou kontrolu. I když se obecně hovořilo o určité shovívavosti, nebudou kontrolující úředníci tolerovat všechno. Vydané metodické pokyny jsou jen pokyny, které nemají žádnou právní sílu. Jejich respektováním je ale možné předejít spoustě nepříjemností při jednání se správci daní. Teď, krátce po povodních, i třeba za deset let.

Povodňové pokyny

FIN25

Ministerstvo financí je si plně vědomo vážné situace, která nastala pro mnohé občany České republiky v souvislosti s povodněmi, které postihly naši zemi v srpnu tohoto roku. Ústřední finanční a daňové ředitelství, jako součást ministerstva financí, chce usnadnit orientaci v daňových zákonech občanům postiženým povodněmi i těm, kteří se na odstraňování škod způsobených touto povodní podílejí, aby snadno nalezli odpovědi na otázky, které se vztahují k odstraňování škod způsobených povodní, k poskytování pomoci při jejich odstraňování či k plnění povinností vůči státnímu rozpočtu a finančním úřadům. Ministerstvo financí vydalo čtyři pokyny řady „D“ (237 až 240), ve kterých se zabývá řešením některých zásadních otázek z hlediska daně z přidané hodnoty, daně darovací, daní z příjmů fyzických i právnických osob a z hlediska zákona o správě daní a poplatků. Uvedené pokyny budou zveřejněny v nejbližším vydání Finančního zpravodaje, na internetových stránkách ministerstva financí, k dispozici budou i na finančních ředitelstvích a finančních úřadech.

Robert Szurman, Ústřední ředitel sekce 051

  • Našli jste v článku chybu?