Evropská unie tento týden rozhodla: v listopadu padne monopol velkých automobilek na takzvané viditelné náhradní díly. Koncerny dosud byly chráněny patenty, součástky na auta mohly vyrábět jen ony, nikdo jiný. Teď vstoupí na trh imenší firmy.
Prodejci a servisy v České republice si už nebudou muset objednávat blatníky v centrálním velkoskladu Škody Auto v Mladé Boleslavi, ale třeba v karosárně Voráček. Po zamřelých letech se tedy bude přerozdělovat obrovský byznys. Málokdo z laiků si uvědomuje, že hlavním příjmem automobilek a jejich dealerů je právě distribuce náhradních dílů. Na prodeji nového auta nemají zdaleka takovou marži jako na jednotlivých součástkách, které vůz po dobu své životnosti potřebuje. Pro malé dodavatele je to dobrá zpráva, budou se nyní moci dělit o zisky s velkými. Stejně tak pro autoservisy, které dostanou možnost výběru. Pro motoristy je to paradoxně zpráva smíšená. Autodíly budou časem určitě levnější. Zmizí ale jistota kvality, automobilky už za ni nebudou ručit. To je u blatníku nebo podběhu celkem jedno, v nejhorším případě plech od Voráčka zrezne rychleji, než kdyby byl z lisovny v Mladé Boleslavi. Horší je to u součástek, na kterých závisí bezpečnost vozu. Jak si řidič ověří, že mu servis namontoval sice levnější, ale spolehlivé světlomety? Obtížně. Na silnici pak můžou přijít horké chvilky.