ČESKÝ TELECOM ZAČAL OD 1. LEDNA NABÍZET NĚKOLIK NOVÝCH TARIFŮ PRO DOMÁCNOSTI I PRO PODNIKATELE. NEREGULOVANÉ TARIFY VZBUDILY ROZRUCH MEZI KONKURENTY TELECOMU - ALTERNATIVNÍMI OPERÁTORY. VADÍ JIM EXISTENCE KREDITŮ NA VOLÁNÍ A NOVÝ TARIF UNIVERSAL.
Chytáky jsou v kreditech na volání i v akční nabídce NĚKOLIK NÁSTRAH NAJDOU V NABÍDCE I KONCOVÍ ZÁKAZNÍCI, V KREDITECH NA VOLÁNÍ, ALE TAKÉ V AKČNÍ NABÍDCE VOLÁNÍ ZA 50 HALÉŘŮ.
Radikální zdražování v letošním roce způsobené přeřazením telekomunikačních služeb z pěti do 22procentní sazby DPH se Telecom snažil kompenzovat novými tarify. Paušály s označením „Telefon“ jsou určeny hlavně domácnostem, tarify pod názvem „Business“ osloví především podnikatele a menší firmy. Staré tarify Telecom většinou neruší, pouze je přestal podporovat, tedy inzertně doporučovat a nabízet. Pokud nepřejdete na některý z nových paušálů, můžete nadále volat se svým současným tarifním plánem.
VOLNÉ MINUTY MOHOU KLAMAT Koncoví klienti mohou v nových tarifech Telecomu nalézt několik nástrah a záludností. Nové tarify se totiž od dosavadních plánů (zejména Home, ale i Business) liší ve formě volných kreditů. Zatímco starší modely paušálů obsahovaly jakési volné koruny na volání, nové tarify obsahují volné minuty. To samo o sobě komplikuje různé propočty a srovnání. Korunová hodnota těchto volných minut může být totiž dost odlišná podle toho, jakým způsobem je kredit využit - například v tarifikaci jedné minuty dálkového volání ve špičce a minuty místního volání mimo špičku je i téměř tříkorunový rozdíl. VÝHODNÁ NABÍDKA SE MŮŽE PRODRAŽIT
Klienti Telecomu by měli být ostražití i při využití akční nabídky operátora na „volání za 50 haléřů“. Vzhledem k tomu, že se nejdříve čerpají minuty na volání zdarma v rámci zvoleného a zaplaceného paušálu a teprve poté ony „akční“ minuty po 50 haléřích, může klient při využití této nabídky zaplatit daleko více než bez ní, kdy ví, kdy se používá jaká sazba. Pozor také například na tarif Telefon 70, kde je 70 volných minut na vnitrostátní volání, které však nezahrnují volání do mobilních sítí nebo například připojení k internetu. Tabulky s tarify pro domácnost a pro firmy jsme zveřejnili v Profitu č.3/2004.
KONKURENTI PROTESTUJÍ
Proti novým cenovým programům začali po jejich zveřejnění protestovat alternativní operátoři, přímí konkurenti Telecomu. Ve společném prohlášení tvrdí, že ohrožují volnou hospodářskou soutěž, protože dominantní operátor v tarifních plánech spojuje poplatek za používání telefonní stanice s volnými minutami. „Nové tarify jasně ukazují, že Telecom nutí zákazníky, kteří chtějí využít výhodnější nabídky na volání od alternativních operátorů, například formou služby předvolba operátora, odebrat a zaplatit službu, kterou zákazník nechce,“ komentuje situaci Petr Kastner, mluvčí alternativních operátorů. Podle něho tak Telecom omezuje trh v hodnotě čtyř miliard korun před výhodnější nabídkou konkurence. Řešením by prý bylo oddělení poplatku za používání telefonní stanice a kreditu na volání. Alternativcům se také nelíbí nový cenový program Business Universal, který prý omezuje konkurenční podmínky na trhu. Podle Kastnera jsou koncové ceny tohoto tarifu ve srovnání s velkoobchodní nabídkou Telecomu alternativním operátorům výrazně nerovnoměrné. „Tyto ceny se podle nás pohybují pod nákladovou cenou. Český Telecom na tomto programu demonstruje, jak neoprávněně velké poplatky účtuje alternativním operátorům, a tím jim znemožňuje nabídnout zákazníkům ještě atraktivnější ceny než dnes,“ říká Kastner. „Tím Telecom brání nejen konkurenceschopnosti alternativních operátorů, ale i rozvoji rovného a liberalizovaného telekomunikačního trhu u nás,“ dodává. Jinak řečeno - kdyby Telecom dal svým konkurentům, neboli velkoobchodním zákazníkům, ceny, které nabízí koncovým klientům, mohly by účty za volání a připojení na internet klesnout. Alespoň to tvrdí alternativní operátoři - společnosti Aliatel, Contactel, Czech OnLine, České radiokomunikace, eTel, Tele2 a Tiscali Telekomunikace ČR.