Podobnými obřími koly se už nyní pyšní Londýn, čínská provincie Šan-tung nebo Dubaj, která si v tomto ohledu zatím drží prvenství. Tamní atrakce se nachází na ostrově Bluewaters a měří neuvěřitelných 250 metrů. Už na první pohled je ale vidět jeden výrazný rozdíl – obří kolo v jihokorejském Soulu se díky moderním technologiím dokáže točit jen pomocí kabelů po obvodu. Nepotřebuje tak paprskovitou vnitřní konstrukci a může mít dokonale čistý, minimalistický design. Velkým krokem kupředu je i ekologický pohon, jenž podle všeho zajistí solární panely.
Podle serveru Firstpost.com byla stavba kola v plánu už několik let. Stále ji však brzdily vysoké náklady a přísná bezpečnostní pravidla. Zelenou pak kolo definitivně dostalo teprve letos. Dle vedení města jde o nákladný projekt, který ale může přilákat miliony turistů, vytvořit tisíce pracovních míst, a především zatraktivnit Soul pro samotné Jihokorejce. Navíc má mít i symbolický přesah.
Nový symbol spolupráce obou Korejí?
Obří ruské kolo by mělo stát v parku Haneul, který vznikl v roce 2002 u příležitosti fotbalového mistrovství světa. Rozkládá se na umělém ostrově na řece Han a je jednou z oblastí, kterou chce vedení města znovu oživit. Vedle samotné turistické atrakce zde chystá i další urbanistické projekty.
„Vzhledem k tomu, že park je geograficky blízko Severní Koreje, vedení města tím prezentuje svoji touhu po národní jednotě a spolupráci obou států,“ stojí v tiskové zprávě jihokorejské vlády.
Experti odhadují, že obří kolo obslouží až 12 tisíc návštěvníků za den. K dispozici budou mít 36 kabin, přičemž každá pojme 25 osob. Stavba nové městské dominanty by měla začít už za dva roky a dokončení je plánováno na rok 2027. Celkový rozpočet činí 411 milionů dolarů, tedy více než devět miliard korun.
Obří kola fascinují lidstvo více než sto let
Průkopníkem obřích ruských kol byl George Ferris Washington, podle kterého se atrakce v angličtině nazývá dodnes. Své životní dílo vybudoval v roce 1893 pro Světovou výstavu v Chicagu. Mělo výšku 80 metrů a náklady na jeho stavbu se vyšplhaly na 385 tisíc dolarů.
Na svém původním místě zůstalo kolo do roku 1895, potom bylo přesunuto do nedalekého parku a poslední dva roky stálo v St. Louis v Missouri. V roce 1906 pak proběhla jeho demolice. Fungovalo tedy poměrně krátce, ale stalo se vzorem pro mnoho dalších obřích kol, které dodnes obdivují lidé po celém světě.