Automobilka ze švábského Zuffenhausenu včera v Berlíně slavnostně představila světu novou generaci svého luxusního sedanu, který vlastně není sedanem. Technických novinek není málo, ale tu hlavní vidíte pouhým okem – Panamera už není nevzhledná.
Sedm let po příchodu původní Panamery přijíždí reprezentativní model Porsche ve druhé generaci. Světu ji na slavnostní premiéře v Berlíně odhalil ředitel automobilky Oliver Blume. Porsche Panamera modelového roku 2017 má úspornější a výkonnější motory, moderní kokpit s dramaticky sníženým počtem hardwarových tlačítek a ještě dokonalejší technologie podvozku, jako je řízení zadních kol, aktivní potlačování náklonů v zatáčkách nebo vylepšené pneumatické pérování. Nejvíc se ale stejně bude mluvit o jejím vzhledu.
Elegantnější provedení zadních partií připomíná model 911
Dosavadní Panamera totiž dostala nezvykle vysokou a buclatou záď, kvůli které vypadala z profilu nevyváženě a z některých úhlů (vlastně z většiny) byla jednoduše ošklivá. Nový model je v zadních partiích tvarován daleko elegantněji a konturami i provedením detailů připomíná aktuální generaci sportovního kupé 911. Zadní čelo je ale opět výklopné. Panamera tedy není sedan, ale liftback – podobně jako třeba Škoda Octavia.
Díky tomu nabízí tento model tradičně mnohem lepší praktičnost, než by se při pohledu na jeho splývavou siluetu mohlo zdát. Zavazadlový prostor o objemu 495 l lze sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 1304 litrů.
Nabídku tvoří tři modely: Panamera 4S, Panamera 4S Diesel a Panamera Turbo
Pokud jde o rozměry, Panamera mezigeneračně vyrostla naprosto ve všech směrech. Měří 5049 mm (+34 mm) na délku, 1937 mm (+6 mm) na šířku a 1423 mm (+5 mm) na výšku. Rozvor náprav se prodloužil o tři centimetry, na 2950 mm. Kapota, střecha, blatníky a víko zavazadelníku jsou vyrobené z lehkého hliníku.
Porsche prozatím zveřejnilo informace o třech motorech. Na vrcholu stojí Panamera Turbo s osmiválcem přeplňovaným dvěma turbodmychadly. I vznětový motor je tentokrát osmiválcový, takže Panamera Diesel už nebude hrát roli modelu pro chudé šetřílky. (Později však nabídku téměř jistě doplní i třílitrový šestiválec.) Nejdůležitější parametry všech verzí shrnujeme pro přehlednost v tabulce.
Porsche Panamera 2017: Přehled verzí | |||
---|---|---|---|
Model | Panamera 4S Diesel | Panamera 4S | Panamera Turbo |
Výkon (kW/ot./min.) | 310/3500 | 324/5650 | 404/5750 |
Točivý moment (Nm/ot./min.) | 850/1000-3250 | 550/1750-5500 | 770/1960-4500 |
0-100 km/h (s) standard/s paketem Sport Chrono | 4,5/4,3 | 4,4/4,2 | 3,8/3,6 |
Max. rychlost (km/h) | 285 | 289 | 306 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 6,8 | 8,2 | 9,4 |
Všechny dosud oznámené verze mají sériově pohon všech kol, do budoucna ale očekáváme i kombinaci šestiválců se zadním pohonem (kvůli ceně i emisím CO2).
Nový kokpit sází na velké displeje a dotykové ovládání
Palubní desce, kterou teď Porsche nazývá „Porsche Advanced Cockpit“, vévodí dva barevné displeje s úhlopříčkou sedm palců. Dominantní otáčkoměr uprostřed přístrojového štítu před řidičem však zůstává analogový. Prostor okolo páky automatické převodovky na středové konzole už není obsypaný tlačítky, místo nich je zde velký dotykový panel.
Za příplatek si budete moci dopřát technologické vymoženosti jako Matrix LED světlomety, systém nočního vidění nebo inteligentní adaptivní tempomat. Ten bere v úvahu nejen vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, ale i data z navigace. Podle nich propočítává optimální akceleraci, deceleraci a strategii brzdění na tři kilometry dopředu, slibuje Porsche. Díky tomu si poradí třeba i se zatáčkami na trase.
Ceny pro český trh importér zatím nezveřejnil, tak alespoň ty německé: 113 027 eur (3,07 milionu) za Panameru 4S, 116 954 eur (3,17 mi. Kč) za 4S Diesel a 153 011 eur (4,15 mil. Kč) za vrcholné Turbo. Objednávky začnou prodejci přijímat okamžitě, první kusy by se měly objevit v showroomech na podzim.
Čtěte dále:
Porsche Cayenne se připomíná „platinovou“ edicí
Čtyřválcové kacířství u Porsche pokračuje modelem 718 Cayman